tajemnice_wody.pdf

(215 KB) Pobierz
82178009 UNPDF
T AJEMNICE WODY
TAJEMNICE WODY
W¢DRÓWKI SREBRNEJ KROPLI
Anna Rumiƒska
Cele:
poznanie obiegu wody w przyrodzie.
– badanie w∏aÊciwoÊci wody,
– przygotowanie do czytania,
– doskonalenie umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania w gru-
pie.
2. Sprawdzamy, czy woda potrafi si´ unosiç.
Zwracajàc szczególnà uwag´ na zachowanie
bezpieczeƒstwa, przeprowadzamy z dzieçmi na-
st´pujàce doÊwiadczenia:
l Wytwarzanie pary wodnej – dzieci chucha-
jà na lusterko, obserwujà par´ unoszàcà si´
z czajnika w czasie gotowania wody.
l Obserwacja skraplania si´ pary wodnej –
nauczycielka trzyma lusterko nad czajni-
kiem, w którym gotuje si´ woda. Dzieci ob-
serwujà, ˝e para osadza si´ na lusterku,
a nast´pnie powstajà na nim kropelki wo-
dy, czyli para si´ skrapla.
Metody pracy: dzia∏ania praktyczne, zabawa.
Formy pracy: grupowa, zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: cztery makiety przedsta-
wiajàce zró˝nicowany krajobraz przyrodniczy
wykonane technikà kola˝u, sylwety: kropla,
chmura, s∏oƒce, wiatr (4 zestawy), strza∏ki, czaj-
nik z goràcà wodà, gwizdek od czajnika, spode-
czek, s∏oik, lusterka, emblematy z wyrazami „wo-
da”, „krople”, zdania do odczytania przez dzieci
(obrazkowo-literowe).
3. Sprawdzamy, czy woda paruje w ka˝dej tem-
peraturze?
Przeprowadzamy z dzieçmi doÊwiadczenia:
Grupa: dzieci szeÊcioletnie.
l Nalewamy zimnà wod´ na talerzyk, odsta-
wiamy do kilkudniowej obserwacji.
l Nalewamy goràcà wod´ do szklanki i do
p∏askiego talerzyka – obserwujemy zjawi-
sko parowania wody goràcej znajdujàcej
si´ w naczyniu p∏askim i wysokim.
Przebieg zaj´ç
1. Nauczycielka czyta wiersz Wincentego Fabera
pt. „Przygoda z deszczem”.
Przygoda z deszczem
Pewna chmurka chce mi zmoczyç
czubek nosa kropelkami,
ale ja si´ przed nià chowam
to pod drzewo, to do bramy.
Wi´c zmartwiona chmura
zaniecha∏a pogoni
i ukry∏a krople deszczu
w gàszczu liÊci jab∏oni...
Chcia∏a mnie obrzuciç gradem,
gdy wyszed∏em sobie w pole,
ale ja si´ przed nià skry∏em
pod ogromnym parasolem.
Podskoczy∏em
po ulewie
po jab∏ko:
z drzewa na mnie
pó∏ chmury
spad∏o!
Wincenty Faber
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
47
82178009.018.png 82178009.019.png 82178009.020.png 82178009.021.png
T AJEMNICE WODY
4. Wspólnie wyciàgamy wnioski: woda paruje
wolniej ze szklanki ni˝ z talerzyka, poniewa˝ jej
powierzchnia jest mniejsza. Woda na talerzyku
paruje szybko, podobnie jak ze zbiorników wod-
nych, które majà du˝à powierzchni´.
Dzieci oglàdajà ilustracje przedstawiajàce
ró˝ne zbiorniki wodne i nazywajà je – ocean, mo-
rze, rzeka, jezioro, staw. Zastanawiajà si´, które
zbiorniki sà najwi´ksze, a które najmniejsze.
czwórki, przysiadajà na dywanie – to ci´˝kie kro-
ple deszczu spad∏y na ziemi´.
7. Wspólnie zastanawiamy si´: Co pomaga
w parowaniu wody ze zbiorników wodnych?
Dzieci wskazujà na ilustracj´ s∏oƒca i wiatru
(symbole graficzne). Wspólne formu∏ujemy od-
powiedzi:
5. Jak powstaje chmura i deszcz?
Szukamy odpowiedzi na to pytanie na podsta-
wie wykonanych doÊwiadczeƒ i w∏asnych obser-
wacji – woda paruje, jej kropelki ∏àczà si´ ze so-
bà, stajà si´ coraz wi´ksze i ci´˝sze, a˝ spadajà
w postaci deszczu.
Proponujemy dzieciom odszukanie w sali ta-
bliczki z wyrazami „krople”, „woda” i odczyta-
nie zapisanych wyrazów.
S∏oƒce ogrzewa wod´, jej czàsteczki unoszà
si´ w powietrzu w postaci pary wodnej. Czà-
steczki pary wodnej tworzà chmur´.
8. Dzieci koƒczà zdania:
Ciemne, du˝e chmury wró˝à nam...
Deszcz pada wtedy, gdy wiele kropelek...
Gdy krople wody spadnà na ziemi´, to...
6. Zabawa ruchowa – powstawanie deszczu.
Dzieci poruszajà si´ po sali w rytmie muzyki,
na has∏o nauczycielki ∏àczà si´ w pary, trójki,
9. Dzieci odczytujà zdania:
To ogromna
,
to ma∏a
.
Pada ma∏y
,
ato
.
10. Szukamy odpowiedzi na pytanie: Co si´ sta-
nie, gdy parujàce krople wody mocno si´ och∏o-
dzà?
11. „Historia srebrnej kropli” – praca w zespo-
∏ach.
Nauczycielka dzieli dzieci na zespo∏y, przed-
szkolaki wybierajà kierowników i sprawozdaw-
ców. Ka˝dy zespó∏ dostaje makiet´ przedsta-
wiajàcà fragment jakiegoÊ krajobrazu oraz
strza∏ki do oznaczania kierunków przemiesz-
Mocno sch∏odzone krople wody spadajà
w postaci Êniegu.
48
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
82178009.001.png 82178009.002.png 82178009.003.png 82178009.004.png 82178009.005.png 82178009.006.png 82178009.007.png
T AJEMNICE WODY
czania si´ wody w przyrodzie. Nauczyciel-
ka czyta utwór K. Ró˝eckiej-Parnowskiej pt.
„W´drówka kropelki wody”. Nast´pnie na je-
go podstawie dzieci wskazujà na makietach kie-
runek w´drówki wody w przyrodzie, zaznaczajà
go strza∏kami. Gdy zadanie jest wykonane,
sprawozdawcy prezentujà prace swoich zespo-
∏ów.
12. Na zakoƒczenie zaj´ç wszyscy Êpiewajà pio-
senk´ pt. „P∏ynà chmurki” (muz. F. Rybicki,
s∏. L. Krzemieniecka).
W´drówka kropelki wody
Pada∏ weso∏y, letni deszcz. Pada∏ na dachy domów, na ulice, na ga∏´zie drzew. Grube krople
b´bni∏y po dachu i dzwoni∏y weso∏o w rynnach.
Krople deszczu pada∏y na ulice. I zaraz ulice b∏yszcza∏y, jakby by∏y Êwie˝o umyte.
Pewna kropelka upad∏a na dach domu. Dosi´gnà∏ jà goràcy promieƒ s∏oƒca i zmieni∏ w ma-
leƒki, bia∏y ob∏oczek. Ciep∏y wiatr zaniós∏ ob∏oczek wysoko, wysoko. By∏o tam ju˝ du˝o kropli
wody zamienionych w przezroczyste, lekkie ob∏oki pary.
A˝ kiedyÊ zerwa∏ si´ wiatr. Sp´dzi∏ ob∏oki. Zbi∏ je w g´ste, szare chmury. Z ma∏ych ob∏oczków
pary znów si´ zrobi∏y grube krople deszczu. Zacz´∏o padaç.
I wtedy kropelka wpad∏a do strumyka. Woda p´dzi∏a naprzód pr´dko, coraz pr´dzej. Weso∏o
dzwoni∏a po kamykach. Za zakr´tem rzeczka wpad∏a do wielkiej rzeki. Kropelk´ nios∏y teraz
szerokie fale. I znowu dojrza∏o jà s∏oƒce. Ciep∏y promieƒ zmieni∏ kropelk´ w ob∏oczek pary.
Wiatr uniós∏ jà w gór´.
Kropelka lecia∏a wysoko, wysoko nad ziemià. Nagle powia∏ zimny, pó∏nocny wiatr. Sk∏´bi∏
ciemne chmury, zmieni∏ ob∏oczki pary w Êniegowe p∏atki.
I kropelka, która spad∏a na ziemi´, wyglàda∏a teraz jak b∏yszczàca, srebrna gwiazdeczka.
K. Ró˝ecka-Parnowska
WODA èRÓD¸EM ˚YCIA
Lidia Szczepankiewicz
Cele:
– zdobywanie informacji o wodzie (jej w∏aÊciwo-
Êciach, stanach skupienia) na podstawie obser-
wacji i doÊwiadczeƒ,
– doskonalenie umiej´tnoÊci wypowiadania si´
i wyciàgania logicznych wniosków na podsta-
wie obserwacji,
– uÊwiadomienie dzieciom koniecznoÊci ochrony
wód,
– zrozumienie, jaka woda nadaje si´ do spo˝ycia,
wpajanie zasady, ˝e nale˝y piç wod´ przegotowanà,
– poznanie procesu filtrowania wody,
– kszta∏towanie umiej´tnoÊci pos∏ugiwania si´
mikroskopem.
Metody pracy: zagadki, dzia∏ania praktyczne, po-
gadanka.
Formy pracy: grupowa, zbiorowa, wycieczka.
Ârodki dydaktyczne: przezroczyste naczynia, ilu-
stracje przedstawiajàce ró˝ne zbiorniki (np. je-
zioro, rzek´, fontann´), podpisy do ilustracji, mi-
kroskopy, film wideo pt. „Uzdatnianie wody
pitnej”, ilustracje pokazujàce zanieczyszczanie
wody, plastikowe butelki, w´giel aktywny, pia-
sek, ˝wir, nagranie odg∏osów wody.
Grupa: dzieci szeÊcioletnie.
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
49
82178009.008.png 82178009.009.png 82178009.010.png
T AJEMNICE WODY
Przebieg zaj´ç
Wsz´dzie jej pe∏no:
w studni a˝ dudni,
w deszczu pluszcze g∏oÊno,
w rzece p∏ynie,
na samym dnie morza utopiona
nie ginie.
Wycieczka
1. Wycieczka nad wod´ w najbli˝szym oto-
czeniu (nad rzek´, staw, zalew, êród∏o). Dzieci
obserwujà wod´. Stwierdzajà, jakie ma w∏aÊci-
woÊci, dobierajà odpowiednie okreÊlenia, na
przyk∏ad:
W chmurze lekka jak para,
w wiadrze ci´˝ka jak o∏ów,
pi´kna jak wodospad Niagara,
w ogrodzie jak rosnàcy ogród.
l przejrzysta – m´tna
l p∏ynàca – stojàca
l wartka – leniwa
Nauczycielka proponuje dzieciom zabaw´
polegajàcà na zilustrowaniu ruchem treÊci
wiersza. Przedszkolaki mogà wymyÊliç, ustaliç
i wspólnie wykonaç gesty albo zilustrowaç
wiersz indywidualnie, ka˝de wybranymi przez
siebie ruchami.
Nast´pnie nauczycielka pobiera próbki wody
do przezroczystych naczyƒ, najlepiej do s∏oików.
JeÊli jest po deszczu, nabiera te˝ wod´ z ka∏u˝y.
Dzieci zakr´cajà szczelnie s∏oiki i wk∏adajà je do
koszyka. Po powrocie do przedszkola nauczyciel-
ka ustawia s∏oiki na pó∏ce.
4. Nauczycielka proponuje dzieciom zbadanie
w∏aÊciwoÊci wody, z którà stykajà si´ w najbli˝-
szym otoczeniu. Do tego celu wykorzystajà prób-
ki przyniesione z wycieczki oraz wod´ z kranu.
Najpierw dzieci porównujà wyglàd wody z ró˝-
nych miejsc. Oceniajà, która jest czysta, a która
zanieczyszczona.
Nast´pnie obserwujà pod mikroskopem kro-
ple wody z ró˝nych zbiorników. Nauczycielka wy-
jaÊnia, co to sà mikroorganizmy.
Zaj´cia wsali
1. Nauczycielka zadaje zagadk´ 1 :
Co tak wyglàd zmieniaç mo˝e:
gdy jej du˝o – zwie si´ morzem,
a gdy iloÊç jest niewielka,
to jest kropla lub kropelka.
Gdy jest ciep∏o, wtedy p∏ynie,
a na lód twardnieje w zimie.
5. Dzieci rysujà to, co zaobserwowa∏y pod mi-
kroskopem.
Dzieci zgadujà, ˝e chodzi o wod´.
6. Zagadka s∏uchowa „Odg∏osy wody”.
Nauczycielka odtwarza nagranie, a dzieci opo-
wiadajà, co s∏yszà, i próbujà naÊladowaç odg∏osy
(çwiczenia ortofoniczne).
2. Nauczycielka przyczepia na tablicy ilustra-
cje przedstawiajàce wod´ w ró˝nych zbiornikach
naturalnych i sztucznych – w morzu, jeziorze, rze-
ce, wodospadzie, ka∏u˝y, fontannie.
Dzieci nazywajà te zbiorniki. Odczytujà i wy-
bierajà odpowiednie napisy, umieszczajà je pod
ilustracjami.
l chodzenie po wodzie (np. chlap, chlap)
l szum morza (szuuu)
l szum strumyka (szu–szu)
l woda kapiàca z kranu (kap, kap)
l b´bnienie deszczu o parapet (pam, pam)
l gwizdek czajnika (fiuuu)
l chlapanie d∏onià w wannie (plusk, plusk)
3. Nauczycielka recytuje fragment wiersza Te-
resy Ferenc pt. „Woda”.
1 Zagadki dla najm∏odszych , wybór i opracowanie J. Stec, MAC
Edukacja, Kielce 1996.
7. Oglàdanie fragmentu filmu pt. „Uzdatnia-
nie wody pitnej”.
50
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
82178009.011.png 82178009.012.png 82178009.013.png 82178009.014.png
T AJEMNICE WODY
Nauczycielka rozmawia z dzieçmi o filmie. Za-
daje pytania, aby sprawdziç, czy zrozumia∏y one
jego treÊç. Odpowiada na ewentualne pytania
przedszkolaków. PodkreÊla, ˝e woda, w´drujàc po
Êwiecie, ulega ska˝eniu. Zawiera brud, kurz, bak-
terie. Do picia nadaje si´ wy∏àcznie po oczyszcze-
niu, czyli filtrowaniu i przegotowaniu.
l przemys∏ – zanieczyszczanie rzek
l osiedla mieszkaniowe – zanieczyszczanie
rzek
l rolnictwo (nawozy) – zanieczyszczanie wód
gruntowych.
l Jaki jest cel uzdatniania (filtrowania) wody?
Usuni´cie zanieczyszczeƒ z wody pobranej
z rzeki lub innego zbiornika, aby nadawa∏a
si´ ona do picia.
9. Wykonanie filtrów i oczyszczanie wody.
Po odci´ciu denka plastikowà butelk´ odwró-
conà do góry dnem wype∏niamy umytym i wypa-
rzonym ˝wirem, piaskiem i aktywnym w´glem.
Nast´pnie wlewamy zanieczyszczonà wod´, któ-
ra, przechodzàc przez warstwy filtracyjne, straci
zabarwienie i stanie si´ zupe∏nie przejrzysta.
Dzieci oglàdajà krople przefiltrowanej wody pod
mikroskopem. Porównujà jà z wodà obserwowa-
nà wczeÊniej.
l Na czym polega proces uzdatniania?
Woda przep∏ywa przez filtry, które dzia∏ajà jak
sitko – wy∏apujà zanieczyszczenia. Do uzdat-
nianej wody dodaje si´ te˝ ró˝ne substancje
chemiczne (np. chlor), które niszczà bakterie.
10. Na zakoƒczenie dzieci pijà czystà przegoto-
wanà wod´ lub wod´ mineralnà. Uk∏adajà z roz-
sypanki wyrazowej napis:
8. Kto zanieczyszcza wod´? – wyszukiwanie na
ilustracji (str. 52) przyczyn zanieczyszczania wód:
Woda êród∏em ˝ycia!
Filtr
w´giel
˝wir
piasek
Wychowanie Przedszkolne 6/2005
51
82178009.015.png 82178009.016.png 82178009.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin