USPRAWNIANIE FUNKCJI PERCEPCYJNO – MOTORYCZNEJ
( Ćwiczenia sprawności ruchowej )
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są przeznaczone dla uczniów, u których nieprawidłowości rozwojowe utrudniają opanowanie określonych umiejętności. Zajęcia te prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej. Liczba uczniów tych zajęć powinna wynosić od 2 do5. W szczególnych przypadkach można zakwalifikować ucznia do zajęć indywidualnych. Tworzy się klasy terapeutyczne dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia, wymagające indywidualizacji nauczania i długotrwałej pomocy specjalistycznej. Liczba uczniów w tych klasach wynosi 10-15. Nauczanie jest prowadzone według obowiązujących wdanych szkołach planów i programów nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do rozpoznanych potrzeb. Uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach w wymiarze nie większym niż 3 godziny tygodniowo.Kwalifikacji dzieci do klas terapeutycznych kwalifikuje uczniów poradnia specjalistyczna na wniosek wychowawcy klasy. Uczestnictwo w zajęciach trwa do czasu zgłoszenia bądź wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia taką formą pomocy. Decyzję o kontynuacji lub zakończeniu udzielania pomocy podejmuje dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki na wniosek osoby dokonującej kwalifikacji. W szkołach i placówkach pomoc psychologiczną i pedagogiczną organizuje pedagog szkolny. W publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach można zatrudnić psychologa. Pedagog lub psycholog szkolny realizują swe zadania we współpracy z nauczycielami, rodzicami i poradniami psychologiczno- pedagogicznymi oraz innymi poradniami specjalistycznymi w zakresie konsultacji, metod i form pomocy udzielanej uczniom oraz w zakresie specjalistycznej diagnozy w indywidualnych przypadkach. Dla realizacji celów statutowych szkoła powinna posiadać odpowiednie pomieszczenia: gabinet terapii pedagogicznej. Statut określa zakres zadań nauczycieli związanych z wspieraniem rozwoju psychofizycznego uczniów oraz udzielaniem pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych na podstawie rozpoznania potrzeb uczniów. Zwiększenie tygodniowej liczby godzin może spowodować wydłużenie czasu zajęć, nie więcej jednak niż o 25% u uczniów szkół podstawowych. Dyrektorzy szkół, w których zwiększono liczbę godzin, powinni przeznaczyć dodatkowe godziny przede wszystkim na organizację zajęć służących wyrównywaniu braków rozwojowych dzieci i młodzieży. Na podstawie wieloletnich doświadczeń i obowiązujących aktów prawnych możemy wyróżnić dwa rodzaje form pracy terapeutycznej z dziećmi przejawiającymi zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych: indywidualne i zbiorowe.
Zajęcia indywidualne są prowadzone najczęściej w poradniach psychologiczno- pedagogicznych, w ośrodkach szkolno wychowawczych dla dzieci dyslektycznych, w oraz innych placówkach. Na zajęciach indywidualne kieruje się dzieci z przedszkolach głębokimi, sprzężonymi zaburzeniami rozwoju oraz z poważnymi wadami wymowy.Zajęcia zbiorowe organizuje się w zespołach dziecięcych, dobranych pod kątem zbliżonych rodzajów trudności w nauce oraz możliwości poznawczych. Zajęcia te mogą być realizowane w ramach następujących form organizacyjnych: -zespoły korekcyjno-kompensacyjne w szkołach podstawowych, przedszkolach, domach dziecka, ośrodkach szkolno wychowawczych i pogotowiach opiekuńczych: mogą do nich należeć dzieci z jednej klasy ( lub z klas równoległych ), a także z różnych klas ( np. I i II ), jeśli reprezentują zbliżony poziom opanowania umiejętności czytania i pisania-klasy terapeutyczne organizowane w szkołach podstawowych, przeznaczone dla dzieci z głębokimi lub sprzężonymi deficytami, wymagającymi intensyfikacji i indywidualizacji oddziaływań terapeutycznych. W klasach tych jest realizowany normalny program nauczania przy zastosowaniu zmodyfikowanych metod nauki czytania i pisania oraz wprowadzeniu na szerszą skalę metod i środków dydaktycznych specyficznych dla terapii pedagogicznej. Dzieci z tych klas w miarę potrzeb mogą uczęszczać dodatkowo na zajęcia grupowe lub indywidualne.-ośrodki szkolno- wychowawcze dla dzieci dyslektycznych. Kieruje się do nich dzieci na podstawie tych samych kryteriów, jak do klas dyslektycznych, lecz ponadto zaniedbane pedagogicznie, pochodzące ze środowisk o bardzo niskim poziomie moralnym i materialnym lub z miejscowości odległych od szkół z klasami dyslektycznymi. W ośrodkach tych funkcjonują wszystkie formy organizacyjne pracy korekcyjno- wyrównawczej: klasy dyslektyczne, zajęcia zbiorowe i indywidualne.-kolonie zdrowotno-specjalistyczne dla dzieci dyslektycznych. Kwalifikuje się na nie dzieci na podobnych zasadach jak do ośrodków szkolno-wychowawczych, biorąc pod uwagę także słaby stan zdrowia, niedobory wagi i wzrostu, brak stałej opieki terapeutycznej w ciągu roku szkolnego oraz współwystępowanie dodatkowo innych zaburzeń rozwoju.-szkoły dla dzieci dyslektycznych. Kryteria kwalifikacji dzieci do tych szkół są takie same jak dla klas terapeutycznych. Realizują one normalny program nauczania i zapewniają pełną opiekę terapeutyczną . Pierwszą tego typu szkoła powstała w Toruniu.
Eksperymentalnie organizuje się także inne formy zbiorowej opieki jak z profilowane oddziały w prewentoriach i sanatoriach dziecięcych oraz oddziały dziennego pobytu przy szpilach i klinikach dziecięcych, a także świetlice terapeutyczne. Nauczyciele prowadzący zajęcia z dziećmi zakwalifikowanymi do zespołów korekcyjno-kompensacyjnych, są obowiązani do wnikliwego przestudiowania opinii psychologicznych i zaleceń postdiagnostycznych. Zalecenia te stanowią podstawę planowania form i metod pracy korekcyjnej opartej na szczegółowej analizie jakościowej trudności w czytaniu i pisaniu, lecz także materiał do dalszego pogłębienia diagnozy. Diagnozowanie jest procesem ciągłym, który musi być kontynuowany przez terapeutę. Nauczyciel wychowawca w momencie zakwalifikowania ucznia do zespołu korekcyjno- kompensacyjnego nie może czuć się zwolniony z odpowiedzialności za jego wyniki w nauce ani z obowiązku działania mającego na celu przezwyciężania trudności szkolnych dziecka. W przypadkach szczególnej nieporadności w czytaniu i pisaniu należy zaniechać stawiania ocen do momentu, kiedy pojawią się pierwsze osiągnięcia i będzie można je ocenić pozytywnie, stosując szkolną skale ocen. Na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych ocena powinna pełnić funkcję wzmocnienia pozytywnego-pochwały, uśmiechy, zadowolenie i oceny opisowe eksponujące osiągnięcia dziecka, przy jednoczesnym uświadomieniu mu jego braków. Będzie to wszystko wzmacniać motywację emocjonalną, która z czasem przekształci się w racjonalną. Ocena prac pisemnych jest oceną wieloaspektową, a poprawność ortograficzna jest tylko jednym z aspektów, który nie powinien decydować o wystawieniu oceny niedostatecznej. W pracy terapeutycznej ważną rolę może odegrać współpraca z rodzicami. Angażowanie rodziców do współpracy osiąga się poprzez częste kontakty oraz uczestnictwo w zajęciach. Rodzice obserwują przebieg zajęć, stosowane formy i metody prascy oraz zachowanie swego dziecka na tle grupy. Terapeuta udziela instrukcji rodzicom, jak mają kontynuować te ćwiczenia w domu i też zalecić odpowiednią literaturę. Ważne jest również ujednolicenie wymagań i form pomocy przy odrabianiu zadań domowych oraz stosowanych oddziaływań wychowawczych, aby nie pogłębić występujących zaburzeń rozwoju i nie dopuścić do powstawania zaburzeń wtórnych. Kontynuowanie zajęć w domu może przyspieszyć osiąganie pozytywnych efektów pracy, szczególnie w zakresie usprawnienia ruchowego, jeśli będą do tego odpowiednio przygotowani. Ćwiczenia sprawności ruchowej są czasochłonne, czas ich trwania na zajęciach musi być ograniczany, natomiast poza szkołą istnieją korzystniejsze warunki i sytuacje, w których można rozwijać w szerokim zakresie ogólną sprawność ruchową i sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową i orientacje kierunkową. Wiele okazji do wspólnych zajęć i zabaw, w czasie których można ćwiczyć zaburzone funkcje, nadarza się w trakcie prac domowych, podczas spacerów i wyjazdów sobotnio-niedzielnych.
ETAPY PRACY TERAPEUTYCZNEJ
Najczęściej wyróżnia się 2 etapy pracy:-etap wstępny ( przygotowawczy ), zwany niekiedy psychoterapeutycznych,-etap reedukacji (terapii) właściwej.Etap wstępny obejmuje ćwiczenia stymulujące i korekcyjne zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych i ich koordynacji w formie zabaw i gier na materiale konkretnym i słownym oraz intensywne działania psychoterapeutyczne. W drugim etapie przechodzi się do operowania materiałem dydaktycznym, literowym i wyrazowym w różnorodnych ćwiczeniach usprawniających umiejętności czytania i pisania. Ćwiczenia zaburzonych funkcji o charakterze zabawowym powinny przewijać się przez cały czas trwania terapii, pełniąc zależne od potrzeb danego dziecka , role ćwiczeń korekcyjnych, kompensacyjnych lub ze względu na higienę pracy umysłowej dziecka dyslektycznego-rolę ćwiczeń odpoczynkowych. Działania psychoterapeutyczne najbardziej intensywne w początkowym okresie zgodnie z zasadą ciągłości powinny być również stosowane w dalszych etapach terapii. Materiał dydaktyczny przeznaczony do opracowania w drugim etapie jest tak bogaty i zróżnicowany pod względem stopnia trudności od pojedynczych liter aż do czytania testów zawierających wszystkie trudne dla dziecka głoski i litery, że nasuwa się potrzeba uporządkowania go pod względem metodycznym. Jest to szczególnie ważne dla początkującego terapeuty. Podział pracy terapeutycznej na etapy jest uzależniony od przyjętych kryteriów. W wymienionym podziale jako kryterium przyjmuje się kierunki lub cele oddziaływań w poszczególnych etapach pracy: w I etapie-korekcyjne i psychoterapeutyczne, w II etapie- korekcyjno-kompensacyjne i wyrównawcze. Można przyjąć także inne kryteria, np. wiek dziecka. Opracowuje się wówczas zestaw ćwiczeń dla 6-latków, 7-latków itp. Podział ten nie uwzględnia indywidualnych właściwości dzieci np. co począć z 7-latkie, który pod pewnymi względami funkcjonuje jak 6-latek, pod innymi jak 5-latek, a jeszcze w innym zakresie na poziomie swego wieku. Z podobną sytuacją mamy do czynienia, gdy jako kryterium przyjmujemy etap nauczania, przygotowując zestawy ćwiczeń przeznaczone dla uczniów klasy I, II itd., zgodnie z programem nauczania. Dzieci z fragmentarycznymi deficytami rozwoju rzadko osiągają umiejętność czytania i pisania na poziomie swej klasy.Terapeuta prowadzący zespół korekcyjno-kompensacyjny musi dobierać ćwiczenia ze wszystkich zestawów, dostosowując je do potrzeb dzieci uczestniczących w zajęciach. Kolejnym kryterium jest poziom opanowania technik i umiejętności szkolnych. To kryterium wydaje się być najbardziej przydatne:- uwzględnia główne kierunki pracy terapeutycznej: korygowanie zaburzeń funkcji elementarnych, opanowywanie i usprawnianie umiejętności szkolnych oraz zapobieganie i eliminowanie konsekwencji zaburzeń rozwojowych.- bierze pod uwagę strukturę czynności czytania i pisania oraz etapy ich opanowywania przez dzieci, na podstawie ogólnych prawidłowości uczenia się.- uwzględnia możliwości percepcyjne dzieci dyslektycznych ( na podstawie zasad terapii pedagogicznej ).- pozwala na metodyczne uszeregowanie ćwiczeń według stopnia trudności i kolejności realizowanych celów etapowych. Program terapii, zgodnie z zasadą indywidualizacji, konstruuje się indywidualnie, wykorzystując diagnozę, ponieważ musi być ściśle dostosowany do potrzeb każdego dziecka. Proponowany układ ćwiczeń obejmuje cały zakres materiału dydaktycznego, począwszy od zerowego poziomu umiejętności czytania i pisania z etapem przygotowawczym włącznie aż po całkowite ich opanowanie, uwzględniając kolejne fazy uczenia się tych umiejętności i stopnia zaangażowania poszczególnych funkcji percepcyjno-motorycznych. Przy konstruowaniu indywidualnych programów należy selektywnie dobierać typy ćwiczeń z poszczególnych etapów, kierując się zasadą korekcji zaburzeń i zasadą stopniowania trudności oraz dostosowując je do etapu, jaki dziecko osiągnęło w opanowaniu umiejętności czytania i pisania oraz do jego możliwości percepcyjnych i zainteresowań.Etap pierwszy-przygotowawczyGłównym celem jest kształtowanie dojrzałości dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole czytania i pisania poprzez stymulowanie i korygowanie funkcji percepcyjno-motorycznych oraz ich koordynacji. Szczególne znaczenie przywiązuje się do ćwiczeń słuchu fonematycznego w przygotowywaniu do nauki czytania. Ćwiczenia tego etapu mogą być wykorzystane jako stymulujące rozwój dzieci w wieku przedszkolnym oraz dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym jako ćwiczenia korekcyjne funkcji opóźnionych w rozwoju. W dalszych etapach terapii stosowane są jako ćwiczenia psychoterapeutyczne: odprężające, relaksacyjne oraz dające możliwości realizacji indywidualnych zainteresowań i upodobań. Dzielimy je na grupy: A. Ćwiczenia rozwijające ogólne sprawności ruchowe i sprawności manualne.B. Ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej na podstawie konkretnego materiału ( obrazkowego) i abstrakcyjnego ( geometrycznego i literowego-bez czytania ).C. Ćwiczenia funkcji słuchowej na podstawie dźwięków świata otaczającego, muzyki i dźwięków mowy ( ćwiczenia wrażliwości słuchowej, rytmicznej i ćwiczenia słuchu fonematycznego i fonetycznego )Ćwiczenia – I etap A. Ćwiczenia rozwijające ogólne sprawności ruchowe i sprawności manualneOpanowywanie umiejętności pisania dokonuje się poprzez ćwiczenia w pisaniu, należy wymienić 4 grupy: - ćwiczenia w kształtnym pisaniu,- ćwiczenia ortograficzne,- ćwiczenia gramatyczne i stylistyczne.W pracy z dziećmi dyslektycznymi najistotniejsze są ćwiczenia w kształtnym pisaniu i ortograficzne. Ćwiczenia pierwszej grupy polegają na doskonaleniu strony graficznej pisma. Nauka kształtnego pisania przebiega w trzech etapach:1.Etap przygotowawczy.2. Etap właściwej nauki pisania.3. Etap doskonalenia nabytych umiejętności. W etapie terapii pedagogicznej podstawowe znaczenie mają ćwiczenia rozwijające sprawność motoryczną. Strona motoryczna umiejętności pisania polega na skoordynowaniu ruchów ręki-ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców. Gotowość dziecka do nauki pisania jest określonym stanem-rezultatem procesów zachodzących w jego ustroju. Przygotowanie do nauki pisania powinno uwzględniać wszystkie etapy rozwoju ruchowego dziecka; w przypadku stwierdzonych opóźnień rozwoju ćwiczenia korekcyjne należy zacząć od etapu rozwoju ruchowego, w którym dziecko się znajduje. Dobór ćwiczeń zależy także od nasilenia objawów i ich zakresu. W przypadku dużych opóźnień rozwoju ruchowego terapię należy rozpocząć od ćwiczeń ogólnej sprawności ruchowej. Ćwiczenia te są trudne do przeprowadzenia w szerszym zakresie, powinny być jednak uwzględniane w planowaniu pracy z dziećmi o zaburzonej sprawności ruchowej, jak również z dziećmi nie wykazującymi tych zaburzeń. Rozwijając funkcje kinestetyczno-ruchowe, zaspakajają naturalną u młodszych dzieci potrzebę ruchu, pełnią rolę ćwiczeń odpoczynkowych, dających odprężenie po innych ćwiczeniach, angażujących w większym stopniu funkcje intelektualne. Mogą być zalecane rodzicom, jako uzupełnienie zajęć prowadzonych z dziećmi w zespole.1.Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej ( koordynacji ruchowej i ruchowo-wzrokowo-słuchowej )-ćwiczenia równowagi ( chodzenie po narysowanej linii, ławeczce gimn., równoważni, krawężniku itp.-chodzenie i marsze ze zmianą kierunku ruchu na określony sygnał ( dźwiekowy, wzrokowy ).-ćwiczenia orientacji kierunkowej związane z percepcją słuchową ( np. zabawa chowanego, „Kubusiu, gdzie jesteś?”, „skąd głos dochodzi”, „ gdzie ptak śpiewa” itp. ).-zagadki ruchowe ( imitowanie i odgadywanie czynności ) jako ćwiczenia wyobraźni i pamięci ruchowej.-zabawy wdrażające do gospodarowania własnymi ruchami i usprawniające koordynację ruchów ćwiczenia rozmachowe obu ramion-ruchy płynne, rytmiczne ruchy zmienne, naśladowanie ptaków, samolotów, „ orły na śniegu” itp. )-zabawy ruchowe-zręcznościowe w sali ( latające czapeczki, stołowa koszykówka, serso stołowe, bilard, kręgle, pchełki, bierki ).2. Ćwiczenia sprawności manualnejstanowią ostatni etap przygotowania dziecka do nauki pisania. Celem ich jest usprawnianie motoryki rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. W zależności od stopnia obniżenia sprawności manualnej można stosować kolejno ćwiczenia rozmachowe, manualne i graficzne. Można któryś etap pominąć, zaczynając od ćwiczeń graficznych. Ćwiczenia graficzne poprzedzające naukę pisania, usprawniają drobne, pisarskie ruchy ręki. Prowadzenie ćwiczeń graficz. w okresie właściwej nauki pisania, poprzedzając każdorazowo ćwicz. w pisaniu dają dobre rezultaty.Ćwiczenia sprawności manualnej spełniają inne cele: usprawniają analizę i syntezę wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację kierunkową i organizację przestrzenną. Ćwiczą koncentrację uwagi oraz eliminują nadmierne pobudzenie ruchowe. Ponieważ wiele dzieci dyslektycznych wykazuje również zaburzenie emocjonalne i dynamiki procesów nerwowych. Należy prowadzić zajęcia manualne równolegle z ćwicz. w czytaniu i pisaniu. Pełnią rolę zajęć psychoterapeutycznych. Zajęcia manualne poprzez swoją atrakcyjność dodatkowo podnoszą motywację dziecka do pracy i pozytywne nastawienie do zajęć.
Do ćwiczeń manualnych należą:Ćwiczenia rozmachowe – ( rozluźnianie napięcia mięśni ramienia i przedramienia według T. Gąskowskiego i Z. Stępowskiej:-zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn ( kartony, gazety, arkusze szarego papieru ) dużym pędzlem, ruchami pionowymi lub poziomymi z zaznaczeniem kierunku od lewej do prawej, z góry na dół.-zamalowywanie dużej przestrzeni ograniczonej konturem ( dużych konturowych rysunków ),-pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych rysunków,-malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali liter ( odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, zaczynając od miejsca cyfry „2” na tarczy zegarowej ) płynnym, ciągłym ruchem,-malowanie dużych form falistych i szlaków.Ćwiczenia manualne ( usprawniające małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstka i palców ):-montowanie konstrukcji z gotowych elementów ( klocków, krążków itp. )-układanki płaskie ( obrazkowe, geometryczne ), klockowe, wtyczkowe z zachowaniem stopniowania trudności: na wzorze, według wzoru i bez wzoru (z pamięci lub z domysłu), -modelowanie ( plastelina, modelina i inne tworzywa ), zaczynając od prostych form, jak kulki czy wałeczki, do coraz bardziej złożonych wymagających łączenia różnych elementów,-nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki w tekturkach,-zwijanie sznureczka, wężyka igelitowego według wzoru, np. spirali, kwadratu itp.,
-wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności: cięcie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturowych rysunków, -wycinanki i naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp.,
-wydzieranki-naklejanki,-szyciem ściegiem fastrygowym- przewlekanie igły z nitką przez otworki w tekturce,-łamanki papierowe ( łódeczki, samoloty, czapki itp. ).-ćwiczenia sprawnych ruchów palców i rozlużniające napięcie mięśniowe, np. naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie, odtwarzanie rytmu deszczu, strząsanie wody z palców,wytrzepywanie piasku z rękawa itp.,-stemplowanie ( stempelki konturowe zwierząt, kwiatów, samochodów ), tworzenie za pomocą stempli kompozycji z figur geometrycznych ( stemple Janiny Magnuskiej ).Ćwiczenia graficzne (usprawniające drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu):-pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, prostych szlaczków ( wysokości 3-4cm ), konturów obrazków,-rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym jak wyżej.-rysowanie z pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów, według stopnia trudności: szablony wewnętrzne (wycięte otwory w tekturce lub teworzywie)i szablony zewnętrzne ( wycięty kształt do obrysowania ),
-kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną (także rysowanie na matowym szkle i na folii),-zamalowywanie kredkami małych przestrzeni ( konturów geometrycznych, konturów stempelków, obrazków z książeczek do malowania ),-Kreskowanie wypełnianie konturów kolorem za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych ( z zachowaniem kierunków od lewej do prawej i od góry do dołu ), -rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, w zmniejszającym się sopniowo wymiarze aż do liniatury zeszytu, według stopnia trudności: wodzenie po wzorze, kończenie rozpoczętego wzoru i odwzorowywanie.
-odtwarzanie układów linearych z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kształtem lub kolorem ( np. kwadrat, kółko, trójkąt,; białe kółko, czerwone kółko, niebieskie kółko itp. ) w liniaturze, zgodnie z kierunkiem pisania,
-rysowanie szlaczków obrazkowych ( układów linearnych ) w liniaturze, zgodnie z kierunkiem pisania,-rysunki dowolne kredkami świecowymi lub ołówkowymi.Można zastosować również ćwicz. w rozpoznawaniu literatury w powiększonym formacie i na kartkach z zeszytu ( kreślenie ciemniejszym kolorem grubszych linii, zamalowywanie przestrzeni między nimi, wpisywanie szlaczków, rysowanie lub wklejanie elementów geometrycznych i rysunkowych, wklejanie kolorowych pasków papieru ).
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE FUNKCJE MOTORYCZNE
Temat: koordynacja słuchowo ruchowa w zakresie prawej i lewej ręki.Materiał i sposób wykonania ćwiczenia: Prowadzący demonstruje dzieciom prawą i lewą rękę. Prosi o podniesienie prawej i lewej ręki. Po upewnieniu się że dzieci wiedzą, która jest prawa i lewa ręka, przystępuje do ćwiczeń. Poleca dzieciom, aby wstały z krzeseł i wydaje polecenie: Na jedno uderzenie w bębenek będziecie podnosili prawą rękę do góry, na dwa uderzenia-lewą rękę. Dzieci ćwiczą początkowo w wolnym tempie, a następnie tempo przyspieszamy. Przy czym zmieniamy rytm uderzeń pałeczką w bębenek.Przykład I: 0 ręka prawa, 00 ręka lewa, 0 ręka prawa, 00 ręka lewa.Przykład II: 0 ręka prawa, 00 ręka lewa, 00 ręka lewa, 00 ręka prawa.Przykład III: 0 ręka prawa, 00 ręka lewa, 00 ręka lewa, 0 ręka prawa.W ćwiczeniu stosujemy różne kombinacje tempa i rytmu. Analogiczne ćwiczenia można prowadzić z wykonywaniem ruchów nóg, w pozycji stojącej lub w marszu ( podnoszenieNogi, chwytanie za kostkę, podskoki itp. )
Temat: Koordynacja słuchowo-ruchowa w zakresie obu rąk.Materiał i sposoby wykonania ćwiczenia: Przebieg ćwiczenia jest podobny do poprzedniego, z tym, że dzieci na dźwięk bębenka wykonują ruchy okrężne dłonią w kierunku prawym ( na jedno uderzenie w bębenek ) oraz w kierunku lewym ( na dwa uderzenia w bębenek ).
Temat: Koordynacja słuchowo-ruchowa w zakresie palców ręki prawej i lewej.Materiał i sposób wykonania ćwiczenia:Przygotowujemy zestaw przedmiotów, które po uderzeniu pałeczką wydają dość głośnyDźwięk. Mogą to być: bębenek, szklanka, butelka, miska szklana, spodek itp. Ustawimy je w szeregu i uderzamy w każdy z nich pałeczką. Wydają one różne dźwięki, które przyporządkujemy poszczególnym palcom u rąk. Na przykład dźwięk bębenka przyporządkowujemy kciukowi, dźwięk szklanki-wskazującemu, dźwięk butelki-środkowemu, dźwięk miski szklanej-serdecznemu itd. Polecamy dzieciom : „Gdy stuknę w bębenek, dotknięcie kciukiem bębenka, gdy stuknę w szklankę-dotknięcie palcem wskazującym szklanki” itd.Ćwiczymy: Uderzamy pałeczką o przygotowane przedmioty, a dzieci dotykają tych przedmiotów odpowiednimi palcami prawej ręki. Początkowo ćwiczymy w wolnym tempie, a następnie przyspieszamy. Później te same czynności dzieci wykonują lewą ręką. Walorem dodatkowym ćwiczenia jest usprawnianie koncentracji i podzielności uwagi. Początkowo ograniczamy liczbę przedmiotów ( i palców ) do 2-3
Temat: Ćwiczenia orientacja w schemacie własnego ciała; różnicowanie kierunków.Materiał i sposób wykonania ćwiczenia:Ćwiczenie polega na wskazywaniu przez dzieci swoich prawych i lewych części ciała.Przykład I: Pokaż mi prawą rękę. Chwyć się prawą ręką za prawe ucho, prawą nogę. Pokaż prawą ręką prawe oko itp. Następnie te same czynności dziecko wykonuje lewą ręką.Przykład II: Polecamy dzieciom położyć dłonie na stolikach i pytamy: „Który palec jest środkowy? Jakie palce znajdują się na prawo od środkowego? Jakie na lewo od środkowego?Przykład III: Pokaż mi prawą ręką lewe oko. Chwyć się prawą ręką za lewe oko, za lewe kolano, za lewą kostkę. Pokaż lewą ręką prawe ucho, prawe oko itp.Polecenia tzn. skrzyżowane zawarte w III przykładzie można dawać dzieciom dopiero wówczas, gdy poprawnie i bez wahania wykonują polecenia proste dotyczące jednej strony ciała. To samo odnosi się do wskazywania lewych i prawych części ciała dziecko stojącego naprzeciw.Temat: Kreślenie w powietrzu na przemian prawą i lewą ręką oraz obiema rękami jednocześnie różnych form kolistych i falistych.zaisMateriał i sposób wykonania ćwiczenia:
Ustawiamy dzieci tak, aby nie przeszkadzały sobie nawzajem podczas wykonania ruchów rękami. Polecamy rysować w powietrzu okręgi, linie faliste, spirale itp. Początkowo dzieci wykonują duże ( zamaszyste ) ruchy na przemian prawą i lewą ręką oraz obiema rękami jednocześnie w tym samym kierunku. Okręgi kreślimy zgodnie z ruchem wskazówek zegara i odwrotnie, przy czym początek kreślenia okręgów w powietrzu rozpoczynamy od miejsca położenia cyfry 2 na tarczy zegarowej.Po pewnym czasie zmniejszamy ruchy rąk, przechodząc stopniowo od ruchów ramion do ruchów dłoni i palców.
Temat: Kreślenie form falistych i kolistych.Materiał i sposób wykonanie ćwiczenia:Celem tego ćwiczenia jest usprawnianie ręki dominującej. Należy zaopatrzyć dzieci w pędzelki do malowania, farbki lub kredki oraz w papier. Zadaniem dzieci jest kreślenie różnych form falistych i kolistych. Przy kreśleniu tych form należy zwracać uwagę na kierunek ruchów ręki. Kreślenie kół powinno przebiegać w odwrotnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Zaczynamy od strony prawej na wysokości cyfry 2 na tarczy zegara, kreśląc koło w lewo. Chodzi o wyrobienie u dzieci nawyku takich ruchów ręki, jak przy pisaniu liter a, e, d, g itd. Przy pisaniu liter kolistych wykonujemy ruchy ręki odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, czyli od strony prawej do lewej. Ułatwia to pisanie tych liter jednym, ciągłym ruchem ręki oraz łączenie z innymi literami. Dzieci, kreśląc okręgi zgodnie z tym kierunkiem, ćwiczą rękę przygotowując ją do czynności pisania. Podczas kreślenia szlaczków w pierwszym okresie należy zwracać uwagę na płynność ruchu ręki, gdyż powoduje ona zwolnienie napięcia mięśniowego. W późniejszym okresie większą uwagę przywiązuje się natomiast do precyzji w wykonywaniu ćwiczeń graficznych.
Temat: Zakreskowywa...
joawie