ĆWICZENIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE Tematyka zajęć rewalidacyjnych opiera się głównie na rozwijaniu procesu komunikacji z otoczeniem i rozwijaniem samodzielności, szczególnie czynności samoobsługowych w takim stopniu, na ile pozwala rozwój psychofizyczny. Uwzględniono także wycieczki po okolicy jako najlepszą możliwość poznania przedmiotów i zjawisk w naturalnym środowisku. Tematyka zajęć została opracowana według poszczególnych sfer aktywności życiowej.
Sfera aktywności:KOMUNIKOWANIE SIĘ
Cele terapeutyczne
Ćwiczenia rewalidacyjne
Środki dydaktyczne
Uwagi
· Usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych.
· Rozwijanie komunikacji.
· Zamknięcie lub zasłonięcie oczu i słuchanie dźwięków dochodzących z ulicy.
· Słuchanie dźwięków z jednoczesną obserwacją źródła dźwięku.
· Uderzanie pałeczką w przedmioty z różnych materiałów.
· Toczenie hałasujących przedmiotów.
· Rozpoznawanie hałasujących zabawek i pomocy dydaktycznych.
· Uderzanie o siebie dwoma identycznymi lub różnymi przedmiotami.
· Odbijanie gumowych zabawek.
· Przelewanie wody.
· Przesuwanie przedmiotów.
· Drapanie po powierzchni szklanej, papierowej, metalowej.
· Rozpoznawanie głosu, szmeru.
· Lokalizowanie źródła dźwięku, kierunku i odległości.
· Różnicowanie głośności.
· Naśladowanie dźwięków dziecka.
· Wokalizacja dźwięków przez dziecko.
· Ćwiczenie reakcji dziecka na własne imię
· Pędzelki
· Pałeczki drewniane, szklane, metalowe, plastikowe
· Przedmioty fajansowe, szklane, plastikowe, metalowe, drewniane
· Piłki, balony, kasztany, kamyki
· Groch, fasola, ryż, makarony, gwoździe
· Klocki, łyżeczki, garnuszki, szklanki., szyszki.
· Piłki gumowe i skórzane, balony
· Papier, karton, folia
· Płytki metalowe, szklane, plastikowe, magnetofon, zegarek, budzik, pozytywka, grzechotki
Stosowanie metody terapi ustno-twarzowej Castillo-Moralesa.
Sfera aktywności: SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA
· Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej motoryki :
o postawa
o lokomocja
o koordynacja ruchów
Wyczuwanie brzucha, pleców i pośladków:
· Leżenie na plecach.
· Leżenie na brzuchu.
· Ślizganie się w kółko na brzuchu, na plecach.
· Siedząc – przyciąganie kolejno nóg.
· Siedząc – kręcenie się w kółko na pośladkach.
· Siedząc – przewrót na plecy.
· Siedząc – przyciąganie kolan, chowanie głowy.
· Czołganie się na brzuchu.
· Masaże brzucha, pleców i pośladków.
Wyczuwanie rąk i nóg:
· Siedząc – podciąganie kolan do siadu skulonego.
· Pchanie kolan do siadu prostego.
· W siadzie prostym – rozcieranie i oklepywanie kolan.
· Stanie z podtrzymywaniem.
· Chodzenie z podtrzymywaniem.
· Chodzenie na kolanach.
· Siedząc na krześle – dotykanie podłogi palcami stóp.
· Uderzanie o podłogę piętami.
· Uderzanie całą stopą.
· Dotykanie łokciami kolan.
· Dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie.
Wyczuwanie całego ciała:
· Leżenie na plecach i brzuchu.
· Turlanie się.
· Leżenie z rękami wzdłuż ciała i z podniesionymi w różnych kierunkach.
· Ciąganie za kostki nóg ćwiczącego, leżącego na brzuchu lub plecach.
· Kołysanie w pozycji siedzącej.
· Kołysanie w pozycji leżącej.
· Huśtanie.
· Materac, mata do ćwiczeń
· Materace do ćwiczeń, fotel bujany, hamak, huśtawka ogrodowa
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela. Masaże rąk i nóg. Masaże całego ciała.
· Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe małej motoryki:
o koordynacja ruchów rąk
o koordynacja wzrokowo-ruchowa
o manipulacja
· Badanie otoczenia dotykiem.
· Zabawy manipulacyjne.
· Chwytanie drobnych przedmiotów.
· Zabawy paluszkowe np.
o Sroczka
o Idzie rak nieborak
o Idzie, idzie czapla po drewnianej desce
· Zabawy z piłką lub balonem.
o łapanie piłki
o rzucanie piłki
o turlanie
· Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów.
· Włączanie klawiszy telefonu, pozytywek.
· Kulki, piłeczki,
· Fasola, groch, kasza, ryż, makaron
· Szyszki, kasztany, żołędzie
· Piłki gumowe, skórzane, balony
· Piramidki
· Foremki
· Telefony, pozytywki
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela
Sfera aktywności: SAMOOBSŁUGA
· Zwiększanie aktywności własnej.
· Zdejmowanie butów.
· Ściąganie części garderoby.
· Wkładanie i wyjmowanie rąk z rękawów.
· Nalewanie płynów z dzbanka do kubka.
· Jedzenie łyżeczką.
· Nabijanie jedzenia na widelec.
· Samodzielne zdejmowanie chusty zasłaniającej głowę.
· Samodzielne zdejmowanie opaski zasłaniającej oczy.
· Sygnalizowanie w każdy możliwy sposób: głodu, bólu, potrzeb fizjologicznych.
· Siedzenie z podparciem i bez podparcia.
· Stanie samodzielne i z podtrzymywaniem.
· Chodzenie z pomocą.
· Przemieszczanie się samodzielnie w dowolny sposób: czołganie, przesuwanie.
· Buty
· Różne części ubrania
· Dzbanek
· Kubek
· Sztućce
· Chustki, opaski
Wszystkie ćwiczenia wykonywane z pomocą nauczyciela. Dzbanek nie może być za ciężki.
Sfera aktywności: ZACHOWANIA SPOŁECZNE
· Rozwijanie zainteresowania otoczeniem.
· Kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
· Nawiązywanie kontaktów w sposób odpowiedni do możliwości dziecka.
· Bezpośredni kontakt z roślinami: dotykanie, wąchanie, łamanie, próbowanie.
· Kontakt z żywiołami: wodą, powietrzem, ziemią, ogniem.
· Bezpośredni kontakt ze zwierzętami: oglądanie, głaskanie.
· Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa:
o przytulanie
o głaskanie
o ...
biedroneczkaaa