rozwoj_moralny.pdf

(2544 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - 11_Rozwój moralny.ppt [Compatibility Mode]
R OZWÓJ MORALNY
698021176.058.png 698021176.069.png 698021176.080.png 698021176.091.png 698021176.001.png 698021176.009.png 698021176.010.png 698021176.011.png 698021176.012.png 698021176.013.png 698021176.014.png 698021176.015.png 698021176.016.png 698021176.017.png 698021176.018.png 698021176.019.png 698021176.020.png 698021176.021.png 698021176.022.png 698021176.023.png 698021176.024.png 698021176.025.png 698021176.026.png 698021176.027.png 698021176.028.png 698021176.029.png 698021176.030.png 698021176.031.png 698021176.032.png 698021176.033.png 698021176.034.png 698021176.035.png 698021176.036.png 698021176.037.png 698021176.038.png 698021176.039.png 698021176.040.png 698021176.041.png 698021176.042.png 698021176.043.png 698021176.044.png 698021176.045.png 698021176.046.png 698021176.047.png 698021176.048.png 698021176.049.png 698021176.050.png 698021176.051.png 698021176.052.png 698021176.053.png 698021176.054.png 698021176.055.png 698021176.056.png 698021176.057.png 698021176.059.png 698021176.060.png 698021176.061.png 698021176.062.png 698021176.063.png 698021176.064.png 698021176.065.png 698021176.066.png 698021176.067.png 698021176.068.png 698021176.070.png 698021176.071.png 698021176.072.png 698021176.073.png 698021176.074.png 698021176.075.png 698021176.076.png 698021176.077.png 698021176.078.png 698021176.079.png 698021176.081.png 698021176.082.png 698021176.083.png 698021176.084.png 698021176.085.png 698021176.086.png 698021176.087.png 698021176.088.png 698021176.089.png 698021176.090.png 698021176.092.png 698021176.093.png 698021176.094.png 698021176.095.png
| Rozwój moralny obejmuje proces nabywania
j y j j p y
przez dziecko reguł i standardów postępowania
oczekiwanych w społeczeństwie, w którym
wzrasta, uwewnętrzniania ich i kierowania się
nimi w zachowaniu.
| Uwewnętrznianie (internalizacja) to proces
dzięki, któremu standardy i wartości stają się
częścią systemu motywacyjnego jednostki i
częścią systemu motywacyjnego jednostki i
kierują jej zachowaniem.
t i i (i t
li j ) t
U
698021176.096.png
P ODEJŚCIE W BADANIACH NAD ROZWOJEM
MORALNYM
Phd i (F )
| Psychodynamiczne (Freud)
| Etologiczne (Trivers)
| Społecznego uczenia się (Bandura)
| Poznawcze (Piaget, Kohlberg)
698021176.097.png 698021176.098.png 698021176.099.png 698021176.100.png 698021176.101.png 698021176.002.png 698021176.003.png 698021176.004.png 698021176.005.png
P OJĘCIE REGUŁ U DZIECI WG PIAGET A
| FAZA RUCHOWA
y Nieświadome stosowanie reguł; dziecko gra samo ze
sobą
| FAZA EGOCENTRYCZNA
| FAZA EGOCENTRYCZNA
y 2-5 rż –uświadamianie sobie reguł; naśladuje starszych
ale bawi się samo ze sobą;
y Brak interakcji i prawdziwej współpracy
| WSPÓŁPRACA
y 7 8rż; rozumieją zasady
y Zainteresowanie samymi regułami
i ł i
y 7-8rż; rozumieją zasady
y Cel: zwycięstwo
| KODYFIKACJA REGUŁ
| KODYFIKACJA REGUŁ
y 11-12rż – reguły mogą być zmieniane prze grupę i są
niezbędne, żeby gra była uczciwa;
Zit
i
698021176.006.png 698021176.007.png
R OZWÓJ MORALNY W KONCEPCJI PIAGETA
| 2-4 rok życia: DZIECI AMORALNE (nie mają
rzeczywistego pojęcia o moralności)
ec yw s ego pojęc a o o a ośc)
| 5-7 rok życia: REALIZM MORALNY (odwoływanie
się tylko do obiektywnych i fizycznych aspektów
ę y y y y y p
sytuacji, reguły rozumiane jak prawa fizyczne,
realnie istniejące i niemożliwe do zmiany lub
ii i)
y ODPOWIEDZIALNOŚĆ OBIEKTYWNA: czyn oceniany
ze względu na wielkość szkód materialnych
y IMMANENTNA SPRAWIEDLIWOŚĆ: przekonanie, że
złamanie reguł prowadzi do wystąpienia kary
złamanie reguł prowadzi do wystąpienia kary
pominięcia);
y HETERONOMIA MORALNA: moralność narzucona jest
przez ludzi posiadających autorytet; oparta na szacunku
przez ludzi posiadających autorytet; oparta na szacunku
jednostronnym;
698021176.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin