PiU – WYKŁAD OSTATECZNY (21.01.2008) – zagadnienia do egz.
Geneza engramu:
- kiedy powst. pierwszy ślad pamięcoiwy?
- Jakie są warunki powstawania śladów pamięciowych? (dwa: czynny układ nerwowy na odpowiednim poziomie rozwoju, zadziałanie bodźca)
Co jest efektem zadziałania bodźca? (spostrzeganie – prowadzi do spostrzeżenia, na tej drodze przebiega proces zapamiętywania)
Definicje bodźca:
- Hilgard, Ekel.
Funkcje bodźców.
Czy mogłaby się psychologia obejść bez terminu pamięć?
Zachowania:
- niższego rzędu (bodźce reakcji bezwarunkowych, automatyczne, mechaniczne),
- wyższego rzędu (procesy pośredniczące).
4 pokrewne terminy: pamięć, uczenie, dośw. indywidualne, wiedza.
Def. dośw. indyw.:
– Lewicki (też o składnikach: inf. o podmiotach, celach, wartościach i normach),
– rola werbalizacji w dośw. indyw. (nie całe doświadczenie indywidualne jest zwerbalizowane)
Wiedza: funkcje wiedzy (pozn., instr., generat., motyw.)
Samowiedza: składniki, reguły generowania samowiedzy (3, różnice).
Zapamiętywanie:
- czynniki,
- prawa zapamiętywania (Szewczuk, Josta, Zeigarnik: różnice, czego dotyczą)
Przechowywanie:
- def. śladu pamięciowego (egram – autor terminu),
- czynniki wpływające na przech. (związane z aktywnością i nie związane, związane z materiałem przechowywanym); korzystne: powtórzenia, niekorzystne: hamowanie retroaktywne (rola powtórzeń, wielkość siły powtórzenia, prawa dotyczące hamowania retroaktywnego).
Odpamiętywanie a zapamiętywanie:
- Pamięć zależna od kontekstu, stanu wewn., nastroju (różnice).
Metody badania pamięci:
- techniki badania przypominania, rozpoznawania (umieć rozróżnić)
Pamiętamy więcej niż możemy sobie przypomnieć w danej chwili (dowody: obserwacje życia codziennego, różnice w wynikach przypominania i rozpoznawania, oszczędność przy uczeniu się nowego materiału, pamięć i hipnoza)
Elektrowstrząsy, znieczulenie ogólne – wpływ na ślady pamięciowe.
Reminescencja – dwa rodzaje (Ballarda, Hollanda)
Krzywa zapominania Ebbinghausa (co obrazuje, czego nie)
Teorie zapominania:
- ślady pamięciowe, interferencja, utraty wskazówek, konsolidacji, wyparcia (co jest uznawane za element zapominania)
Pamięć autobiograficzna:
- podstawowe metody badania, forma pamięci autobiograficznej: na temat okresów życia, zdarzeń biograficznych, zdarzeń ogólnych – która forma?)
Wybrane zjawiska pamięciowe:
- jak wpływa np. muzyka na pamięć (kontekst lub jako element zapamiętywanego układu), zapachy (zapachy czy ich nazwy?), pamięć fleszowa, współczesne zjawiska pamięci, funkcje wspomnień.
Uczenie się:
- uczenie to proces, to zmiana (definicje), które definicje są empiryczne, które teoretyczne (czym się różnią)
Czy wszystkie rodzaje zachowań można zmienić w wyniku uczenia się?
- trening, habituacja (co można zmieniać)
Źródła psychologii behawiorystycznej:
- wpływ funkcjonalizmu (Loel i ...? – który z nich), behawioryzm Watsona, teorie Pawłowa
Neobehawioryzm:
- Tollman (jakie zachowania wyróżnił), teoria Hulla (co jest wg niego wzmocnieniem).
Radykalny behawioryzm Skinnera:
- def. wzmocnienia, kary, nagrody.
Teorie społeczno- uczeniowe:
- Bandura (rola wzmocnienia), Rotter (zmienne pozwalające przewidywać zachowanie).
psychologia-UJ