socjologia10.doc

(74 KB) Pobierz

Wykład 10

 

ZMIANA SPOŁECZNA, ROZWÓJ I POSTĘP

TRAUMA ZMIAN SPOŁECZNYCH

 

ZMIANA SPOŁECZNA – różnica między stanem systemu społecznego (grupy, organizacji) w jednym momencie czasu i stanem tego samego systemu w innym momencie czasu

Różne aspekty zmiany:

ZMIANA SKŁADU SYSTEMU – np. migracje, rekrutacja do grupy, mobilizacja, reforma organizacyjna

ZMIANA STRUKTURY SYSTEMU – modyfikacja czworakich sieci powiązań między: interakcjami, interesami, normami i ideami

Wyłaniają się:

a)     nowe struktury interakcyjne, przez to, że ludzie nawiązują nowe kontakty, wchodzą w nowe stosunki, łączą się w nowe grupy

b)     nowe struktury interesów, przez to, że ludzie bogacą się lub biednieją, zyskują lub tracą władzę, uwalniają się spod podporządkowania lub popadają w zależność

c)      nowe struktury normatywne, przez to, że ludzie zaczynają wyznawać nowe wartości, kierować się nowymi normami, odgrywać nowe role, karać i nagradzać za co innego niż dawniej

d)     nowe struktury idealne, przez to, że ludzie zaczynają wierzyć w nowych bogów, akceptować nowe ideologie, zyskiwać nową wiedzę o świecie, widzieć samych siebie w nowym świetle

ZMIANA FUNKCJI – pełnionych przez elementy społeczeństwa – np. tradycyjna rodzina była grupą wielofunkcyjną: realizowała funkcje ekonomiczne, prokreacyjne, socjalizacyjne, religijne itp. Z czasem niektóre z tych funkcji zostały przejęte przez wyspecjalizowane instytucje czy organizacje

ZMIANA GRANICY SYSTEMU – np. dwie partie polityczne łączą się w jedną, dwie korporacje przemysłowe dokonują fuzji

ZMIANY W OTOCZENIU SYSTEMU – np. urbanizacja pochłania podmiejskie wioski, podbój zmienia położenie geopolityczne społeczeństwa

 

PROCES SPOŁECZNY – ciąg, sekwencja następujących po sobie i przyczynowo uwarunkowanych zmian systemu, które nazywamy fazami lub etapami

PROCES KIERUNKOWY – taki, którego żaden etap nie powtarza się, a cała sekwencja przybliża stale do jakiegoś przyszłego stanu wyróżnionego – celu czy krańca procesu

Przykłady:

-          wzrost organizmu, dojrzewanie, starzenie się, śmierć

-          wzrost ludnościowy, industrializacja, urbanizacja, powstawanie państw, procesy cywilizacyjne, ekspansja nauki, racjonalizacja, biurokratyzacja, pauperyzacja, destrukcja środowiska, wzrost przestępczości itp.

PROCES CYKLICZNY – taki, w którym po pewnym czasie stan systemu powraca do punktu wyjścia, do swojego kształtu początkowego

Przykład z życia ekonomicznego – cykle koniunkturalne wzrostu i recesji

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY – proces kierunkowy napędzany czynnikami endogennymi, w których poziom pewnych istotnych zmiennych jest stale rosnący

Przykłady:

-          gdy rośnie liczba ludności – mówimy o rozwoju demograficznym

-          gdy zwiększa się produkt globalny społeczeństwa – mówimy o rozwoju gospodarczym

-          gdy rośnie liczba przestępstw – mówimy o rozwoju przestępczości

Czynniki endogenne – wewnątrzspołeczne, immanentne, zamknięte w ramach rozważanego systemu, w odróżnieniu od zewnętrznych (egzogennych) – jak zmiany klimatyczne, katastrofy przyrodnicze, epidemie chorób itp.

 

Odróżniamy:

ROZWÓJ JEDNOLINIOWY – taki, w którym sekwencja zmian biegnie zawsze tym samym, jednym torem, po regularnej, wyznaczonej jakby z góry trajektorii

(tak postrzegali historię ewolucjoniści: od Herberta Spencera do Talcotta Parsonsa)

 

ROZWÓJ WIELOLINIOWY – taki, w którym różne sekwencje zmian maja jedynie zbliżony ogólny kierunek, ale przebiegają w różny sposób, różnymi torami czy trajektoriami, w zależności od konkretnych warunków historycznych i kulturowych danego społeczeństwa

ROZWÓJ SKOKOWY – taki, w którym po okresie kumulowania się zmian ilościowych, cząstkowych, dochodzi do pewnego progu nasycenia, po którego minięciu występuje zasadnicza zmiana jakościowa

Np. w dialektycznej koncepcji Karola Marksa - rozwój społeczeństwa biegnie od wspólnoty pierwotnej, przez niewolnictwo, feudalizm, kapitalizm do komunizmu, a pomiędzy tymi fazami dochodzi do przełomowego nasilenia nagromadzonych napięć czy sprzeczności, co przez rewolucję – prowadzi do narodzenia się jakościowo nowej, kolejnej formacji społecznej

 

POSTĘP SPOŁECZNY – proces przybliżający nieustannie do takiego stanu społeczeństwa, w którym realizują się jakieś ważne społeczne wartości; stanu uważanego za dobry, słuszny, sprawiedliwy, szczęśliwy, godny itp.

REGRES – proces, który oddala społeczeństwo od stanu uważanego za pożądany z punktu widzenia rozpowszechnionych w społeczeństwie wartości

 

Żadna zmiana nie jest postępem (ani regresem) sama w sobie

Może natomiast uzyskać kwalifikację postępu, gdy stanie się przedmiotem rozpowszechnionej w jakiejś zbiorowości pozytywnej oceny, dokonanej w myśl pewnych kryteriów aksjologicznych

Postępem jest to, co za postęp jest przez społeczeństwo uważane (podobnie z regresem)

 

Po pierwsze, postępowość (regresywność) jest zrelatywizowana do jakiejś zbiorowości:

To, co za postępowe uważa jedna grupa, klasa, naród, może nie być uważane za takie przez inną zbiorowość, a nawet stanowić w jej odczuciu regres

-          Odebranie ziemi wielkim właścicielom i uwłaszczenie chłopów było z pewnością postępowe z punktu widzenia mas wiejskich, ale nie z perspektywy arystokracji

-          Wprowadzenie progresywnych podatków i zmniejszenie tym samym różnic majątkowych jest postępowe z perspektywy najniżej zarabiających, ale nie z punktu widzenia dynamicznych przedsiębiorców

Po drugie, postępowość jest zrelatywizowana historycznie

-          Nowe wynalazki i urządzenia techniczne, upowszechnienie edukacji, swoboda obyczajów, odformalizowanie stosunków międzyludzkich, równouprawnienie kobiet – te zmiany społeczne, z naszej perspektywy oczywiście postepowe, wcale nie wydawały się takimi, kiedy je wprowadzano\

Po trzecie, postępowość jest zrelatywizowana do przyjętych kryteriów postępu (uznawanych wartości) – to, co postępowe w myśl jednego kryterium, może nie być postępowe w myśl kryterium konkurencyjnego, a nawet może z tej perspektywy stanowić regres

-          Uprzemysłowienie jest postępem, gdy za kryterium przyjmiemy wzrost produkcji, ale nie jest postępem, gdy za kryterium uznamy przetrwanie środowiska naturalnego

-          Urbanizacja jest postępem, jeśli za kryterium przyjmiemy bogate możliwości zatrudnienia, rozrywki, konsumpcji kulturalnej spotykane w miastach, ale jest regresem, jeśli za kryterium uznamy tradycyjne, wspólnotowe więzi międzyludzkie typowe dla środowiska wiejskiego

 

Oczywiście zrelatywizowanie idei postępu nie oznacza całkowitej dowolności na temat tego, czym jest postęp. Już samo wytworzenie się społecznego konsensusu wokół pewnych kryteriów postępu (wybór pewnych wartości jako podstawowych przez większość członków społeczeństwa) stanowi swoiste sito czy filtr eliminujący kryteria oderwane czy przypadkowe

Przykłady: sprawy, które są w interesie wszystkich ludzi i sprawy, które dotyczą interesów partykularnych (grupowych, klasowych, narodowych)

Np. to, co jedni uznają za sprawiedliwe, inni odrzucą jako niesłuszne; to, co jedni uznają za równość szans, inni potraktują jako niezasłużone przywileje; to, co jedni akceptują jako demokrację, inni nazwą tyranią motłochu itp.

 

Łatwiej na ogół zgodzić się na postępowość pewnych procesów, gdy kryteria postępu zdefiniowane są cząstkowo (jednowymiarowo), a znacznie trudniej, gdy są określone kompleksowo. Ten drugi przypadek jest bardzo częsty w historii myśli społecznej

UTOPIE SPOŁECZNE – wizje dobrego, szczęśliwego, doskonałego społeczeństwa przyszłości, na tyle wyidealizowane i skrajne, że całkowicie nierealistyczne

 

LOSY IDEI POSTĘPU

Idea postępu ma z górą 2500 lat

-          jej pierwsze sformułowanie przypisuje się Ksenofanesowi, a za ojca terminu uważa się Lukrecjusza

-          w Grecji rozważania o postępie - Ajschylos, Protagoras, Sokrates, Platon

-          w Rzymie – Seneka

-          w średniowiecznym chrześcijaństwie – św. Augustyn, Bernard z Chartres

-          w myśli renesansowej – N. Machiavelli, T. Morus, F. Bacon, Erazm z Rotterdamu

-          Oświecenie – Bodin, Vico, Leibniz

-          Prawdziwy triumf tej idei to wiek XIX, zwany wiekiem postępu – wiek optymizmu, wiary w rozum, naukę, technikę, produkcję, wzrost ekonomiczny, ekspansję terytorialną, rozmach cywilizacyjny. Rozwój zdaje się nie mieć żadnych barier, potencjał człowieka zdaje się nieograniczony, przyszłość – bezkresna, wspaniała i otwarta (ewolucjonizm, dialektyczna teoria dziejów itd.)

 

Skąd bierze się zdumiewająca trwałość i powszechność idei postępu?

Wynika to z fundamentalnych właściwości natury ludzkiej

-          z odwiecznego i nieprzezwyciężalnego rozziewu między tym, co jest, a tym, czego by się pragnęło – realiami i marzeniami, rzeczywistością i aspiracjami

-          z odwiecznej i powszechnej nadziei na lepszą przyszłość, na zmniejszenie tej przepaści, zbliżenie się do światów upragnionych

 

Wiek XX to czas rozdwojony – wspaniały i straszny, cudowny i tragiczny

Z jednej strony przynosi niebywałe przyśpieszenie idei postępu naukowego, technicznego, medycznego, podniesienie poziomu życia, wzrost dobrobytu

Z drugiej strony rodzi przeciwieństwa tego, co było upragnione - skutki działań ludzi wymykają się spod ich kontroli i obracają się przeciwko nim:

-          u początków stulecia rozkwitający kapitalizm przeżywa nagle krach ekonomiczny

-          demokracja zachodnia wydaje z siebie faszyzm

-          humanistyczna idea socjalizmu wyradza się w zbrodniczy system stalinowski

-          koncepcja państwa narodowego rodzi szowinizm, nacjonalizm, dwie wojny totalne i niezliczoną ilość wojen lokalnych

-          pod hasła humanistycznych religii podszywa się dogmatyzm, nietolerancja, rozkwitają fundamentalizmy, prowadzi się krwawe wojny wyznaniowe

-          pod sztandarem postępowych ideologii rodzi się terroryzm

-          nauka ustępuje nieraz irracjonalizmowi, obskurantyzmowi czy ignorancji

-          cywilizacja powoduje epidemie nowych chorób

-          technika i przemysł sprowadzają katastrofę ekologiczną, groźne zmiany klimatyczne i potencjalne zagrożenie nuklearne

Koniec XX wieku przynosi załamanie się idei postępu w powszechnej świadomości i w teoriach społecznych. Coraz częściej pojawia się słowo ,,kryzys’’. Pisze się o końcu ideologii, o upadku religii, o końcu historii i o końcu człowieka

 

W świadomości potocznej znajduje to wyraz w postawach zwątpienia, rozczarowania, zagubienia, bezsilności, w zatracie sensu życia, zaniku myślenia perspektywicznego, zerwaniu poczucia ciągłości z tradycją, ignorowaniu spraw publicznych

 

W obszarze teorii społecznych – prowadzi do relatywizmu i subiektywizmu, zwątpienia w prawidłowości życia społecznego, podkreślania roli przypadku, emocji, zastępowania wartości etycznych przez powierzchowne przeżycia estetyczne

 

Skoro POSTĘP – to nieustanny, ciągły, prawidłowy ruch ludzkości ku coraz doskonalszym formom życia społecznego, nasuwają się trzy pytania:

-          kto jest sprawcą tego ruchu? (pytanie o podmiot postępu)

-          jak ruch przebiega? (pytanie o mechanizm postępu)

-          w jakim kierunku, ku czemu zmierza? (pytanie o kryterium postępu)

 

Cztery wizje postępu:

SAKRALNA – sprawcą i twórcą historii jest Bóg, dzieje przebiegają w sposób z góry przez Boga wyznaczony, w myśl pewnego schematu Opatrzności, nieuchronnego przeznaczenia i zmierzają ku królestwu bożemu (millenium), które jest ,,nie z tego świata’’

MECHANISTYCZNA – sekularyzacja idei postępu nakazuje za sprawcę, podmiot postępu uznać sam ,,organizm społeczny’’ czy ,,system społeczny’’, który zmienia się i rozwija na mocy własnych wewnętrznych tendencji, niejako automatycznie, prawidłowo i nieuchronnie. Cel postępu zostaje sprowadzony na ziemię, a dystans czasowy dzielący od ideału ulega wielkiemu skróceniu

HUMANISTYCZNA – za twórcę i sprawcę dziejów uznany zostaje człowiek. Takie podmioty kolektywne to czasem narody, czasem klasy społeczne (np. Marksowski proletariat), czasem ruchy społeczne, niekiedy państwo, a nawet partia polityczna. Dostrzega się także rolę podmiotów indywidualnych – wybitnych przywódców charyzmatycznych, polityków, proroków, bohaterów, wodzów oraz zwykłych ludzi. Mechanizm procesu to sumowanie się działań i kumulowanie ich skutków. Celem nie jest realizacja całościowej, utopijnej wizji idealnego społeczeństwa, lecz stopniowe doskonalenie jakiegoś wymiaru życia ludzkiego – emancypacja grup upośledzonych, zwiększanie wolności, autonomii, dobrobytu

AKTYWISTYCZNA (P. Sztompka) – umiejscowienie kryterium, miary postępowości nie w jakiejś wyobrażonej przyszłości, lecz w realnej teraźniejszości, nie w tym, do czego społeczeństwo zmierza, lecz w tym, czym aktualnie jest

Postępowość – to zdolność społeczeństwa do twórczego przekształcania się, przekraczania własnych granic, pokonywania przeszkód, samodoskonalenia się

 

TRAUMA ZMIAN SPOŁECZNYCH

 

W socjologii współczesnej pojawia się idea, że sama zmienność może podważać normalny przebieg życia społecznego, stanowiąc wstrząs dla członków społeczeństwa i rodząc stan swoistej traumy

W socjologii klasycznej XIX wieku panuje dyskurs postępu – zmienność uznana zostaje nie tylko za stan normalny, ale co więcej pożądany i prowadzący do ciągłego doskonalenia społeczeństwa. Panuje fetyszyzacja i idealizacja zmienności: nowość, oryginalność, innowacja traktowane są jako wartości autoteliczne.

Panuje optymizm historiozoficzny – świat idzie stale ku lepszemu

Pierwsze korektury do tego idyllicznego obrazu pojawiają się jeszcze w XIX wieku:

 

-          Karol Marks – zauważa, że ostateczny, długofalowy postęp dokonuje się poprzez powtarzające się kryzysy i regresy: sprzeczności, napięcia, konflikty, alienację

-          Ferdinand Toennies – ubolewa nad zatratą naturalnych wspólnot międzyludzkich i spontanicznych więzi społecznych

-          Emile Durkheim – dostrzega chaos normatywny, upadek standardów moralnych

-          Max Weber – ostrzega przed przekształceniem maksymalnie zracjonalizowanej i instrumentalnej organizacji społeczeństwa nowoczesnego w ,,żelazną klatkę’’ biurokracji

 

W XX wieku pojawiają się rozmaite katastroficzne wizje przyszłości, odrzuca się sensowność idei postępu, przedmiotem krytyki jest treść zmian, jakie przynosi z sobą nowoczesność oraz jej negatywne skutki w różnych dziedzinach – ekonomii, polityki, ekologii, struktury społecznej, systemów wartości, mentalności zbiorowej, moralności i obyczajów, życia codziennego

W doświadczeniu codziennym pojawia się zniechęcenie tempem, zakresem i agresywnością zmian

 

Nie każda zmiana społeczna staje się powodem traumy. Charakter traumatogenny przybierają najczęściej zmiany o szczególnych właściwościach:

-          zmiany nagłe, szybkie, gwałtowne, dokonujące się w bardzo krótkim czasie

-          zmiany o szerokim zakresie, obejmujące różne dziedziny życia społecznego

-          zmiany głębokie, radykalne, dotykające centralnych dla zbiorowości wartości, reguł, przekonań

-          zmiana musi być niespodziewana, zaskakująca, szokująca (rewolucje, przewroty, przełomy ustrojowe)

 

Wiek XX nie bez powodu nazywany bywa ,,wiekiem zmian’’. Zmiany społeczne uległy akceleracji i globalizacji na skalę wcześniej nie spotykaną. Biegną coraz szybciej, a równocześnie osiągają coraz większy zasięg przestrzenny

 

Zmiany negatywne – zatrucie i eksploatacja środowiska naturalnego, chaotyczna urbanizacja, wzrost skali wojen i eksterminacji, masowe przemieszczenia ludnościowe, wzrost przestępczości, totalitaryzm i inne

Zmiany pozytywne – rewolucja informatyczna i telekomunikacyjna, wzrost dobrobytu i opcji konsumpcyjnych, powszechna dostępność elitarnych dawniej dóbr, liberalizacja obyczajów, demokratyzacja w polityce, zrównanie płci, transformacja prorynkowa i prodemokratyczna w Europie Wschodniej

 

Najbardziej wrażliwa na zmianę jest dziedzina kultury (wartości, normy, reguły, wzory, obyczaje)

TRZY POZIOMY TRAUMY KULTUROWEJ

 

-          INDYWIDUALNY – typowych sytuacji traumatycznych doznajemy w rodzinie: choroba, śmierć kogoś bliskiego, urodziny dziecka, małżeństwo, rozwód; w sferze zawodowej: zmiana posady, utrata pracy, degradacja, niespodziewany i nagły awans, przejście na emeryturę; inne dziedziny: deportacja, emigracja, aresztowanie i wyrok sądowy itp.

-          MIKROSPOŁECZNY – bankructwo firmy, zabójstwo w szkole, akt terrorystyczny we wspólnocie lokalnej, rozpad drużyny piłkarskiej

-          MAKROSPOŁECZNY – traumie ulegają całe społeczeństwa – etniczne, narodowe, regiony, cywilizacje; przykłady: wojny, rewolucje, przełomy ustrojowe, kryzysy ekonomiczne, podbój, kolonizacja, masowe migracje itp.

 

Dezorganizacja i ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin