PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW
LISTOPAD 2009
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1. Jesienne zbiory
2. Zapasy mojej mamy
3. Przygoda Kotka Motka
4. Mój wolny czas
CELE OGÓLNE:
-wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;
- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
- rozwijanie postawy zaangażowania w życie najbliższego otoczenia społecznego, grupy przedszkolnej;
- wzbudzanie zainteresowania otaczającą rzeczywistością przyrodniczą i społeczną;
- klasyfikowanie, szeregowanie i odtwarzanie rytmu;
- poznanie figur geometrycznych;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;
- wspomaganie rozwoju wiedzy o samym sobie;
- udział w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych;
- nabywanie odwagi i umiejętności do wyrażania własnych myśli i uczuć w kontaktach indywidualnych i zespołowych;
- doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych;
JESIENNE ZBIORY
Cele szczegółowe
Dzieci:
- potrafią rozróżnić sezonowe owoce krajowe i owoce egzotyczne;
- poznają i nazywają owoce;
- rozróżniają owoce na podstawie dotyku i smaku;
- potrafią z pomocą n-lki wykonać sałatkę owocową;
- doskonalą motorykę małą i zdolności manualne przy wykonywaniu prac plastycznych;
- dbają o porządek w miejscu pracy;
- potrafią wykorzystać materiały naturalne do wykonania pracy plastycznej;
- konstruują pełne zdania przy odpowiedzi na pytania.
Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela
Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”
Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.
Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.
Zabawy ruchowe i muzyczno - ruchowe: „W sadzie”, „Zbieramy owoce”, „Słonko i słoneczniki”, „Jabłka w koszyczku”, „Pociąg z owocami”, „Krasnoludki i olbrzymy”
Zabawy rytmiczne i ćwiczenia artykulacyjne „Wyklaszcz ten rytm”, „Szybko, szybko”, „Smok”, „zziajany piesek”.
Zabawy pantomimiczne „Wizyta w sadzie”.
Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.
Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.
Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.
Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.
Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.
· Wysłuchanie wiersza J. Straburzyńskiej „Owoce”. Rozmowa na temat wiersza. Nauka na pamięć wybranego fragmentu.
· Segregowanie przyniesionych przez dzieci owoców. Utrwalanie nazw i wyglądu owoców krajowych i wybranych owoców egzotycznych.
· Zabawa edukacyjna „Zaczarowane owoce” – dzieci rozpoznają owoce za pomocą zmysłów – węchu, dotyku i smaku. Praca z książką.
· „Papierowy sad” – papieroplastyka – wyklejanie szablonów owoców kawałkami papieru, umieszczenie ich na makiecie drzew owocowych.
· „Sałatka owocowa” – wykonanie sałatki owocowej z przyniesionych przez dzieci owoców.
· „Moje jabłuszko” – praca plastyczna - wykonanie jabłek z masy solnej.
· Karty techniczne z podręcznika – „Słoneczniki”.
· Rozwiązywanie zagadek o roślinach i zwierzętach z parku i lasu.
· Ćwiczenia gimnastyczne – ćwiczenia wyprostne i wyciągające.
· Praca plastyczna – „Drzewa w parku” – malowanie szablonu pnia drzewa, naklejanie na pień kolorowych liści tak, by powstało drzewo.
Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.
Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.
Zabawy orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu – „Kolorowe listki”, „Stary niedźwiedź”.
Spacer w najbliższym otoczeniu przedszkola – obserwacja zmian pogodowych, nazywanie zjawisk atmosferycznych – wietrznie, pochmurno, słonecznie, deszczowo.
Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.
Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.
Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.
Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.
Wzmacnianie więzi z dziećmi.
Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.
ZAPASY MOJEJ MAMY
- rozróżniają i nazywają niektóre warzywa;
- wiedzą, jakie produkty należy jeść, aby być zdrowym;
- poszerzają swoje wiadomości o otaczającym świecie;
- uważnie słuchają i rozumieją czytany im tekst;
- rozwijają zainteresowanie światem przyrody poprzez słuchanie literatury pięknej
- klasyfikują figury według kształtu, potrafią rozpoznać i nazwać koło, trójkąt i kwadrat;
- ćwiczą spostrzegawczość i pamięć wzrokową;
- potrafią opowiedzieć posługując się pełnymi zdaniami treść ilustracji;
- rozwijają kompetencje językowe.
Zabawy ruchowe i muzyczno – ruchowe: „Grzybobranie”, „Uwaga, muchomory”, „Tańczące warzywa”, „Wesoła rodzinka”, „Wiewiórki do dziupli”, „”Jeże na spacerze”.
Zabawy w kąciku pluszaków, odkładanie zabawek na miejsce.
Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.
Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.
Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.
Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.
Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.
· Rozpoznawanie i opisywanie warzyw za pomocą zmysłu dotyku i wzroku.
· Słuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Sałatka”. Rozmowa na temat wiersza. Wyjaśnienie niezrozumiałych słów
· Rozmowa z dziećmi na temat konieczności jedzenia warzyw. Praca z książką.
· Praca plastyczna – malowanie szablonu wybranych warzyw kredkami ołówkowymi.
· Zabawa matematyczna „Rodzina figur” – klasyfikacja figur według kryterium wielkości i kształtu. Nazywanie figur – koła, trójkąta i kwadratu.
· Wykonanie z wyciętych figur geometrycznych obrazków – kwiat, domek.
· „Warzywne memory” – wykonanie gry „Memory” z wykorzystaniem obrazków warzyw.
· Rozmowa na temat wyglądu grzybów, ich nazw oraz niebezpieczeństwa wynikającego ze spożycia trujących gatunków.
· Ćwiczenia gimnastyczne – wzmocnienie mięśni pleców i nóg. Tor przeszkód – ćwiczenia zręczności.
· Wysłuchanie wiersza J. Straburzyńskiej „Muchomor” – rozmowa na temat muchomora. Praca z książką.
· Praca plastyczna „Grzybek” – wypełnianie szablonu wylosowanego grzybka kulkami plasteliny.
· „Zimowe zapasy zwierząt” – rozmowa na temat zbierania zimowych zapasów przez zwierzęta leśne. Praca z książką.
· Wysłuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Jeż”. Rozmowa na temat wiersza.
· Praca plastyczna – wykonanie jeżyka z masy solnej z wykorzystaniem wykałaczek (kolce).
Krótki spacer w najbliższej okolicy przedszkola ze zwróceniem szczególnej uwagi na bezpieczeństwo podczas spaceru.
Zabawy dowolne na podwórku przedszkolnym.
Określanie warunków pogodowych z wykorzystaniem określeń „deszczowo”, „wietrznie”, „pochmurno”.
Krótka gimnastyka na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki.
Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD.
PRZYGODA KOTKA MOTKA
- uważnie słuchają czytanego im utworu, potrafią wypowiedzieć się na jego temat;
- rozumieją potrzebę zachowania szczególnej ostrożności w niektórych sytuacjach;
- wiedzą, do kogo należy się zwrócić i jak się zachować w razie niebezpieczeństwa;
- utrwalają obraz graficzny cyfr z numerów alarmowych;
- usprawniają swoje dłonie podczas wykonywania prac z użyciem plasteliny;
- poznają pojazdy uprzywilejowane;
- rozwijają wyobraźnię przestrzenną i ekspresję ruchową;
- wiedzą, jak ubrać się adekwatnie do pogody;
- rozwijają umiejętności uczestniczenia w zabawach z elementami improwizacji ruchowej.
Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Kotki i miski”, „Uciekaj myszko”, „Wesoła podróż”, „Uwaga, burza!”, „Kałuże”, „Mały deszczyk i duży deszcz”, „Parasole”.
· Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Katar kotka Motka”. Rozmowa na temat opowiadania kierowana pytaniami nauczycielki. Praca z książką.
· Wykonanie Kotka Motka techniką orgiami – karta techniczna z podręcznika.
· Rozwiązywanie zagadek słuchowych o tematyce „Na ulicy”.
· Rozmowa na temat „Kto mi pomoże w razie niebezpieczeństwa?”. Zapoznanie z grożącymi dziecku niebezpieczeństwami, poznanie numerów alarmowych. Praca z książką.
· Gimnastyka – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego – doskonalenie zwinności i równowagi.
· Praca plastyczna – wyklejanie plasteliną numeru alarmowego 112.
· Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Deszcz”. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Omówienie konieczności dbania o odpowiedni strój w czasie niepogody.
Zabawy z piłką w ogrodzie przedszkolnym.
Zabawy tropiące w ogrodzie przedszkolnym ( „Szukamy kałuży tej małej i dużej”, „Gdzie były ptaszki?”).
Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych – dzielenie się miejscem do zabawy, czekanie na swoją kolej.
Ćwiczenia na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki – podskoki, bieg, pajacyki, wymachy rąk.
Wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami i starszymi dziećmi.
Rozmowy na temat zgodnego współżycia w grupie. Próby stwarzania sytuacji, w których dzieci będą prawidłowo samodzielnie rozwiązywać swoje konflikty.
Wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za porządek w Sali przedszkolnej oraz szatni i łazience.
Wdrażanie do samodzielnego rozbierania się podczas leżakowania ze zwróceniem uwagi na porządek przy leżakach.
Przestrzeganie porządku w trakcie wykonywania pracy plastycznej. Próby samodzielnego sprzątania po wykonaniu pracy.
Rozmowy indywidualne z rodzicami na temat postępów i problemów dzieci.
MÓJ WOLNY CZAS
- utrwalają znajomość kwadratu, potrafią rozpoznać go wśród innych figur geometrycznych;
- rozwijają ekspresję ruchową i werbalną, wchodzą w wyznaczone w zabawie role;
- uczestniczą w przedstawieniu przygotowanym przez n...
mary7772