PLAN PRACY – WRZESIEŃ
CZY ŁATWO BYĆ PRZEDSZKOLAKIEM?
Tematy badawcze:
Jak się zaprzyjaźnić z Panią i dziećmi? (pracownicy, koledzy); Jak radzić sobie w trudnych chwilach? (emocje)
Jak odnaleźć pomieszczenia przedszkolne? (budynek przedszkolny)
Jak być dobrym przedszkolakiem? (prawa i obowiązki)
Jak bezpiecznie dotrzeć do przedszkola? (przepisy ruchu drogowego); Czy wiesz, gdzie ja mieszkam? (adres dziecka)
Obszar/ umiejęt-ność
Rodzaj aktywności
Poziom
Planowane działania
Uwagi
1/1,
1/2,
1/3,
1/4,
1/5
2/1,
2/4
15/1,
15/2,
15/5
pierwszy
↓
· podejmowanie prób stosowania zwrotów grzecznościowych (powitanie, pożegnanie, przeproszenie), wyrabianie nawyku zgłaszania potrzeb nauczycielowi
· tworzenie umów słownych, graficznych i ruchowych (odczytywanie gestów), wskazanie na związek między zawartymi umowami a pojawiającymi się sytuacjami (np. uświadomienie prawa innych dzieci do zabawy tymi samymi zabawkami)
· przedstawianie się (podawanie imienia i płci, podanie ręki) – np. przedstawianie się misiowi
· podejmowanie prób mycia rąk, samodzielnego jedzenia oraz ubierania się zgodnie ze słowną instrukcją i pokazem nauczyciela podczas tych czynności
· aktywny udział w poznawaniu przedszkola, jego pracowników i kolegów z grupy (spacer po przedszkolu)
· inne
drugi
· samorzutne stosowanie zwrotów powitania i pożegnania zgodnie z sytuacją
· aktywny udział w zabawach integrujących (wykorzystanie elementów pedagogiki zabawy)
· budowanie kodeksu praw i obowiązków w miarę pojawiających się okoliczności (zrozumiałe zasady – utożsamianie się z tworzonym prawem)
· przedstawianie się (podawanie imienia, nazwiska , podanie ręki), budowanie świadomości, że informacje o sobie może podać osobom, które zna
· wspólne tworzenie instrukcji mycia rąk (proste schematy lub piktogramy jako podpowiedź kolejnych etapów tej czynności)
· podejmowanie prób samodzielnego wkładania i zdejmowania części garderoby w szatni
trzeci
· stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji (powitanie, pożegnanie, przeproszenie, podziękowanie, uprzejme zapytanie)
· funkcjonalne stosowanie umów – uzasadnianie przez dzieci korzyści i konieczności ich przestrzegania
· tworzenie „żywego” kodeksu na podstawie różnych zajść w grupie tak, aby zasady były zrozumiałe i pozwalały na ich zastosowanie w podobnych sytuacjach w przedszkolu
· opiekowanie się dziećmi młodszymi w swojej grupie (w przypadku grupy zróżnicowanej wiekowo) lub z innych grup (pomoc w szatni, pomoc w odnalezieniu właściwej sali...)
· wprowadzenie dzieci w rolę przewodników po przedszkolu (określanie przez dzieci funkcji poszczególnych pomieszczeń)
3/1,
3/2,
3/3
4/2,
4/3
13/1, 13/3, 13/4,
13/5, 13/6,
14/1,
14/2,
14/3,
14/5,
14/6,
14/7
· wyrabianie nawyku mówienia umiarkowanym głosem podczas wypowiadania się (szeptanie misiowi do ucha)
· słuchanie krótkich opowiadań (czytanych i opowiadanych przez nauczycielkę) związanych z pierwszymi przeżyciami w przedszkolu (próby szukania analogii do własnej sytuacji)
· układanie przedmiotów w miejscach ich przechowywania (podczas zabawy i po jej zakończeniu przyporządkowanie rekwizytów w sensowny sposób )
· zabawy w ustawienie przedmiotów w rzędzie lub szeregu (przygotowanie obiektów do liczenia) – naśladowanie działań nauczycielki
· zabawy w liczenie z pomocą nauczycielki (starszego dziecka)
· nazywanie i wskazywanie części ciała w zabawie
· naśladowanie rytmów dźwiękowych w zabawie
· rysowanie w ograniczonym polu, wrysowywanie określonych kształtów w szablon
· udział w „zabawach paluszkowych”, kreślenie nieregularnych linii na dużych powierzchniach, eksperymentowanie w celu poznania właściwości papieru
· słuchanie prostych opowiadań i bajek związanych z przerabianą tematyką
· zapoznanie z symboliką (znaczki, piktogramy…) w szatni, sali i łazience
· przestrzeganie zasady cichego i spokojnego mówienia
· słuchanie opowiadań i wierszy związanych z powakacyjnymi przeżyciami w przedszkolu, odpowiadanie na pytania bezpośrednio związane z wysłuchanym tekstem (szukanie analogii do własnej sytuacji)
· grupowanie przedmiotów zgodnie z podana cechą
· przygotowanie obiektów do liczenia, ustawianie w szeregu lub rzędzie
· rozdawanie przedmiotów „każdemu po równo”
· nazywanie i wskazywanie części ciała u siebie i innych podczas zabaw lalkami, miśkami...
· układanie prostych rytmów, odtwarzanie ruchem
· obrysowywanie i rysowanie figur geometrycznych
· rysowanie prostych linii, prostych pionowych kresek (deszcz, płot...) – prawidłowe trzymanie przyboru…
· słuchanie utworów literackich związanych z przerabianą tematyką (wyodrębnienie istotnych postaci i przedmiotów)
· wspólne tworzenie instrukcji mycia rąk za pomocą piktogramów (schematyczne rysunki umieszczone w łazience przedstawiające kolejne czynności podczas mycia rąk)
· w wypowiedziach stosowanie intonacji i siły głosu stosownie do sytuacji (eksperymentowanie z głosem)
· słuchanie opowiadań i wierszy związanych z powakacyjnymi przeżyciami w przedszkolu, odpowiadanie na pytania bezpośrednio związane z wysłuchanym tekstem, wypowiadanie własnych opinii na dany temat
· porównywanie obiektów (odnajdywanie różnic i podobieństw), grupowanie zgodnie z podanymi cechami – uzasadnianie działania
· przeliczanie uporządkowanych przedmiotów (szereg, rząd), stosowanie prawidłowych liczebników i liczby zbioru, dostrzeganie błędnego liczenia, określanie liczebności i porównywanie (dwa równoliczne zbiory)
· nazywanie i wskazywanie części ciała, posługiwanie się pojęciami „góra”/„dół” podczas zabaw i pracy na kartce
· zagadki słuchowe – wysłuchiwanie, odtwarzanie i kontynuowanie rytmów
· wykonanie schematu ciała na dużym arkuszu papieru, nazywanie kierunków
· właściwe trzymanie przyborów podczas samodzielnego wykonania pomocy lub elementów pomocy do zajęć
· słuchanie i odtwarzanie treści utworów literackich związanych z przerabianą tematyką, wyróżnienie głównych epizodów i bohaterów
· wspólne tworzenie instrukcji mycia rąk przy wykorzystaniu piktogramów, zgłaszanie własnych propozycji
·
7/2
8/1
8/2,
8/3
9/2,
9/3
...
rasti