Plan XI.doc

(79 KB) Pobierz

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE TRZYLATKÓW

 

LISTOPAD 2009

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

 

1.      Jesienne zbiory

2.      Zapasy mojej mamy

3.      Przygoda Kotka Motka

4.      Mój wolny czas

 

CELE OGÓLNE:

 

-wzbudzanie zainteresowania obrazem i tekstem literackim;

- stwarzanie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;

- rozwijanie postawy zaangażowania w życie najbliższego otoczenia społecznego, grupy przedszkolnej;

- wzbudzanie zainteresowania otaczającą rzeczywistością przyrodniczą i społeczną;

- klasyfikowanie, szeregowanie i odtwarzanie rytmu;

- poznanie figur geometrycznych;

- rozwijanie sprawności fizycznej;

- rozwijanie sprawności manualnej i zdolności twórczych;

- wspomaganie rozwoju wiedzy o samym sobie;

- udział w zabawach manipulacyjnych i konstrukcyjnych;

- nabywanie odwagi i umiejętności do wyrażania własnych myśli i uczuć w kontaktach indywidualnych i zespołowych;

- doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych;

 

 

 

 

 

 

JESIENNE ZBIORY

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- potrafią rozróżnić sezonowe owoce krajowe i owoce egzotyczne;

- poznają i nazywają owoce;

- rozróżniają owoce na podstawie dotyku i smaku;

- potrafią z pomocą n-lki wykonać sałatkę owocową;

- doskonalą motorykę małą i zdolności manualne przy wykonywaniu prac plastycznych;

- dbają o porządek w miejscu pracy;

- potrafią wykorzystać materiały naturalne do wykonania pracy plastycznej;

- konstruują pełne zdania przy odpowiedzi na pytania.

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno - ruchowe: „W sadzie”, „Zbieramy owoce”, „Słonko i słoneczniki”, „Jabłka w koszyczku”, „Pociąg z owocami”, „Krasnoludki i olbrzymy”

Zabawy rytmiczne i ćwiczenia artykulacyjne „Wyklaszcz ten rytm”, „Szybko, szybko”, „Smok”, „zziajany piesek”.

Zabawy pantomimiczne „Wizyta w sadzie”.

Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.

Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.

Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.

·        Wysłuchanie wiersza J. Straburzyńskiej „Owoce”.  Rozmowa na temat wiersza. Nauka na pamięć wybranego fragmentu.

·        Segregowanie przyniesionych przez dzieci owoców. Utrwalanie nazw i wyglądu owoców krajowych i wybranych owoców egzotycznych.

·        Zabawa edukacyjna „Zaczarowane owoce” – dzieci rozpoznają owoce za pomocą zmysłów – węchu, dotyku i smaku. Praca z książką.

·        „Papierowy sad” – papieroplastyka – wyklejanie szablonów owoców kawałkami papieru, umieszczenie ich na makiecie drzew owocowych.

·        „Sałatka owocowa” – wykonanie sałatki owocowej z przyniesionych przez dzieci owoców.

·        „Moje jabłuszko” – praca plastyczna - wykonanie jabłek z masy solnej.

·        Karty techniczne z podręcznika – „Słoneczniki”.

·        Rozwiązywanie zagadek o roślinach i zwierzętach z parku i lasu.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – ćwiczenia wyprostne i wyciągające.

·        Praca plastyczna – „Drzewa w parku” – malowanie szablonu pnia drzewa, naklejanie na pień kolorowych liści tak, by powstało drzewo.

Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym ze zwróceniem szczególnej uwagi na zasady bezpieczeństwa.

Zabawy ze starszymi dziećmi – poznanie pozostałych przedszkolaków, wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy.

Zabawy orientacyjno – porządkowe na świeżym powietrzu – „Kolorowe listki”, „Stary niedźwiedź”.

Spacer w najbliższym otoczeniu przedszkola – obserwacja zmian pogodowych, nazywanie zjawisk atmosferycznych – wietrznie, pochmurno, słonecznie, deszczowo.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD. Zasypianie z przytulanką. Zachowanie ciszy podczas odpoczynku.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.

 

 

ZAPASY MOJEJ MAMY

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- rozróżniają i nazywają niektóre warzywa;

- wiedzą, jakie produkty należy jeść, aby być zdrowym;

- poszerzają swoje wiadomości o otaczającym świecie;

- uważnie słuchają i rozumieją czytany im tekst;

- rozwijają zainteresowanie światem przyrody poprzez słuchanie literatury pięknej

- klasyfikują figury według kształtu, potrafią rozpoznać i nazwać koło, trójkąt i kwadrat;

- ćwiczą spostrzegawczość i pamięć wzrokową;

- potrafią opowiedzieć posługując się pełnymi zdaniami treść ilustracji;

- rozwijają kompetencje językowe.

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy ruchowe i muzyczno – ruchowe: „Grzybobranie”, „Uwaga, muchomory”, „Tańczące warzywa”, „Wesoła rodzinka”, „Wiewiórki do dziupli”, „”Jeże na spacerze”.

Zabawy w kąciku pluszaków, odkładanie zabawek na miejsce.

Zabawa w kąciku lalek – przyjmowanie różnych ról społecznych.

Budowanie z różnego rodzaju klocków dowolnych konstrukcji. Zachęcanie do zabawy w niewielkich zespołach.

Oglądanie książek – nauka prawidłowego przewracania kartek.

Kolorowanie i swobodne malowanie kredkami świecowymi.

Lepienie z plasteliny dowolnych ulepianek przy stolikach – ćwiczenie motoryki małej.

 

·        Rozpoznawanie i opisywanie warzyw za pomocą zmysłu dotyku i wzroku.

·        Słuchanie wiersza J. Papuzińskiej „Sałatka”. Rozmowa na temat wiersza. Wyjaśnienie niezrozumiałych słów

·        Rozmowa z dziećmi na temat konieczności jedzenia warzyw. Praca z książką.

·        Praca plastyczna – malowanie szablonu wybranych warzyw kredkami ołówkowymi.

·        Zabawa matematyczna „Rodzina figur” – klasyfikacja figur według kryterium wielkości i kształtu. Nazywanie figur – koła, trójkąta i kwadratu.

·        Wykonanie z wyciętych figur geometrycznych obrazków – kwiat, domek.

·        „Warzywne memory” – wykonanie gry „Memory” z wykorzystaniem obrazków warzyw.

·        Rozmowa na temat wyglądu grzybów, ich nazw oraz niebezpieczeństwa wynikającego ze spożycia trujących gatunków.

·        Ćwiczenia gimnastyczne – wzmocnienie mięśni pleców i nóg. Tor przeszkód – ćwiczenia zręczności.

·        Wysłuchanie wiersza J. Straburzyńskiej „Muchomor” – rozmowa na temat muchomora. Praca z książką.

·        Praca plastyczna „Grzybek” – wypełnianie szablonu wylosowanego grzybka kulkami plasteliny.

·        „Zimowe zapasy zwierząt” – rozmowa na temat zbierania zimowych zapasów przez zwierzęta leśne. Praca z książką.

·        Wysłuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Jeż”. Rozmowa na temat wiersza.

·        Praca plastyczna – wykonanie jeżyka z masy solnej z wykorzystaniem wykałaczek (kolce).

Krótki spacer w najbliższej okolicy przedszkola ze zwróceniem szczególnej uwagi  na bezpieczeństwo podczas spaceru.

Zabawy dowolne na podwórku przedszkolnym.

Określanie warunków pogodowych z wykorzystaniem określeń „deszczowo”, „wietrznie”, „pochmurno”.

Krótka gimnastyka na świeżym powietrzu według pomysłu  nauczycielki.

Czynności przygotowawcze i organizacyjne przed posiłkami, oraz przed wyjściem do ogrodu przedszkolnego. Rozwijanie umiejętności samoobsługowych dzieci w zakresie zabiegów higienicznych.

Wdrażanie do samodzielnego korzystania z toalety.

Poobiedni odpoczynek na leżakach – słuchanie bajki czytanej przez nauczycielkę lub nagrania CD.

Indywidualne zabawy i rozmowy z dziećmi.

Praca przy stoliku z wybranymi dziećmi – ćwiczenia spostrzegawczości, wzbogacanie dziecięcego słownictwa.

Wzmacnianie więzi z dziećmi.

Rozmowy z rodzicami na temat postępów dzieci. Wymiana spostrzeżeń.

 

 

PRZYGODA KOTKA MOTKA

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- uważnie słuchają czytanego im utworu, potrafią wypowiedzieć się na jego temat;

- rozumieją potrzebę zachowania szczególnej ostrożności w niektórych sytuacjach;

- wiedzą, do kogo należy się zwrócić i jak się zachować w razie niebezpieczeństwa;

- utrwalają obraz graficzny cyfr z numerów alarmowych;

- usprawniają swoje dłonie podczas wykonywania prac z użyciem plasteliny;

- poznają pojazdy uprzywilejowane;

- rozwijają wyobraźnię przestrzenną i ekspresję ruchową;

- wiedzą, jak ubrać się adekwatnie do pogody;

- rozwijają umiejętności uczestniczenia w zabawach z elementami improwizacji ruchowej.

 

 

Zabawy swobodne dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela

Zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego – „Wesołe przedszkole trzylatka”

Pobyt dzieci na świeżym powietrzu – organizowane zajęcia ruchowe, zabawy ruchowe itp.

Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne, wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka, rozmowy z rodzicami itp.

Zabawy dowolne na dywanie oraz dowolne zabawy stolikowe.

Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne klockami różnego rodzaju.

Zabawy w kącikach zainteresowań związane z wchodzeniem w wybrane role.

Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe: „Kotki i miski”, „Uciekaj myszko”, „Wesoła podróż”, „Uwaga, burza!”, „Kałuże”, „Mały deszczyk i duży deszcz”, „Parasole”.

Swobodne malowanie na małych i dużych arkuszach papieru za pomocą różnego rodzaju kredek.

Swobodna zabawa przy stoliku niewielką ilością plasteliny – tworzenie plastelinowych obrazków na kartce papieru.

 

·        Wysłuchanie opowiadania B. Szurowskiej „Katar kotka Motka”. Rozmowa na temat opowiadania kierowana pytaniami nauczycielki. Praca z książką.

·        Wykonanie Kotka Motka techniką orgiami – karta techniczna z podręcznika.

·        Rozwiązywanie zagadek słuchowych o tematyce „Na ulicy”.

·        Rozmowa na temat „Kto mi pomoże w razie niebezpieczeństwa?”. Zapoznanie z grożącymi dziecku niebezpieczeństwami, poznanie numerów alarmowych. Praca z książką.

·        Gimnastyka – zestaw ćwiczeń na podstawie przewodnika metodycznego – doskonalenie zwinności i równowagi.

·        Praca plastyczna – wyklejanie plasteliną numeru alarmowego 112.

·        Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Deszcz”. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Omówienie konieczności dbania o odpowiedni strój w czasie niepogody.

Zabawy z piłką w ogrodzie przedszkolnym.

Zabawy tropiące w ogrodzie przedszkolnym ( „Szukamy kałuży tej małej i dużej”, „Gdzie były ptaszki?”).

Zabawy dowolne na urządzeniach ogrodowych – dzielenie się miejscem do zabawy, czekanie na swoją kolej.

Ćwiczenia na świeżym powietrzu według pomysłu nauczycielki – podskoki, bieg, pajacyki, wymachy rąk.

Wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy z rówieśnikami i starszymi dziećmi.

 

Rozmowy na temat zgodnego współżycia w grupie. Próby stwarzania sytuacji, w których dzieci będą prawidłowo samodzielnie rozwiązywać swoje konflikty.

Wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za porządek w Sali przedszkolnej oraz szatni i łazience.

Wdrażanie do samodzielnego rozbierania się podczas leżakowania ze zwróceniem uwagi na porządek przy leżakach.

Przestrzeganie porządku w trakcie wykonywania pracy plastycznej. Próby samodzielnego sprzątania po wykonaniu pracy.

Rozmowy indywidualne z rodzicami na temat postępów i problemów dzieci.

 

MÓJ WOLNY CZAS

 

Cele szczegółowe

Dzieci:

- utrwalają znajomość kwadratu, potrafią rozpoznać go wśród innych figur geometrycznych;

- rozwijają ekspresję ruchową i werbalną, wchodzą w wyznaczone w zabawie role;

- uczestniczą w przedstawieniu przygotowanym przez n...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin