Plan wrzesień.doc

(1162 KB) Pobierz
Obszar wynikający z podstawy programowej

PLAN PRACY – WRZESIEŃ

 

CZY ŁATWO BYĆ PRZEDSZKOLAKIEM?

Tematy badawcze:

Jak się zaprzyjaźnić z Panią i dziećmi? (pracownicy, koledzy); Jak radzić sobie w trudnych chwilach? (emocje)

Jak odnaleźć pomieszczenia przedszkolne? (budynek przedszkolny)

Jak być dobrym przedszkolakiem? (prawa i obowiązki)

Jak bezpiecznie dotrzeć do przedszkola? (przepisy ruchu drogowego); Czy wiesz, gdzie ja mieszkam? (adres dziecka)

 

 

Obszar/ umiejęt-ność

 

Rodzaj aktywności

 

Poziom

Planowane działania

 

Uwagi

 

 

 

 

 

 

 

 

1/1,

1/2,

1/3,

1/4,

1/5

 

2/1,

2/4

 

15/1,

15/2,

15/5

 

F:\program_wych_przed\Program_A_Guly\icon\spoleczna.tif

 

 

 

 

 

pierwszy

 

 

 

 

 

 

·         podejmowanie prób stosowania zwrotów grzecznościowych (powitanie, pożegnanie, przeproszenie), wyrabianie nawyku zgłaszania potrzeb nauczycielowi

·         tworzenie umów słownych, graficznych i ruchowych (odczytywanie gestów), wskazanie na związek między zawartymi umowami
a pojawiającymi się sytuacjami (np. uświadomienie prawa innych dzieci do zabawy tymi samymi zabawkami)

·         przedstawianie się (podawanie imienia i płci, podanie ręki) – np. przedstawianie się misiowi

·         podejmowanie prób mycia rąk, samodzielnego jedzenia oraz ubierania się zgodnie ze słowną instrukcją i pokazem nauczyciela podczas tych czynności

·         aktywny udział w poznawaniu przedszkola, jego pracowników i kolegów z grupy (spacer po przedszkolu)

·         inne

 

 

 

 

drugi

 

 

·         samorzutne stosowanie zwrotów powitania i pożegnania zgodnie z sytuacją

·         aktywny udział w zabawach integrujących (wykorzystanie elementów pedagogiki zabawy)

·         budowanie kodeksu praw i obowiązków w miarę pojawiających się okoliczności (zrozumiałe zasady – utożsamianie się
z tworzonym prawem)

·         przedstawianie się (podawanie imienia, nazwiska , podanie ręki), budowanie świadomości, że informacje o sobie może podać osobom, które zna

·         wspólne tworzenie instrukcji mycia rąk (proste schematy lub piktogramy jako podpowiedź kolejnych etapów tej czynności)

·         podejmowanie prób samodzielnego wkładania i zdejmowania części garderoby w szatni

·         inne

 

 

 

 

 

 

 

trzeci

·         stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji (powitanie, pożegnanie, przeproszenie, podziękowanie, uprzejme zapytanie)

·         funkcjonalne stosowanie umów – uzasadnianie przez dzieci korzyści i konieczności ich przestrzegania

·         tworzenie „żywego” kodeksu na podstawie różnych zajść w grupie tak, aby zasady były zrozumiałe i pozwalały na ich zastosowanie
w podobnych sytuacjach w przedszkolu

·         opiekowanie się dziećmi młodszymi w swojej grupie (w przypadku grupy zróżnicowanej wiekowo) lub z innych grup (pomoc
w szatni, pomoc w odnalezieniu właściwej sali...)

·         wprowadzenie dzieci w rolę przewodników po przedszkolu (określanie przez dzieci funkcji poszczególnych pomieszczeń)

·         inne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3/1,

3/2,

3/3

 

4/2,

4/3

 

13/1, 13/3, 13/4,

13/5, 13/6,

 

14/1,

14/2,

14/3,

14/5,

14/6,

14/7

 

 

F:\program_wych_przed\Program_A_Guly\icon\umyslowa.tif

 

 

 

 

 

 

 

pierwszy

 

 

 

 

 

 

·         wyrabianie nawyku mówienia umiarkowanym głosem podczas wypowiadania się (szeptanie misiowi do ucha)

·         słuchanie krótkich opowiadań (czytanych i opowiadanych przez nauczycielkę) związanych z pierwszymi przeżyciami w przedszkolu
(próby szukania analogii do własnej sytuacji)

·         układanie przedmiotów w miejscach ich przechowywania (podczas zabawy i po jej zakończeniu przyporządkowanie rekwizytów
w sensowny sposób )

·         zabawy w ustawienie przedmiotów w rzędzie lub szeregu (przygotowanie obiektów do liczenia) naśladowanie działań nauczycielki

·         zabawy w liczenie z pomocą nauczycielki (starszego dziecka)

·         nazywanie i wskazywanie części ciała w zabawie

·         naśladowanie rytmów dźwiękowych w zabawie

·         rysowanie w ograniczonym polu, wrysowywanie określonych kształtów w szablon

·         udział w „zabawach paluszkowych”, kreślenie nieregularnych linii na dużych powierzchniach, eksperymentowanie
w celu poznania właściwości papieru

·         słuchanie prostych opowiadań i bajek związanych z przerabianą tematyką

·         zapoznanie z symboliką (znaczki, piktogramy…) w szatni, sali i łazience

·         inne

 

 

 

 

 

 

 

drugi

 

 

·         przestrzeganie zasady cichego i spokojnego mówienia

·         słuchanie opowiadań i wierszy związanych z powakacyjnymi przeżyciami w przedszkolu, odpowiadanie  na pytania bezpośrednio związane z wysłuchanym tekstem (szukanie analogii do własnej sytuacji)

·         grupowanie przedmiotów zgodnie z podana cechą

·         przygotowanie obiektów do liczenia, ustawianie w szeregu lub rzędzie

·         rozdawanie przedmiotów „każdemu po równo”

·         nazywanie i wskazywanie części ciała u siebie i innych podczas zabaw lalkami, miśkami...

·         układanie prostych rytmów, odtwarzanie ruchem

·         obrysowywanie i rysowanie figur geometrycznych

·         rysowanie prostych linii, prostych pionowych kresek (deszcz, płot...) prawidłowe trzymanie przyboru…

·         słuchanie utworów literackich związanych z przerabianą tematyką (wyodrębnienie istotnych postaci i przedmiotów)

·         wspólne tworzenie instrukcji mycia rąk za pomocą piktogramów (schematyczne rysunki umieszczone w łazience przedstawiające
kolejne czynności podczas mycia rąk)

·         inne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

trzeci

·         w wypowiedziach stosowanie intonacji i siły głosu stosownie do sytuacji (eksperymentowanie z głosem)

·         słuchanie opowiadań i wierszy związanych z powakacyjnymi przeżyciami w przedszkolu, odpowiadanie na pytania bezpośrednio związane z wysłuchanym tekstem, wypowiadanie własnych opinii na dany temat

·         porównywanie obiektów (odnajdywanie różnic i podobieństw), grupowanie zgodnie z podanymi cechami – uzasadnianie działania

·         przeliczanie uporządkowanych przedmiotów (szereg, rząd), stosowanie prawidłowych liczebników i liczby zbioru, dostrzeganie błędnego liczenia, określanie liczebności i porównywanie (dwa równoliczne zbiory)

·         nazywanie i wskazywanie części ciała, posługiwanie się pojęciami góra”/dół” podczas zabaw i pracy na kartce

·         zagadki słuchowe – wysłuchiwanie, odtwarzanie i kontynuowanie rytmów

·         wykonanie schematu ciała na dużym arkuszu papieru, nazywanie kierunków

·         właściwe trzymanie przyborów podczas samodzielnego wykonania pomocy lub elementów pomocy do zajęć

·         słuchanie i odtwarzanie treści utworów literackich związanych z przerabianą tematyką, wyróżnienie głównych epizodów
i bohaterów

·         wspólne tworzenie instrukcji mycia rąk przy wykorzystaniu piktogramów, zgłaszanie własnych propozycji

·         inne

·          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7/2

 

8/1

8/2,

8/3

 

9/2,

9/3

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin