Wg Lerner i Skatkin
metoda objaśniająco – poglądaowa
– pokaz
– wykład
– lektura
– program radiowy i tv
metoda problemowa
– obserwacja
– praca z książka
– eksperyment
– wycieczka
metoda częściowo poszukująca
– smaodzielna praca uczniów
– układanie planu rozwiązania problemu
– wykonanie projektu badawczego
metoda badawcza
– studiowanie litaratury przedmiotu
– opracwanie planu badań
– wysuwanie i weryfikowanie hipotez
– stosowanie uzyskanejwiedzy
Wykład
– aktywne uczestnictwo w wykładzie wymaga dużego wysiłku i znacznej dojrzałości umysłowej młodzieży. Wymaga skupieniauwagi oraz rozwiniętego myślenia.
– Skuteczność wykładu zależy od należytego przygotowania.
– Budowa wykładu musi być przejrzyta, logiczna, systematycznie przedstawiać treść, trafnie dobierane przykłady
Dyskusja
– jednoznacze formułowanie pytań i problemów
– przezntowanie własnego punktu widzenia w logiczny i uzasadniony sposób
– zwalczanie poglądów przeciwników rzeczowymi argumentami
– nie wywołaniu konfilktu lecz dążenie do rozwiązania problemu
rodzaje dyskusji
– wielokrotna wprowadzenie i podanie problemu, praca w mniejszych grupach i przedstawienie rozwiązań przez wszystkich uczestników i wyprowadzenie wniosków
– obserwowana (panelowa) prowadzona przez kilka osób przed szerszym gronem słuchaczy, najpierw biernie się przysłuchują, późniaj właczają do rozmowy, dyskusję podsumowują specjaliści
– okrągłego stołu stosowana po wykładzie w celu swobodnej wymiany zdań
hera1305