Zalacznik J art.253.pdf

(1527 KB) Pobierz
698581823 UNPDF
Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253
2009-12-16
ZAŁĄCZNIK J - Art. 253
WYPOSAŻENIE BEZPIECZEŃSTWA
GRUPY N, A, B, SP 
ARTYKUŁ 1: 
Samochód, którego konstrukcja pozwala sądzić, że mogłaby zagrażać bezpieczeństwu,
może być wykluczony przez Zespół Sędziów Sportowych.
ARTYKUŁ 2: 
Jeżeli stosowane jest urządzenie nieobowiązkowe, musi być ono zamontowane
zgodnie z przepisami.
ARTYKUŁ 3:  PRZEWODY I POMPY
3.1.  Zabezpieczenie
Na zewnątrz samochodu musi być zastosowana ochrona przewodów paliwowych,
olejowych i hamulcowych przed możliwością uszkodzenia (przez kamienie, korozję,
uszkodzenia mechaniczne, itd.), a wewnątrz samochodu - od wszelkiej możliwości
pożaru oraz uszkodzenia.
Zastosowanie : nieobowiązkowo dla samochodów produkcyjnych (Gr. N), jeżeli
rozwiązanie seryjne zostało zachowane.
Obowiązkowo dla wszystkich grup, jeśli nie zachowane zostało rozwiązanie
stosowane w produkcji seryjnej lub jeżeli przewody przeprowadzone są wewnątrz
pojazdu i okładziny, które je chronią zostały usunięte.
W przypadku przewodów paliwowych, części metalowe, które są odizolowane od
nadwozia samochodu częściami nieprzewodzącymi prądu, muszą być elektrycznie
połączone z masą.
3.2.  Specyikacje i instalacja 
Obowiązkowe gdy rozwiązanie seryjne nie zostało zachowane.
Przewody wody chłodzącej lub olejowe muszą znajdować się na zewnątrz pojazdu.
Instalacje przewodów paliwowych, olejowych i płynu hydraulicznego pod ciśnieniem
muszą być wyprodukowane zgodnie z następującymi specyikacjami:
● Jeżeli są elastyczne, przewody te muszą posiadać połączenia gwintowane,
zaciskane lub samozamykające oraz zewnętrzny oplot odporny na ścieranie
i płomienie (niepodtrzymujący ognia);
● Minimalne ciśnienie rozrywania mierzone w minimalnej temperaturze działania:
- Przewody paliwowe (z wyjątkiem połączeń przy wtryskiwaczach oraz w chłodnicy
w obwodzie zwrotnym do zbiornika):
Muszą być odporne na działanie ciśnienia 70 bar (1000 psi) oraz temperatury
minimum 135 o C (250 o F),
- Przewody olejowe:
Muszą być odporne na działanie ciśnienia 70 bar (1000 psi) oraz temperatury
minimum 232 o C (450 o F).
- Przewody zawierające płyn hydrauliczny pod ciśnieniem:
Główna Komisja Sportu Samochodowego
1
698581823.050.png
 
2009-12-16
Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253
Muszą być odporne na działanie ciśnienia 280 bar (4000 psi) lub wyższego oraz
temperatury minimum 232 o C (450 o F).
Jeżeli ciśnienie robocze układu hydraulicznego jest większe niż 140 bar (2000
psi), ciśnienie rozrywania musi być co najmniej dwukrotnie większe.
Przewody zawierające paliwo lub płyn hydrauliczny mogą przechodzić przez kabinę,
ale nie mogą mieć żadnych połączeń wewnątrz, z wyjątkiem połączeń na przedniej
i tylnej przegrodzie, zgodnie z rysunkami 253-59 i 253-60 i z wyjątkiem układu
hamulcowego i obiegu płynu sprzęgła.
Przegroda
Przegroda
rysunek 253-59
rysunek 253-60
3.3.  Automatyczne odcięcie paliwa
Zalecane dla wszystkich grup:
Wszystkie przewody paliwowe prowadzące do silnika muszą posiadać automatyczny
zawór odcinający, znajdujący się bezpośrednio za zbiornikiem paliwa oraz zamykający
automatycznie wszystkie przewody paliwowe znajdujące się pod ciśnieniem w razie
uszkodzenia jednego z przewodów systemu paliwowego lub wycieku.
Obowiązkowo :
Wszystkie pompy paliwowe mogą działać wyłącznie gdy silnik pracuje. Wyjątkiem
jest uruchamianie silnika.
3.4.  Odpowietrzenie zbiornika paliwa
Przewody odpowietrzające zbiornik paliwa aż do niżej opisanych zaworów muszą
posiadać taką samą specyikację jak przewody paliwowe (artykuł 3.2) i muszą być
wyposażone system zawierający następujące elementy:
● zawór odcinający w razie wywrócenia samochodu, uruchamiany grawitacyjnie
● zawór odpowietrzający pływakowy
● zawór redukcyjny (nadciśnienia), wytarowany na maksymalne ciśnienie 200 mbar
funkcjonujący gdy zawór pływakowy jest zamknięty
ARTYKUŁ 4:  BEZPIECZNY UKŁAD HAMOWANIA
Dwuobwodowy układ uruchamiany tym samym pedałem: naciśnięcie pedału musi
działać na wszystkie koła; w przypadku wycieku w którymkolwiek punkcie przewodów
lub jakiegokolwiek uszkodzenia układu hamulcowego, naciśnięcie pedału musi
powodować nadal hamowanie co najmniej dwóch kół.
Zastosowanie: Jeżeli taki system jest stosowany w produkcji seryjnej, nie jest
konieczna żadna modyikacja.
2
Główna Komisja Sportu Samochodowego
698581823.071.png 698581823.081.png
 
Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253
2009-12-16
ARTYKUŁ 5:  DODATKOWE ZAMOCOWANIA
Muszą być zastosowane co najmniej dwa dodatkowe zamocowania pokrywy silnika
i pokrywy bagażnika.
Oryginalne zamki tych pokryw muszą być odłączone mechanicznie lub wymontowane.
Zastosowanie: nieobowiązkowo w Grupie N, obowiązkowo w innych grupach.
Duże przedmioty przewożone w samochodzie (takie jak koło zapasowe, zestaw
narzędzi, itp.) muszą być solidnie umocowane.
ARTYKUŁ 6:  PASY BEZPIECZEŃSTWA
6.1.  Pasy
Stosowanie dwóch pasów ramieniowych i jednego biodrowego; punkty mocowania
do nadwozia: 2 punkty mocowania dla pasa biodrowego, 2 dla pasów ramieniowych.
Pasy muszą być homologowane przez FIA i odpowiadać normom 8853/98 lub
8854/98.
Ponadto pasy używane w wyścigach torowych muszą być wyposażone w system
rozłączający poprzez gałkę obrotową.
W rajdach dwa noże do rozcinania do pasów bezpieczeństwa muszą stale znajdować
się w kabinie. Muszą być łatwo dostępne dla kierowcy i pilota, którzy zajmują miejsce
w swoich fotelach z zapiętymi pasami.
Natomiast, zaleca się dla wszystkich zawodów na drogach otwartych system
rozłączający poprzez przycisk.
ASN-y mogą homologować punkty zamocowań znajdujące się na klatce podczas jej
homologacji pod warunkiem, że zostały one przetestowane.
6.2.  Montaż
Zabronione jest mocowanie pasów bezpieczeństwa do foteli lub ich wsporników.
● Pasy bezpieczeństwa mogą być zamontowane w punktach montażu seryjnych
pasów.
Zalecane rozmieszczenie punktów montażu pokazano na rysunku 253-61.
rysunek 253-61
Główna Komisja Sportu Samochodowego
3
698581823.001.png 698581823.002.png 698581823.003.png 698581823.004.png 698581823.005.png 698581823.006.png 698581823.007.png 698581823.008.png 698581823.009.png 698581823.010.png 698581823.011.png 698581823.012.png 698581823.013.png 698581823.014.png 698581823.015.png 698581823.016.png 698581823.017.png 698581823.018.png 698581823.019.png 698581823.020.png 698581823.021.png 698581823.022.png 698581823.023.png 698581823.024.png 698581823.025.png 698581823.026.png
2009-12-16
Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253
Pasy ramieniowe powinny być skierowane do tyłu w dół i zamontowane w taki
sposób, aby kąt utworzony z linią poziomą wyprowadzoną z górnej krawędzi
oparcia wyniósł nie więcej niż 45 o . Zaleca się nie przekraczanie 10 o .
Maksymalny kąt odchylenia względem osi fotela wynosi +/- 20 o .
W miarę możliwości powinny być wykorzystane oryginalne punkty do montażu
pasów, wykonane przez producenta w belkach o przekroju ceownikowym.
Punkty montażu tworzące większy kąt odchylenia w stosunku do linii poziomej
nie mogą być wykorzystane.
W takim przypadku 4-punktowe pasy mogą być zamontowane w punktach,
w których oryginalnie montowane są przez producenta samochodu pasy
biodrowe tylnego siedzenia.
Dla pasów 4-punktowych, pasy ramieniowe muszą być zamontowane krzyżowo,
symetrycznie względem osi centralnej przednich foteli.
Pasy biodrowe i kroczowe nie mogą obejmować krawędzi fotela, lecz muszą
przechodzić przez fotel tak, aby obejmowały i trzymały okolice miednicy na
możliwie jak największej powierzchni.
Pasy biodrowe muszą być ściśle dopasowane do zgięcia pomiędzy dolną częścią
miednicy, a górną częścią uda. W żadnym wypadku pas biodrowy nie może być
zamontowany tak, że przebiegałby przez okolice brzucha.
Należy zwrócić uwagę, aby pasy nie były uszkodzone na skutek tarcia o ostre
krawędzie.
● Jeżeli zamocowanie pasów ramieniowych i/lub kroczowych w seryjnych punktach
nie jest możliwe, należy wykonać w nadwoziu lub podwoziu nowe punkty
zamocowania; dla pasów ramieniowych powinny one być umieszczone jak
najbliżej osi tylnych kół.
Pasy ramieniowe mogą być też zamocowane przy pomocy klamry do klatki
bezpieczeństwa lub do poprzeczki wzmacniającej jak również zamocowane do
górnych punktów mocowania pasów tylnych, lub opierać lub być zamocowane
do poprzecznego przyspawanego wzmocnienia znajdującego pomiędzy tylnymi
rozporami klatki (patrz rysunek 253-66).
A - otwory montażowe pasów
rysunek 253-66
W tym przypadku użycie wzmocnienia poprzecznego poddane jest następującym
warunkom:
4
Główna Komisja Sportu Samochodowego
698581823.027.png 698581823.028.png 698581823.029.png 698581823.030.png 698581823.031.png 698581823.032.png 698581823.033.png 698581823.034.png 698581823.035.png 698581823.036.png 698581823.037.png 698581823.038.png 698581823.039.png 698581823.040.png 698581823.041.png 698581823.042.png 698581823.043.png 698581823.044.png 698581823.045.png 698581823.046.png 698581823.047.png 698581823.048.png
Załącznik J do MKS FIA - 2010; Art 253
2009-12-16
- Wzmocnieniem poprzecznym jest rura o min. wymiarach 38 mm x 2,5 mm lub 40
mm x 2 mm ze stali ciągnionej na zimno, bez szwu, o minimalnej wytrzymałości
na rozciąganie 350 N/mm 2 .
- Wysokość tego wzmocnienia musi być taka jak pasy ramieniowe tzn. do tyłu,
skierowane w dół pod kątem zawartym pomiędzy 10° i 45° w stosunku do
poziomu, od górnej krawędzi oparcia fotela. Zaleca się kąt 10°.
- Zezwala się na mocowanie przy pomocy klamry jak również przez przykręcanie,
ale w tym ostatnim przypadku należy przyspawać wkładkę dla każdego punktu
mocowania (patrz wymiary rysunek 253-67).
rysunek 253-67
M12
7/16 UNF
Wkładki będą znajdować się we wzmocnieniach, a pasy będą przymocowane
śrubami M12 8.8 lub 7/16 UNF.
- Każdy punkt zamocowania pasów powinien wytrzymać obciążenie 1470 daN
lub 720 daN dla pasa kroczowego.
W przypadku jednego punktu zamocowania dla dwóch pasów (zabronionego
dla pasów ramieniowych) , przyjmowane do obliczeń obciążenie będzie równe
sumie wymaganych obciążeń.
● W każdym z nowo wykonanych punktów zamocowania dla pasów, należy
zastosować stalową płytę wzmacniającą o powierzchni minimum 40 cm 2
i grubości minimum 3 mm.
Zasady montażu do nadwozia / samonośnego:
1) Ogólny system montażu: patrz rysunek 253-62.
Śruba powinna pracować
na ścinanie a nie rozciąganie.
Stalowa płyta wzmacniajaca
przymocowana do podwozia
rysunek 253-62
Główna Komisja Sportu Samochodowego
5
698581823.049.png 698581823.051.png 698581823.052.png 698581823.053.png 698581823.054.png 698581823.055.png 698581823.056.png 698581823.057.png 698581823.058.png 698581823.059.png 698581823.060.png 698581823.061.png 698581823.062.png 698581823.063.png 698581823.064.png 698581823.065.png 698581823.066.png 698581823.067.png 698581823.068.png 698581823.069.png 698581823.070.png 698581823.072.png 698581823.073.png 698581823.074.png 698581823.075.png 698581823.076.png 698581823.077.png 698581823.078.png 698581823.079.png 698581823.080.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin