Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową 1.Odtwarzanie struktur dźwiękowych-wystukiwanie usłyszanego. rytmu, wyklaskiwanie rytmu na podstawie schematu graficznego .2.Rozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia, nazywanie ich i naśladowanie. 3.Podział zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby. 4.Łączenie sylab w wyrazy- "Co powiedziałam ?/ sa-mo-lot/". 5.Wyodrębnianie pierwszej głoski- "Co słyszysz na początku wyrazu". 6.Segregowanie obrazków wg pierwszej , ostatniej głoski ,stopniowo przechodząc do wyrazów o bardziej skomplikowanej budowie. 7.Różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących np. półka-bułka, kosa-koza, wskazywanie obrazków. 8.Zabawa w dobieranie wyrazów na określoną głoskę, tworzenie ciągów wyrazowych. 9.Łączenie głosek w wyrazy, dzielenie wyrazów na głoski. 10. Określanie położenia głoski w wyrazach-segregowanie obrazków wg miejsca danej głoski/na pierwszym miejscu ,na drugim ,na trzecim itp./ ll. Zabawa w kończenie słów:" Dokończ wyraz :pa-ra- /parasol/ opuszczanie pierwszej sylaby, środkowej itp. 12 Segregowanie wyrazów wg ilości sylab, głosek. 13.Szukanie ukrytych wyrazów np. .ser-ce/ser/,gra-bie/gra/ 14.Tworzenie wyrazów z eksponowanych głosek innych wyrazów-nazw obrazków np. rak/obrazek/ rogal/obrazek/ koza/obrazek/ głoska 1 /r/ głoska 2 /o/ głoska 1 /k/ ROK 15.Przyporządkowanie liter głoskom. 16.Rozpoznawanie samogłosek i spółgłosek. 17.Pisanie ze słuchu głosek ,sylab, wyrazów, zdań ,selektywne pisanie ze słuchu np. tylko samogłosek, określonych spółgłosek lub wyrazów pozostałe zastępując myślnikami. 18.Odpoznawanie wysłuchanych sylab, wyrazów.
adawol