Zadanie Na czym polega zjawisko metamerii i podaj przykład zwierząt, u których występuje.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zadanie (0 – 2 pkt.)
a) Poniżej przedstawiono rysunek układu pokarmowego pijawki krwiopijnej Na podstawie analizy rysunku i własnej wiedzy biologicznej wymień i krótko omów przystosowania w budowie tej pijawki do trybu życia. Podaj własną opinie na temat stosowania pijawek w lecznictwie.
b) Podaj jej systematykę
Zadanie (2 pkt) Schemat budowy przewodu pokarmowego pijawki lekarskiej. Pijawka ta odżywia się krwią kręgowców.
Wyjaśnij, jakie znaczenie w odżywianiu się tej pijawki mają uchodzące do jamy gębowej gruczoły ślinowe i duże wole
Zadanie Ustal przynależność systematyczną dwóch organizmów przedstawionych na poniższych rysunkach do odpowiedniej gromady stawonogów. W uzasadnieniu podaj podstawową, morfologiczną cechę danego organizmu, którą uwzględniłeś przy podjęciu decyzji.
Kleszcz wesz głowowa
Zadanie Poniższe rysunki przedstawiają dwa sposoby rozwoju owadów
Rozwój z przeobrażeniem niezupełnym. A- jaja, B-D – larwy, E- postać dorosła (imago)
Rozwój z przeobrażeniem zupełnym. A- jaja, B-D – larwy, E- poczwarka, F – postać dorosła (imago)
Przedstaw trzy wnioski dotyczące rozwoju owadów, jakie można sformułować na podstawie analizy rysunków.
Zadanie Niektóre organizmy zwierzęce rozmnażają się na drodze partenogenezy.
1. Wyjaśnij na czym polega to zjawisko.
2. Podaj przykłady 2 organizmów, u których występuje partenogeneza.
3. Podaj korzyści wynikające z takiego sposobu rozmnażania.
Zadanie 14 (2 pkt)
Na rysunku przedstawiono jeden z rodzajów narządów wymiany gazowej u stawonogów. Podaj przykład organizmu, u którego występuje ten rodzaj narządu, oraz cechę budowy będącą jego przystosowaniem do wymiany gazowej.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Zadanie 15 (3 pkt)
Na podstawie analizy schematów przebiegu rozwoju z przeobrażeniem dwóch owadów porównaj przebieg tych procesów, konstruując tabele. Uwzględnij rodzaj przeobrażenia, podobieństwo larwy do imago, występowanie poczwarki.
Zadanie Rysunki przedstawiają budowę zewnętrzną organizmów należących do różnych gromad stawonogów (rysunki w różnej skali) Ustal przynależność organizmów przedstawionych na poniższych rysunkach do odpowiedniej gromady stawonogów. W uzasadnieniu podaj podstawową, morfologiczną cechę danego organizmu, którą uwzględniłeś przy podjęciu decyzji.
Rak rzeczny Mrówka rudnica pająk topik
Zadanie 37 (0 – 4 pkt.) W każdym z czterech insektariów hodowano owady posiadające określony typ aparatu gębowego jak na poniższych rysunkach. W każdym insektarium umieszczono inny pokarm dla hodowanych owadów. W insektarium A – soczyste liście, w B – twarde liście, w C – roztwór cukru rozlany na płytce, w D – kwiaty bogate w nektar. Zdecyduj o umieszczeniu w poszczególnych insektariach, podaj typ aparatu i przedstawiciela.
Lp
Rodzaj pokarmu
Rodzaj aparatu gębowego
Przykład owada
A
Soczyste liście
B
Twarde liście
C
Roztwór cukru
D
Kwiaty z nektarem
Zadanie Schemat budowy anatomicznej pająka.
Wyjaśnij, jaką rolę w tym organizmie pełnią narządy oznaczone jako A i B.
A:..........................................................................................................................
B:..........................................................................................................................
Zadanie Przykładem głowonogów są:
a) ośmiornice i nicienie b) kałamarnice i mątwy c) nicienie i obleńce d) ukwiały i mątwy
Na czym polega proces linienia i jakie zwierzęta go przechodzą?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................
Zadanie (0 – 2 pkt.)Zapłodnienie może być zewnętrzne lub wewnętrzne.
Pogrupuj wymienione organizmy ze względu na rodzaj zapłodnienia, wpisując je do odpowiednich kolumn w tabeli.
mucha, włosień, glista , chełbia, pijawka, dżdżownica, winniczek, komar
Zapłodnienie zewnętrzne
Zapłodnienie wewnętrzne
Zadanie (0 – 5 pkt.)a) Połącz w pary podane w kolumnach pojęcia z przykładami organizmów, których dotyczą.
1.poliembrionia
2.heterostylia
3.monokseniczność
4.hermafrodytyzm
5.partenogeneza
6.heterogonia
pierwiosnek
ślimak winniczek
patyczak
wrotki
cenurus
owsik
b) Podaj definicje dwóch wybranych z powyższej listy (1 – 6) rodzajów zjawisk.
1 – .................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2 – .................................................................................................................................................
Zadanie Przyporządkuj:
A)Wije a)skrzela
B)Owady b)tchawki
C)Skorupiaki c)płucotchawki
D)Pajęczaki
Zadanie Wymień 3 warstwy z jakich składa się muszla małży.
a).................................. b).................................. c)..................................
Zadanie Napisz, jaką rolę spełnia tarka (u mięczaka).
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zadanie Przyporządkuj nazwie narządu wymiany gazowej odpowiedni opis:
Tchawki
Skrzela
Płuca
Płucotchawki
Worki powietrzne o mniej lub bardziej pofałdowanej powierzchni wewnętrznej występujące np. u ssaków.
Zewnętrzne uwypuklenia powłok ciała np. u skorupiaków.
Systemy rozgałęziających się w ciele rurek chitynowych np. u owadów.
Składają się z wielu blaszek ułożonych równolegle jedna nad drugą, zamkniętych we wspólnej komorze powietrznej u większości pajęczaków.
Zadanie Uzupełnij zdania:
* Ciało stawonogów pokryte jest ……………………………………. . Wodne skorupiaki oddychają ……………. osadzonymi najczęściej u nasady……………….. .
* Pajęczaki mają ……………. odnóża kroczne.
* Do roztoczy należy krwiopijny …………………….. .
Zadanie Napisz czym różni się rozwój z przeobrażeniem niezupełnym od rozwoju z przeobrażeniem zupełnym.
Podaj przykłady zwierząt
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Zadanie . Wybierz rodzaj szkieletu, który występuje u owadów: 1 pkt a) kostny b) chitynowy c) chrzęstny
Zadanie. Na poniższych rysunkach przedstawiono dwa typy aparatów gębowych u owadów. Podaj nazwę aparatu oraz rodzaj pokarmu, który pobierają. 2 pkt.
Zadanie. Schemat przedstawia cykl rozwojowy owada. Podpisz rysunki oraz podaj nazwę typu przeobrażenia. 3pkt.
Na podstawie rysunku napisz czym różni się rozwój z przeobrażeniem niezupełnym od rozwoju z przeobrażeniem zupełnym.
( A- przeobrażenie niezupełne, B- przeobrażenie zupełne).
Zadanie 46. (1 pkt) Rysunek przedstawia doświadczenie badające reakcję samic konika polnego znajdujących się
w okresie godowym.
Sformułuj problem badawczy tego doświadczenia.
Jakich narządów zmysłu używają owady?
Zadanie 44. (2 pkt) U pszczół oprócz dojrzałych płciowo samców i samic występują również bezpłodne robotnice. Rysunek jest ilustracją tego zjawiska.
Zaznacz prawidłowe zestawienie definicji najpełniej przedstawiającej powyższe zjawisko z jego nazwą.
Podaj przykład organizmu, u którego występuje podobne zjawisko.
Zadanie Omów na czym polega polimorfizm płciowy u pszczół.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Zadanie (2 pkt) 2006 Przeczytaj uważnie poniższy tekst.
W rozwoju owadów o przeobrażeniu zupełnym występuje charakterystyczna postać poczwarki. Wyróżnia się trzy typy poczwarek. Poczwarka wolna np. u chrząszcza przypomina kształtem owada dorosłego. Ma ona wyraźne zawiązki skrzydeł i odnóży, które swobodnie wystają nad powierzchnię ciała. U poczwarki osłoniętej występującej u motyli zawiązki skrzydeł i odnóży tak ściśle przylegają do ciała, że ich obecność zaznacza się jedynie w postaci niewyraźnych konturów, a kształt samej poczwarki jest obły. Poczwarki tych dwu typów są w pewnym stopniu ruchliwe. Do trzeciego typu zalicza się zupełnie nieruchomą poczwarkę baryłkowatą, charakterystyczną dla części muchówek. Ciało tej poczwarki jest nieforemne i baryłkowate. Zawiązki skrzydeł i odnóży są zupełnie niewidoczne.
Skonstruuj tabelę, w której porównasz trzy cechy wymienionych typów poczwarek owadów, wpisując informacje podane w tekście.
Zadanie (3pkt) Proces linienia i przepoczwarczenia się owadów na przykładzie jedwabnika morwowego. Do eksperymentu użyto 3grupy larw.
I grupa była kontrolną – nie wprowadzono w niej żadnych zmian.
II grupa – dojrzałym po przepoczwarzeniu gąsienicom przeszczepiono ciała przyległe odpowiadające za produkcję hormonu juwenilnego, pobrane od młodych gąsienic. Spowodowało to zatrzymanie przeobrażenia - gąsienice przechodziły zwykłą wylinkę, nadal odżywiały się i rosły do nienormalnych rozmiarów, po czym przepoczwarzały się i z poczwarki wylęgał się motyl większy niż normalnie
III grupie – gąsienicom usunięto ciała przyległe, co spowodowało wczesne przeobrażenie się i powstanie bardzo małych motyli
a) Sformułuj problem badawczy do opisanego eksperymentu i zaproponuj do niego hipotezę badawczą.
Problem badawczy ............................................................................................................................................................................................
Hipoteza badawcza ...............................................................................................................................................................................................
b) Opierając się na wynikach z powyższego eksperymentu zaproponuj w jaki sposób można by wykorzystać syntetyczny hormon juwenilny, do zwiększenia produkcji jedwabiu.
Odp. Podawanie gąsienicom sy...
chomikoowo