Autorefleksja
Jestem nauczycielem z 4 – letnim stażem pracy.
Swoją pierwszą pracę zawodową rozpoczęłam 01.09.2001 roku, jako nauczyciel wspomagający w Integracyjnym Przedszkolu Publicznym Nr 3 w Kraśniku.
Staż na stopień nauczyciela mianowanego rozpoczęłam 01.09.2002 roku, po uzyskaniu awansu na stopień nauczyciela kontraktowego.
Integracyjne Przedszkole Publiczne postawiło przede mną nowe, nieznane mi dotąd zadania. Była to moja pierwsza praca zawodowa na stanowisku nauczyciela.
Pragnę nadmienić, iż przedszkole, w którym rozpoczęłam staż, jest Przedszkolem Integracyjnym, czyli placówką, do, której uczęszczają dzieci z normą intelektualną, oraz dzieci specjalnej troski.
Moim obowiązkiem, jako nauczyciela wspomagającego stało się zapewnienie troskliwej opieki dzieciom specjalnej troski, oraz wdrażanie ich do wspólnych zajęć dydaktyczno - wychowawczych z dziećmi z normą intelektualną. Była to dla mnie dotąd nieznana droga, wymagająca dużo poświęcenia i pracy, starałam się im zapewnić drugi dom i radość ich życia, by nie czuły się samotne i brały pełny udział w życiu pozostałych przedszkolaków.
Pierwszym moim krokiem, jaki podjęłam w pracy z dziećmi specjalnej troski, było zapewnienie im akceptacji ze strony zdrowych rówieśników, pomocy w adaptacji do nowego dla nich środowiska.
Zawsze, więc starałam się, aby dzieci specjalnej troski brały aktywny udział nie tylko podczas zajęć dydaktycznych, ale również w życiu przedszkola.
Tak, więc brały one czynny udział we wszystkich uroczystościach organizowanych na terenie placówki oraz poza nią. Starałam się, aby dzieci specjalnej troski wnosiły swoją radość, poprzez indywidualne występy, swoim śpiewem i wierszem, rozjaśniały oblicze naszego przedszkola.
W czasie trwania stażu starałam się sprostać wymaganiom,jakie stawia przede mną wprowadzona reforma edukacji.
Od początku swojej pracy zawsze stawiałam na podnoszenie kwalifikacji.
W okresie stażu ukończyłam studia podyplomowe, które pozwoliły mi na poszerzenie wiedzy w zakresie wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego.
Od początku swojej pracy także starałam się poszerzać swoja wiedzę na temat rozwoju intelektualnego dzieci specjalnej troski, by podczas zajęć
-1-
indywidualnych, jak i wspólnych stosować takie metody i formy pracy, które umożliwiają ich wszechstronny rozwój.
W tym celu studiowałam literaturę z zakresu różnych dziedzin psychologii, pedagogiki, logopedii, rewalidacji.Znajomość literatury pozwoliła mi na utworzenie Terapeutycznych Programów Rewalidacyjnych dla każdego
dziecka, które w danym roku szkolnym było pod moja opieką, jako nauczyciela wspomagającego. Programy te pozwoliły mi na podejmowanie różnorodnych działań dążących do prawidłowego rozwoju intelektualnego
dzieci specjalnej troski.
Praca z dziećmi specjalnej troski jest pracą bardzo trudną, ale przynoszącą krok po kroku efekty, radości z każdego nawet najdrobniejszego osiągnięcia.
W wychowaniu dzieci zwracałam uwagę na prawidłowe relacje między dziećmi z normą intelektualną a dziećmi specjalnej troski, przestrzeganie zasad kultury osobistej, rozumienie osób o odmiennym wyglądzie, czy odmiennym zachowaniu, pozytywnego postrzegania siebie, wiarę we własne możliwości i radość z nawet drobnych, ale własnych osiągnięć.
W swojej pracy z dziećmi specjalnej troski stosuję takie metody i formy pracy, które umożliwiają im nie tylko wszechstronny rozwój, ale pozwalają na łatwiejsze zrozumienie tego, co chcę im przekazać. Jestem pozytywnie nastawiona do nowości dydaktycznych i metodycznych. Dzieci specjalnej troski, które były pod moja opieka w czasie trwania stażu, traktowałam ciepło, zawsze też starałam się, aby nie odróżniać ich od dzieci z normą intelektualną, każde z nich traktowałam jednakowo, na tym polegała moja praca, jako nauczyciela wspomagającego. Doceniałam wkład pracy dziecka na miarę swoich możliwości, szanowałam każde osiągnięcie gdyż zdawałam sobie sprawę z tego, jak dużo swojego wysiłku i pracy musi włożyć dziecko specjalnej troski by osiągnąć nawet mały sukces w postępie swojego rozwoju, doceniałam jego indywidualność, starałam się rozumieć jego potrzeby.
Na zajęciach indywidualnych organizowałam tak proces nauczania, aby wzbudzić zainteresowanie, wyzwalać u dzieci inicjatywę i samodzielność. Staram się pracować metodami aktywizującymi z wykorzystaniem różnorodnych pomocy przygotowanych własnoręcznie według potrzeb każdego dziecka specjalnej troski będącego pod moją opieką.
Podczas zajęć grupowych starałam się, aby dzieci specjalnej troski brały czynny udział w tych zajęciach z dziećmi z norma intelektualną.
Dzięki wykonanym pomocom dydaktycznym, oraz różnorodnym metodom i formom udało mi się zintegrować dzieci do wspólnych zajęć.
-2-
Ciągle rozwijam swoje umiejętności wykorzystania technologii komputerowej. Przy pomocy komputera tworzę wszystkie dokumenty: ankiety, scenariusze lekcji, plany pracy, tabele, pomoce dydaktyczne i wiele innych rzeczy. Dzięki sieci Internet mam szybki dostęp do informacji merytorycznych i dydaktycznych, mogę śledzić na bieżąco zmiany w przepisach prawa oświatowego, oferty szkoleń oraz wydawnictw oświatowych.
Po dwóch latach stażu na awans zawodowy nauczyciela mianowanego 01.09.2004 roku na swoją prośbę zostałam przeniesiona do innej placówki. Swoja prośbę do Dyrekcji Przedszkola Miejskiego Nr 1. ,,Słoneczny Promyk” w Kraśniku umotywowałam tym, iż ukończyłam Studia Podyplomowe w Wyższej Szkole Humanistyczno - Przyrodniczej w Sandomierzu w zakresie ,,Zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolne’’.
Od 01.09.2004 roku jestem nauczycielem w Przedszkolu Miejskim Nr 1.
,,Słoneczny Promyk” w Kraśniku. W tym przedszkolu odbyłam ostatnie 9 miesięcy swojego stażu na awans zawodowy nauczyciela mianowanego.
Zostałam zapoznana z przepisami i statutem tego przedszkola. Pani Dyrektor przydzieliła mi nowego opiekuna stażu oraz zapoznała z moimi obowiązkami. Moim zadaniem było także utworzenie aneksu do planu rozwoju zawodowego.
Moja praca obecna bardzo różni się od tej, którą wykonywałam w Integracyjnym Przedszkolu. Tam miałam inne obowiązki i zadania, inne cele i osiągnięcia.
W Przedszkolu Miejskim Nr. 1,,Słoneczny Promyk” pracuję od roku.
Jestem nauczycielem grupy dzieci najmłodszych, czyli,,maluszków”, oraz raz w tygodniu odbywam zajęcia dydaktyczne z dziećmi starszymi.
Obecna praca także daje mi dużo satysfakcji i radości.
Przedstawione sprawozdanie obejmuje trzyletni okres mojej pracy zawodowej. Realizacja planu rozwoju zawodowego dała mi dużo satysfakcji i wskazówek do dalszej pracy. Myślę, iż wykonane zadania przyczyniły się do wzrostu jakości mojej pracy. Wiele z zadań zamierzam nadal kontynuować. W przyszłości planuję nadal podnosić swoje kwalifikację i korzystać z różnych form doskonalenia zawodowego tak,aby warsztat mojej pracy był coraz doskonalszy.
Renata Czubińska
-3-
Jarek7791