Procedura postępowania wobec uczniów z zaświadczeniami wydanymi przez Poradnię Pedagogiczno-Psychologiczną.
Wstęp
Z roku na rok rośnie w naszej szkole grupa młodzieży otrzymująca zaświadczenia wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną zalecające indywidualizację procesu nauczania. Najczęściej zaświadczenia owe potwierdzają dyslektyczne problemy uczniów, ale coraz częściej wskazują konieczność objęcia danego dziecka indywidualnym tokiem nauki z powodu chorób o charakterze fizjologicznym jak i psychicznym. I tak np. w roku 2003/2004 nauczaniem indywidualnym objętych było 5 uczniów, a orzeczenia o dysleksji posiadało 93 uczniów.
Co chwili obecnej nie był sprecyzowany jednoznacznie sposób przekazywania informacji o uczniu między członkami Rady Pedagogicznej.
Wszelka dokumentacja indywidualizacji procesu nauczania gromadzona jest przez sekretariat szkoły i obejmuje zaświadczenia o dysleksji i nauczaniu indywidualnym. Zaświadczenia o dysleksji przechowywane są w arkuszach ocen poszczególnych uczniów, natomiast zaświadczenia o nauczaniu indywidualnym znajdują się w odrębnym segregatorze.
Stan ten spowodował, że zarówno w pracy dyrekcji szkoły, jak i pedagoga, a także w ramach rac zespołu mierzącego jakość pracy szkoły w ramach standardu “Przebieg kształcenia zapewnia uczniowi wszechstronny rozwój” zauważyliśmy potrzebę ustalenia jasnych procedur określających tryb postępowania w przypadku ucznia legitymującego się zaświadczeniem z poradni.
Cel:
Procedury postępowania wobec uczniów z zaświadczeniami wydanymi przez Poradnię Pedagogiczno-Psychologiczną
Obowiązki szkoły wobec uczniów posiadających zaświadczenia z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003r. W sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz specyfikę szkoły określono następujące procedury:
Procedura postępowania wobec uczniów
z zaświadczeniami wydawanymi przez
Poradnię Pedagogiczno – Psychologiczną
Lp
Rodzaj zaświadczenia
1.
Zaświadczenie o nauczaniu indywidualnym
1. Analiza orzeczenia Poradni nt. nauczania indywidualnego przez wicedyrektoraw porozumieniu z pedagogiem szkolnym i wychowawcą klasy.
2. Ustalenie przez wicedyrektora przydziału projektu godzin poszczególnych przedmiotów i wyznaczenie nauczycieli prowadzących zajęcia.
3. Przedstawienie dyrektorowi szkoły projektu organizacji zajęć indywidualnych. Ostateczne sprecyzowanie ilości godzin i wyznaczenie nauczycieli realizujących zajęcia nauczania indywidualnego. Wydanie przez dyrektora szkoły decyzji o nauczaniu indywidualnym i przekazanie jej uczniowi i jego rodzicom na piśmie.
4. Spotkanie wicedyrektora z nauczycielami realizującymi nauczanie indywidualne celem podania informacji o specyfice choroby ucznia i zobowiązania nauczycieli do dyskrecji oraz wspierania psychicznego chorego ucznia.
5. Spotkanie wicedyrektora, pedagoga, wychowawcy i rodziców ucznia celem poinformowania o zaprojektowanej ilości przyznanych godzin oraz omówienia z rodzicami warunków odbywania zajęć w domu ucznia.
6. Zobowiązanie rodziców do informowania wychowawcy klasy o stanie zdrowia uczniai gotowości podjęcia zajęć.
7. Przekazanie pisemnej informacji przez wicedyrektora – nauczycielom: - adres i telefon ucznia, ilość godzin realizowanych oraz terminy zajęć.
8. Przygotowanie przez pedagoga szkolnego lub wychowawcę klasy dziennika zajęć indywidualnych.
9. Systematyczny kontakt (osobisty i telefoniczny) z rodzicami ucznia pedagoga szkolnego i wychowawcy klasy (co najmniej raz na dwa tygodnie lub częściej wg potrzeb)
10. Comiesięczna kontrola przebiegu zajęć nauczania indywidualnego i zapisów w dzienniku przez wicedyrektora szkoły.
2.
Zaświadczenie o dysgrafii,dysleksji
i dysortografii
1. Analiza zaświadczenia wydanego przez Poradnię
Pedagogiczno – Psychologiczną na spotkaniu wicedyrektora z wychowawcą klasy i pedagogiem szkolnym – uzgodnienie form pomocy dla ucznia.
2. Zapoznanie przez wychowawcę klasy nauczycieli
uczących ucznia a w szczególności nauczycieli języka polskiego i języków obcych o rodzaju dyspanseryjności. Uczulenie na problemy, które mogą występować również na lekcjach geografii, fizyki i matematyki ( geometrii ) w związku z zaburzeniami widzenia przestrzennego.
3. Ustalenie uczestnictwa ucznia w zajęciach wyrównawczych, logopedycznych lub pedagogicznych.
4. Kontakt wychowawcy klasy z rodzicami ucznia i przedstawienie proponowanej pomocy.
5. Poinformowanie ucznia o konsekwencjach otrzymanego zaświadczenia i sposobie informowania o nim uczących nauczycieli
( D – pod imieniem i nazwiskiem na pracach pisemnych )
SILUETKA11