PiU Wykl z zagadnieniaMi.doc

(34 KB) Pobierz

PiU – WYKŁAD OSTATECZNY (21.01.2008) – zagadnienia do egz.

 

Geneza engramu:

-          kiedy powst. pierwszy ślad pamięcoiwy?

-          Jakie są warunki powstawania śladów pamięciowych? (dwa: czynny układ nerwowy na odpowiednim poziomie rozwoju, zadziałanie bodźca)

Co jest efektem zadziałania bodźca? (spostrzeganie – prowadzi do spostrzeżenia, na tej drodze przebiega proces zapamiętywania)

Definicje bodźca:

-          Hilgard, Ekel.

Funkcje bodźców.

 

Czy mogłaby się psychologia obejść bez terminu pamięć?

Zachowania:

-          niższego rzędu (bodźce reakcji bezwarunkowych, automatyczne, mechaniczne),

-          wyższego rzędu (procesy pośredniczące).

 

4 pokrewne terminy: pamięć, uczenie, dośw. indywidualne, wiedza.

 

Def. dośw. indyw.:

        Lewicki (też o składnikach: inf. o podmiotach, celach, wartościach i normach),

        rola werbalizacji w dośw. indyw. (nie całe doświadczenie indywidualne jest zwerbalizowane)

 

Wiedza: funkcje wiedzy (pozn., instr., generat., motyw.)

Samowiedza: składniki, reguły generowania samowiedzy (3, różnice).

 

Zapamiętywanie:

-          czynniki,

-          prawa zapamiętywania (Szewczuk, Josta, Zeigarnik: różnice, czego dotyczą)

 

Przechowywanie:

-          def. śladu pamięciowego (egram – autor terminu),

-          czynniki wpływające na  przech. (związane z aktywnością i nie związane, związane z materiałem przechowywanym); korzystne: powtórzenia, niekorzystne: hamowanie retroaktywne (rola powtórzeń, wielkość siły powtórzenia, prawa dotyczące hamowania retroaktywnego).

 

Odpamiętywanie a zapamiętywanie:

-          Pamięć zależna od kontekstu, stanu wewn., nastroju (różnice).

 

Metody badania pamięci:

-          techniki badania przypominania, rozpoznawania (umieć rozróżnić)

 

Pamiętamy więcej niż możemy sobie przypomnieć w danej chwili (dowody: obserwacje życia codziennego, różnice w wynikach przypominania i rozpoznawania, oszczędność przy uczeniu się nowego materiału, pamięć i hipnoza)

 

Elektrowstrząsy, znieczulenie ogólne – wpływ na ślady pamięciowe.

 

Reminescencja – dwa rodzaje (Ballarda, Hollanda)

 

Krzywa zapominania Ebbinghausa (co obrazuje, czego nie)

 

Teorie zapominania:

-          ślady pamięciowe, interferencja, utraty wskazówek, konsolidacji, wyparcia (co jest uznawane za element zapominania)

 

Pamięć autobiograficzna:

-          podstawowe metody badania, forma pamięci autobiograficznej: na temat okresów życia, zdarzeń biograficznych, zdarzeń ogólnych – która forma?)

 

Wybrane zjawiska pamięciowe:

-          jak wpływa np. muzyka na pamięć (kontekst lub jako element zapamiętywanego układu), zapachy (zapachy czy ich nazwy?), pamięć fleszowa, współczesne zjawiska pamięci, funkcje wspomnień.

 

Uczenie się:

-          uczenie to proces, to zmiana (definicje), które definicje są empiryczne, które teoretyczne (czym się różnią)

 

Czy wszystkie rodzaje zachowań można zmienić w wyniku uczenia się?

-          trening, habituacja (co można zmieniać)

 

Źródła psychologii behawiorystycznej:

-          wpływ funkcjonalizmu (Loel i ...? – który z nich), behawioryzm Watsona, teorie Pawłowa

 

Neobehawioryzm:

-          Tollman (jakie zachowania wyróżnił), teoria Hulla (co jest wg niego wzmocnieniem).

 

Radykalny behawioryzm Skinnera:

-          def. wzmocnienia, kary, nagrody.

 

Teorie społeczno- uczeniowe:

-          Bandura (rola wzmocnienia), Rotter (zmienne pozwalające przewidywać zachowanie).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin