Rozwoj_mowy.pdf

(810 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - 08_Rozwój mowy i umiejętności komunikowania się.ppt [Compatibility Mode]
Rozwój mowy i umiejętności
komunikowania się
komunikowania się
698020861.007.png 698020861.008.png
Psycholingwistyka rozwojowa
g
y
j
y Dział Psycholingwistyki ogólnej
y Dział Psycholingwistyki ogólnej
y Przedmiot zainteresowań –opis i wyjaśnianie istoty i
mechanizmów przyswajania i używania języka
mechanizmów przyswajania i używania języka
werbalnego przez człowieka w toku jego
indywidualnego rozwoju;
językową dziecka a poznawaniem przez nie
środowiska i jego wiedzą o świecie
i
i
y
dy dua ego o oju;
y zadaniem jest wykrycie jak dziecko stopniowo
nabywa umiejętność posługiwania się systemem
y ję p g ę y
językowym jako środkiem komunikowania się z
innymi, jakie są związki między sprawnością
j k
di k
698020861.009.png 698020861.010.png
Psycholingwistyka rozwojowa
g
y
j
y Metody badań:
{ Dzienniki mowy (S. Szuman)
{ Dane obserwacyjne
{ Wywiady
j
{ Techniki eksperymentalne
{ Techniki eksperymentalne
y
Mtd bdń
D b
698020861.001.png 698020861.002.png
Teorie przyswajania języka
py j ę y
y Teoria lingwistyczno-natywistyczna (Chomsky LAD)
i t
ti t (Ch k LAD)
y Teoria uczenia się (Skinner)
y Teoria poznawcza (Piaget)
y Teoria interakcji społecznych (Bruner LASS; Snow,
jp
y(
;
,
Ferguson – mowa skierowana do dziecka)
Ti li
698020861.003.png 698020861.004.png
Etapy rozwoju mowy
Etapy rozwoju mowy
698020861.005.png 698020861.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin