plan_wynikowy_kl1.doc

(177 KB) Pobierz
Stosowane skróty: W – wiedza, U – umiejętności, P – postawy

PROPOZYCJA PLANU WYNIKOWEGO DLA KLASY I

DO PROGRAMU „MOJA SZKOŁA”    
I PODRĘCZNIKA „ JA I MOJA SZKOŁA”

 

 

 

OD AUTOREK

 

 

Na wstępie pragniemy przedstawić kilka uwag na temat planu wynikowego.

 

Pojęcie planu wynikowego pojawiło się kilka lat temu w publikacjach prof. Bolesława Niemierki, między innymi w książce pt. „Między oceną  szkolną a dydaktyką”.

Plan wynikowy jest dokumentem opracowanym przez nauczyciela i wykorzystywanym przez niego w pracy dydaktycznej. Zastępuje dawne rozkłady materiału, które były budowane pod kątem podziału zakresu materiału „do przerobienia” na lekcjach.

 

Plan wynikowy zawiera uporządkowany wykaz efektów kształcenia, który jest nadrzędny wobec materiału nauczania, środków dydaktycznych i metod pracy. To indywidualny dokument nauczyciela, który jest podrzędny względem przedmiotowego systemu oceniania (wspólnego dla grupy nauczycieli).

Jest on oparty na realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, uwzględnia specyfikę danej klasy szkolnej oraz możliwości i preferencje dydaktyczne nauczyciela.

 

W indywidualnym planie wynikowym nauczyciel powinien zamieścić również treści programu lub innowacji programowej, jeżeli takową posiada.

 

Plan wynikowy zawiera wymagania edukacyjne , czyli katalog niezbędnych osiągnięć ucznia przewidzianych programem nauczania. Są one opisem pożądanych przez nauczyciela zmian w wiedzy, umiejętnościach i postawach ucznia . Analizując możliwości, umiejętności i zainteresowania uczniów danej klasy, tworzymy hierarchię osiągnięć: poziom podstawowy i poziom ponadpodstawowy. Zróżnicowanie wymagań, ich zhierarchizowanie będzie służyło ocenie szkolnej.

      Plan wynikowy powinien być spójny z innymi planami, wchodzącymi w skład szkolnego systemu zapewnienia jakości. Co za tym idzie, powinien uwzględniać specyfikę szkoły. Jest podrzędny wobec wewnętrznego systemu oceniania.

 

Dlatego przedstawiony przez nas plan wynikowy powinien być traktowany jedynie jako propozycja lub pomoc przy konstruowaniu własnych planów nauczycielskich. Zaprezentowane przez nas rozwiązanie  może być dowolnie modyfikowane
i dostosowywane do potrzeb uczących. Plan ten został skonstruowany w oparciu
o program „Moja szkoła” oraz treści zawarte  w podręczniku „Ja i moja szkoła”.

 

Mamy nadzieję, że przedstawiona przez nas propozycja będzie dla Państwa pomocą

i inspiracją w tworzeniu własnych planów.

 

 

mgr Lidia Michoń

mgr Maria Majsik

 

 

Bibliografia:

 

  1. Program „Moja szkoła” MAC Edukacja;
  2. Przewodnik metodyczny do podręcznika „Ja i moja szkoła” cz. 1–10;
  3. Niemierko Bolesław, Między oceną szkolną a dydaktyką, WSiP, Warszawa 1991;
  4. Ochenduszko Julian, Pomiar dydaktyczny w mierzeniu jakości pracy szkoły. Materiały edukacyjne Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli EKO-TUR, Warszawa 2001;

5. Zawisza-Chlebowska Teresa, Przedmiotowy System Oceniania z języka polskiego

w szkole podstawowej do cyklu Hanny Dobrowolskiej „Jutro pojdę w świat”, WSiP;

  1. Stróżyński Klemens, Plan wynikowy – bez histerii, w: www.wszpwn.com.pl;
  2. Lisiecka Zofia, Jak zbudować plan wynikowy, w: www.wszpwn.com.pl;
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999r.;
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy

oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych

 

11

 


 

 

TEMAT BLOKU

 

Temat dnia

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE PODSTAWOWE

 

Uczeń będzie:

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE PONADPODSTAWOWE

Uczeń będzie:

WITAJ W SZKOLE

 

1.      Poznajmy się!

2.      Czy trzeba obawiać się szkoły?

3.      Czy wiesz, jak się zachować?

4.      Z kim chciałbyś siedzieć w ławce?

5.      Poznaj swoją szkołę.

6.      O czym będziesz się uczyć w szkole?

 

 

-          poznawał imiona koleżanek i kolegów z klasy (W),

-          poznawał klasę, szkołę (W),

-          umiał dokonać autoprezentacji (U),

-          uważnie słuchał (U),

-          wypowiadał się na podany temat (U),

-          dokonywał analizy i syntezy słuchowej wyrazów (U),

-          rozumiał i stosował terminy: pod, nad, za, przed,
z przodu, z tyłu, z lewej, z prawej itp. (U), (W),

-          dostrzegał podobieństwa i różnice między przedmiotami
i nazywał je, używając terminów: krótki, długi, szeroki, wąski, itp. (U), (W),

-          porządkował przedmioty według podanej cechy (U),

-          wiedział, jak należy przygotować stanowisko pracy i jak je porządkować (W), (U),

-          umiał zaprezentować ulubioną piosenkę (U),

-          dowiadywał się, w jaki sposób można poznawać otaczające środowisko (U),

-          rysował postać ludzką
z uwzględnieniem proporcji ciała (W), (U),

-          przykład:

       znał zasady bezpieczeństwa

       w   klasie i w szkole (W),

-          zwracał się do wychowawcy
w sytuacji zagrożenia bądź urazu (P),

-          potrafił przewidzieć zagrożenia, które mogą zaistnieć podczas zabawy na przerwie i zajęć ruchowych (U), (W),

 

BĄDŹ ROZWAŻNY NA DRODZE !

 

1.      Jak wygląda twoja droga do szkoły?

2.      Jak bezpiecznie poruszać się po drogach?

3.      Ćwicz bezpieczne przechodzenie przez jezdnię.

4.      Co należy robić, aby uniknąć wypadku?

5.      Sprawdź, czy znasz zasady bezpiecznego poruszania się po drodze.

 

-    poznawał zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu  

     drogowym i dowie się, jak można im zapobiegać (W),

-          poznawał i stosował zasady przechodzenia przez jezdnię (W), (U),

-          poznawał wybrane znaki drogowe, sygnały świetlne
i dźwiękowe (W),

-          stosował zasady przechodzenia przez jezdnię w drodze do szkoły (W), (U),

 

-          dostrzegał proporcje budowy ciała ludzkiego (U),

 

 

Stosowane skróty:  W – wiedza,   U – umiejętności,   P – postawy;

wytłuszczona czcionka – treści programu nauczycielskiego lub innowacji  programowej


 

 

-          umiał poprawnie poruszać się po drodze (U),

-          umiał wyróżnić miejsce głosek o, a, e w usłyszanych wyrach oraz liter o, O, a,  A, e, E w wyrazach pisanych (U),

-          rozumiał pojęcia: głoska, samogłoska (W),

-          umiał napisać litery: o, O, a, A, e, E (U),

-          rozpoznawał kształty poznanych figur geometrycznych
w otoczeniu, na modelach i rysunkach oraz umiał je nazwać (W), (U),

-          dostrzegał cechy wspólne i różniące przedmioty (U),

-          umiał ciąć papier nożyczkami po linii prostej i krzywej (U),

-          umiał łączyć elementy papierowe poprzez sklejanie (U),

-          umiał zaśpiewać piosenkę „Znaczki odblaskowe” (U),

-          szybko reagował na umówione sygnały i znaki (U)

 

 

JAKIE SĄ OBOWIĄZKI I PRAWA UCZNIA?

 

1.             Co to jest regulamin klasowy?

2–3.               Co robi dyżurny?

4.               Dlaczego punktualność jest tak ważna?

5.             Co robić, aby być dobrym uczniem?

6.             Po czym można poznać dobrego kolegę?

-          poznawał swoje prawa i obowiązki (W),

-          starał się właściwie  zachowywać  w klasie i w szkole (P),

-          starał się dbać o najbliższe otoczenie (P),

-          poznawał zadania dyżurnego (W),

-          starał się uważnie słuchać i wypowiadać w sposób przyjazny dla innych (U),

-          próbował się wypowiadać na podany temat (U),

-          umiał napisać litery: t, T, m, M  (W), (U),

-          dokonywał analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej wyrazów (U),

-          porównywał różnymi sposobami liczebność zbiorów (U),

-          porządkował zbiory według podanych warunków (U),

-          umiał zaśpiewać piosenkę „Marsz pierwszoklasistów” (U),

-          rozpoznawał poznane instrumenty perkusyjne (U), (W),

-          rozwijał sprawność psychomotoryczną przez ćwiczenia kształtujące szybkość, zwinność i moc (U),

 

-          starał się odczytać informacje przedstawione na rysunkach poglądowych (U), (W),

-          próbował określić nastrój w utworze muzycznym (U),

 

 

SAMI O SOBIE

 

1.      Jaki jesteś, co lubisz?

2.      Kiedy masz imieniny i urodziny?

3.      Czym różnisz się od innych dzieci,
a w czym jesteś do nich podobny?

4.      Czy lubisz fantazjować?

 

-          próbował opowiadać o swoich odczuciach, zainteresowaniach, wyglądzie itp. (U), (P),

-          wiedział, że dzieci są różne i akceptuje ich odmienność (P),

-          umiał uważnie słuchać (U),

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin