Adolf Hitler Mein Kampf.pdf

(576 KB) Pobierz
73958112 UNPDF
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
Tytul oryginalu
Mein Kampj
Tlumaczenie
Irena Puchalska
Piotr Marszalek
Opracowanie graficzne Karol Drabik
Redaktor techniczny Krystyna Burlinska
Copyright @ jor the Polish Translation by Wydawnictwo "Scripta Manent" Krosno I.9.92
SPIS TRESCI
Od wydawcy
Czesc I
Obrachunek
Slowo wstepne Adolfa Hitlera .
Rozdzial I
W domu rodzinnym .
Rozdzial II
Wiedenskie lata nauki i walki .
Rozdzial III
Poglady polityczne z okresu wiedenskiego .
Rozdzial IV
Monachium
Rozdzial V
Wojna swiatowa
Rozdzial VI
Propaganda wojenna
Rozdzial VII
Rewolucja .
Rozdzial VIII
Poczatki mojej dzialalnosci politycznej .
Rozdzial IX
Niemiecka Partia Robotnicza .
Rozdzial X
Przyczyny upadku imperium
Rozdzial XI
Naród i rasa .
Rozdzial XII
Pierwszy okres w rozwoju Narodowosocjalistycznej Niemieckiej
Partii Robotniczej
CZESC II
Ruch narodowosocjalistyczny
Rozdzial I
Swiatopoglad a partia .
Rozdzial II
Panstwo
Rozdzial III
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
Obywatele
Rozdzial IV
Osobowosc a koncepcja panstwa narodowego .
Rozdzial V
Swiatopoglad a organizacja .
Rozdzial VI
Pierwsze dni walki: znaczenie przemówien .
Rozdzial VII
Walka z silami czerwonych .
Rozdzial VIII
Silny czlowiek jest najmocniejszy, gdy jest sam .
Rozdzial IX
Mysli na temat znaczenia i organizacji socjalistycznych robotników
Rozdzial X
Pozorny federalizm .
Rozdzial XI
Propaganda a organizacja .
Rozdzial XII
Sprawa zwiazków zawodowych .
Rozdzial XIII
Powojenna polityka Niemiec w kwestii sojuszy.
Rozdzial XIV
Polityka wschodnia
Rozdzial XV
Prawo do samoobrony.
Aneks .
Oficjalny Manifest NSDAP w sprawie stanowiska Partii w kwestii
chlopskiej oraz rolnictwa
Program NSDAP .
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
Od wydawcy
Ksiazka, która czytelnik bierze do reki, jest pierwszym polskim tlumaczeniem Mein
Kampj i tym samym wypelnia kolejna luke wydawnicza na naszym rynku ksiegarskim.
Spyta ktos, po co siegac po dzielo o tak zlej reputacji, biblie nazizmu, której twórca
zarazil kilkadziesiat lat wstecz ówczesne Niemcy obledem nienawisci i zbrodni i ruszyl z
barbarzynska krucjata na podbój swiata? Lecz przeciez jeszcze dzis wielu zastanawia sie,
jak moglo dojsc do tego, ze naród o wielowiekowej kulturze przyjal z entuzjazmem tak
zwyrodniala ideologie i poparl zamiary szalenca.
Trzeba przy okazji zaznaczyc, ze w Niemczech znajduje on dotad swoich
apologetów, którzy podkreslaja zaslugi Hitlera jako meza stanu, próbujac w cieniu
pozostawic zbrodnicza dzialalnosc kanclerza i wodza Rzeszy.
Hitler jest, "chcemy czy nie chcemy" - jak pisze Franciszek Ryszka 1 - postacia numer jeden
najnowszej historii powszechnej i jako taki musi budzic zainteresowanie. Dzis dodalibysmy
jeszcze jedno nazwisko tyrana i twórcy totalitarnego systemu, jakim byl bezsprzecznie Stalin.
Caly niemal xx wiek pozostaje pod znakiem tych dwóch totalitaryzmów, które sa synonimem
nowozytnego barbarzynstwa. Te dwie postacie budza zrozumiala ciekawosc i jest to wazna
lekcja historii, która powinnismy koniecznie przerobic!
Niniejsza ksiazka to kolejny tekst zródlowy, dostepny dotychczas w trudnym, pisanym
gotykiem oryginale lub w tlumaczeniach obcojezycznych.
Czy jednak nie nalezy miec w zwiazku z wydaniem Mojej walki uzasadnionych obaw?
Nie sadze, aby poglady autora w swojej najbardziej odrazajacej warstwie mogly miec dzis w
Polsce wplyw na kogokolwiek.
Dotyczy to równiez gloszonych tam teorii rasistowskich. Czyz mozna serio wysuwac
takie przypuszczenia po doswiadczeniu obozów koncentracyjnych i krematoriów?
Nie wolno jednak oddzielac lektury tej ksiazki od naszej wiedzy o hitleryzmie i jego
skutkach. Pojawil sie on w konkretnej sytuacji spoleczno-politycznej, do której sie odwolywal
i w której mógl zaistniec, ale nosil równiez wszelkie cechy oblakanczej "religii", której "prorok"
roztoczyl przed swoimi wyznawcami wizje tysiacletniej Rzeszy Niemieckiej, pozytkujac w tym
celu starogermanskie mity i poglad o bezwzglednej wyzszosci rasy aryjskiej (niemieckiej) -
"rasy panów". W imieniu tej "religii", wykorzystujac wiekowe zdyscyplinowanie i zmysl
organizacyjny Niemców, zrealizowal przerazajace plany ludobójstwa.
GENEZA I OGÓLNY CHARAKTER MEIN KAMPF
Pierwszy tom Mein Kampj powstal w twierdzy Landsberg, w której po nieudanym
puczu monachijskim przebywal Hitler od listopada 1923 do grudnia 1924 roku. Chociaz
wyrok (5 lat) byl wyjatkowo lagodny, jak na obowiazujace w Republice Weimarskiej prawo, to
i tak Hitler wyszedl z wiezienia juz po uplywie roku. Sam proces stal sie okazja do propago-
wania faszyzmu, co odbywalo sie przy aplauzie obecnej na procesie publicznosci. Osobliwe
bylo równiez wiezienie: "Hitler i pozostali wspólwiezniowie korzystali z takich przywilejów,
jakich chyba nie mieli na wolnosci. Karmiono ich znakomicie, grala orkiestra, wydawano
gazete - szczególnie wazne osobistosci mialy swych ordynansów przynoszacych im
sniadanie wprost do lózka. Obiad mial charakter uroczysty: na miejscu honorowym siedzial
Hitler i rozmawial na tematy polityczne ze swymi wspólbiesiadnikami" 2 .
Pierwotna redakcja Mein Kampf przetrwala w zasadzie nie zmieniona w
nastepnych masowych wydaniach, co wynikalo z glebokiego przekonania autora, ze
jego program, mimo chwilowych odchylen, ma charakter niewzruszalny i ostateczny,
a takze z przeswiadczenia o wielkosci wlasnego geniuszu. Hitlerowi przyswiecal
jeden zasadniczy cel - zdobycie szerokiej rzeszy zwolenników. Aby to osiagnac,
nalezalo dac czlonkom i rosnacej szybko liczbie
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
L. Czornaja, D. Mielnikow, Adolf Hitler. Studium zbrodni, Warszawa 1988, s. 74.
sympatyków partii jasny obraz tego, o co, dlaczego i w jaki sposób maja walczyc, a to
znaczylo dac uproszczony i nie pozostawiajacy watpliwosci obraz swiata:
"Rachunek Hitlera byl bardzo zmyslny, rozumial on bowiem, ze w xx wieku, w którym
wszystkie dziedziny nauki, w tym i nauki spoleczne, osiagnely wysoki poziom rozwoju, ale i
waska specjalizacje, przecietny obywatel w znacznie mniejszym stopniu niz kiedykolwiek
przedtem jest w stanie rozeznac sie samodzielnie w ekonomii, socjologii, estetyce i innych
galeziach nauki. Pragnie on otrzymac swego rodzaju «ewangelie», zapoznac sie z nia i
uznac siebie za czlowieka na poziomie. I oto Hitler postanowil stworzyc taka «ewangelie»
dostepna kazdemu sklepikarzowi, a jednoczesnie nie pozbawiona elementów naukowych.
Ksiazka Hitlera schlebiala najnizszym gustom Niemców (...)" 3 .
Moja walka jest maglem sadów na przerózne tematy. Hitler wypowiada sie nie tylko
na temat polityki wewnetrznej i zagranicznej, rasizmu, ekonomii, zagadnien socjalnych,
propagandy, historii, lecz takze religii chrzescijanskiej, Kosciola, wychowania mlodych
pokolen, architektury, teatru, kina, literatury, prostytucji. Sa jednak motywy, które dominuja
nad .caloscia, obliczone na emocje szerokich mas, tlumów.
Pierwszy to pragnienie odwetu, jaki upokorzony naród powinien wziac za traktat
wersalski, i obarczenie Zydów wina za upadek Niemiec, jak równiez oskarzenie ich o "an-
tyswiatowy" spisek. Drugi to wizja zhierarchizowanego, silnego panstwa rasistowskiego
zwiazana z idea "Herrenvolku". Nie sposób równiez pominac znaczenia, jakie przyklada sie
w ksiazce do idei wodzostwa.
W obiegowych sadach o faszyzmie niemieckim przypisuje mu sie niejednokrotnie koneksje z
niektórymi pogladami filozoficznymi, a w szczególnosci laczy sie teorie nazistowskie z
nazwiskiem Fryderyka Nietzschego. Nie jest to sluszne, jesli wnikliwie i w calosci odczytuje
sie dziela i mysli tego filozofa. Prawda jest natomiast, ze Hitler odwoluje sie do jego
pogladów, czerpiac wiedze na ten temat z drugiej reki, nie z jego ksiazek, lecz z popularnych
i licznych wówczas omówien jego prac, które wylawialy na temat "rasy panów" czy
"nadczlowieka" to, co schlebialo filisterskim gustom spoleczenstwa niemieckiego.
Istotny wplyw na ideologie narodowego socjalizmu mieli natomiast trzeciorzedni mysliciele,
twórcy teorii rasy: Francuz Joseph Arthur de Gobineau i zgermanizowany Anglik, powiernik
Hitlera, Houston Steward Chamberlain (nb. ziec Ryszarda Wagnera). Moja walka nie jest
ksiazka, która nawiazywalaby wprost do jakiegokolwiek systemu filozoficznego, lecz tylko
zlepkiem najróznorodniejszych idei, wybieranych nie pod katem ich slusznosci, lecz
przydatnosci w osiaganiu celu, jaki Hitler postawil przed soba i przed faszystowskim ruchem,
którego byl liderem .
GLÓWNE WATKI TEMA TYCZNE MOJEJ WALKI
HITLER O SOBIE
Ksiazka ma wyraznie charakter autobiograficzny. Charakterystyczne, ze jest pisana w
pierwszej osobie. Dowiadujemy sie z niej nie tylko o dzialalnosci politycznej Hitlera, ale takze
o jego dziecinstwie i mlodosci. Opowiadanie o wlasnej przeszlosci czesto dominuje nad
wlasciwymi refleksjami, szczególnie w pierwszej czesci.
Jednak, jak twierdza pózniejsi biografowie, interpretacje niektórych faktów ze swojego
zycia dostosowuje Hitler do rysujacej mu sie koncepcji wlasnej osoby, jako przyszlego
wodza. I tak na przyklad swoje niepowodzenia szkolne (nie ukonczyl gimnazjum) oraz
niechec do nauki w ogóle tlumaczy negatywnym stosunkiem do upragnionej przez jego ro-
dziców, szczególnie przez ojca, kariery urzedniczej, a takze silnymi ambicjami artystycznymi.
Niestety wyksztalcenia artystycznego nie zdobyl, gdyz dwukrotny egzamin do Wiedenskiej
Akademii Sztuk Pieknych zakonczyl sie niepowodzeniem. Nie udala mu sie równiez kariera
artystyczna, a lata spedzone na wiedenskim bruku, gdzie dzialal jako malarz, wspomina bez
entuzjazmu. Wszystko to spowodowalo poczucie krzywdy i pewnego rodzaju uraz
1 K. G r u n b e r g, Adolf Hitler. Biografia Fiihrera, Warszawa, 1988, s. 6
2
Generated by Foxit PDF Creator © Foxit Software
http://www.foxitsoftware.com For evaluation only.
psychiczny.
Warto wspomniec takze o innym wstydliwym kompleksie jego mlodosci, z którego
próbuje sie wyswobodzic na kartach swojej ksiazki. Chodzi o krytyke Austro-Wegier, która
ma - jak sie zdaje - nie tylko swój aspekt polityczny, ale i osobisty. "Kiedy w 1924 roku pisal
«Mein Kampfu» byl wciaz
Ibidem, s. 76.
jeszcze obywatelem austriackim. Polityczni przeciwnicy na kazdym kroku wytykali mu to
pochodzenie. W prasie i na zebraniach nazywano go Austriakiem albo cudzoziemcem. W
podobnych okolicznosciach, gdy Hitlerowi tak bardzo zalezalo na trafieniu do swiadomosci
Niemców, potrzebne bylo «odciecie sie» od swego pochodzenia i za wszelka cene odparcie
«zarzutu austriackosci». Oczywiscie, ze tylko od stanowczosci i woli wladz niemieckich
zalezalo pozbawienie Hitlera mozliwosci politycznej dzialalnosci na terenie Rzeszy. Z uwagi
na to, ze sfalszowanie dokumentów o miejscu urodzenia bylo jednak w Republice Weimar-
skiej latwe do zdemaskowania, Hitler juz na pierwszych stronach «Mein Kampfu wykazal, ze
byl zawsze w swej istocie Prusakiem i przeciwnikiem monarchii Habsburgów" 4 .
Sam zawsze czul sie Niemcem, obywatelem wielkoniemieckiej Rzeszy, ale musial o
tym przekonac innych.
Nie brak w ksiazce Hitlera fragmentów jakby pamietnikarskich, w których za pomoca
nieraz dosadnych i czesto nieporadnych okreslen, zostaly opisane jego wrazenia i reakcje na
wazne wydarzenia polityczne, takie jak chocby zamach w Sarajewie. Piszac o tym wszystkim
w taki wlasnie sposób, buduje wizerunek wlasny, czlowieka gleboko przejetego upadkiem i
zatroskanego o przyszlosc narodu i panstwa niemieckiego, a ponadto jakby natchnionego
czy powolanego do spelnienia waznej misji.
I taka chyba funkcje mial spelnic, w zamysle führera, rozbudowany silnie watek
autobiograficzny.
PRAGNIENIE ODWETU
Hitler, który bral udzial w wojnie jako ochotnik, wraca po czterech latach zmagan i
trudów wojennych do Monachium jako czlowiek do ostatka rozczarowany przegrana
Niemiec.
Juz zaciagajac sie do armii (nie austriackiej, lecz wlasnie niemieckiej) zywil zapewne
"mistyczne" przekonanie o dziejowej misji, jaka maja do spelnienia Niemcy, albowiem jesz-
cze w Wiedniu zainteresowal sie okultyzmem i siegal po sredniowieczne legendy
germanskie, a takze - moze przede wszystkim- adorowal opery Wagnera, których tematyka
trafiala wprost do jego egzaltowanej duszy i niepohamowanej wyobrazni. Nic wiec dziwnego,
ze czuje sie dotkliwie zawiedziony porazka i zarazem oburzony na niesprawiedliwosc, jaka
spotkala Niemcy.
Hitler pomija calkowicie takie rzeczywiste przyczyny zalamania militarnego Niemiec,
jak przewaga liczebna i techniczna przeciwników czy wyczerpanie sie rezerw ludzkich i ma-
terialnych Rzeszy. Jego uwaga kieruje sie zupelnie gdzie indziej, ku wrogowi - jak go nazywa
- wewnetrznemu. Wine za przegrana zrzuca na Zydów i marksistów, jako organizatorów
rewolucji 1918 r., która nazywa "ciosem w plecy". Nawoluje do szybkiego rozprawienia sie z
tym wrogiem wewnetrznym, który wykorzystal nieobecnosc najlepszej czesci narodu - tych,
co walczyli na froncie - oraz nieudolnosc wladz. Nie trzeba chyba dodawac, ze cala jego
nienawisc skierowana byla na Zydów. Raz czynil ich odpowiedzialnymi za kryzys
gospodarczy, jako posiadaczy ogromnego kapitalu, innym razem zarzucal im chec wplatania
Niemców w wojne domowa, jaka pragna rozpetac marksisci. Zapewne podzialal na niego
rozwój wypadków w Rosji. Slowa "Zyd" i "marksista" traktuje jako synonimy. Wobec swoich
ocen Hitler nie jest w stanie zachowac rezerwy i politycznego rozsadku. Kieruja nim glównie
emocje.
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin