Rozdzial 5 - Topolski - Wprowadzenie do historii.docx

(17 KB) Pobierz

Rozdział 5. Różnie książki historyków

1.       Rodzaje narracji historycznej. Periodyzacja.

Ø      Za pomocą tych wszystkich źródeł historyk pisze artykuły lub książki,

Ø      W toku rozwoju historiografii wykształciły się różne rodzaje narracji: narracje diachroniczne (mają chronologiczna oś czasową, narracja rozwija się zgodnie z biegiem strzałki czasu) i narracje synchronistyczne ( nie opisują akcji i nie koncentrują się wokół przedstawiania kolejnych etapów, są przypisywane do jakiegoś innego miejsca na osi czasu, nie są konstruowane zgodnie z osią czasu),

Ø      Są to narracje rzadkie….

Ø      Są też narracje w których nie ważna jest diachronia, tak zwane refleksyjne choć i refleksyjne mogą to być narracje o zaznaczonej linii chronologicznej,

Ø      Materiał historyczny misi być jakoś uporządkowany,

Ø      Historyk dokonuje periodyzacji czyli podziału na okresy

Ø      Każda periodyzacja jest interpretacją

Ø      W interpretacji uwidacznia się wizja świata,

Ø      To gdzie historyk stawia granice chronologiczne nie jest zabiegiem technicznym w narracji,

Ø      Im bardziej wszechstronna jest narracja tym trudniej znajduje się fakty dzielące historie i chronologiczną narracje,

Ø      Periodyzacje są mniej czy bardziej skonwencjonalizawane czyli nasycone w samym stopniu interpretacją,

Ø      Różne są interpretacje określania periodyzacji np. stwierdzenie że wiek XX zaczyna się w 1914 a kończy się w 1989,

2.       Monografie, syntezy, historia narodowa i historia regionalna,

Ø      Podział na narracje diachroniczną i synchroniczną jest podstawowym podziałem – odwołuje się do elementów rzeczywistych,

Ø      Czas w historii jest nieoddzielny od przestrzeni – ważne!!!

Ø      Podział książek historycznych na monografie i syntezy, monografie dotyczą jednego przedmiotu np. miasta, syntezy zaś to opracowania dotyczące wielu problemów,

Ø      Monografie mogą mieć też syntetyczny charakter,

Ø      Syntezy także mogą dotyczyć jednego problemu, w którym autor w sposób całkowity bierze pod uwagę różne punkty widzenia,

Ø      W historii narodowej ważnym pojęciem jest pojęcie narodu- niosą określone przesłana ideologiczne i polityczne,

Ø      Historia powszechna jest odwrotnym biegunem co do historii narodowej ponieważ dotyczy wielu społeczeństw, narodów itp.

Ø      Rozpowszechnienie pisania historii narodowej zapoczątkowało też proces specjalizacji – zaczęły wyodrębniać się dyscypliny historyczne,

Ø      Historia regionalna to badania nad regionem,

3.       Mikrohistoria,

Ø      Panującym sposobem jest obecnie meta narracja- Jean Francois Lyotrad- pojęcia o wysokim stopniu ogólnym np. naród, ludzkość , walka itp.

Ø      Meta narracja zazwyczaj przybiera postać syntezy,

Ø      Historyk nie opisuje obiektywnej rzeczywistości,

Ø      Realizacja programu uwolnienia narracji historycznej od presji związanej z meta narracją stało się w ostatnich dziesięcioleciach XX wielkie mikrohisotrią,

Ø      Carl Ginzburg- Mikrohistoria to historia krótkiego trwania, rozgrywająca się na powierzchni,

Ø      Historia, zdaniem Topolskiego łączy się na jednym poziomi działania ludzkie i ich skutki, niezliczone decyzje i działania ludzkie,

Ø      Mikrohistoria jest historią bliską człowieka i jego zachowań, pokazuje go w codziennych działaniach a przy tym zaciera różnice między zdarzeniem dotąd uważanymi za ważne a pozostałymi osobami historycznymi i niehistorycznymi,

Ø      Mikrohistoria to nie to samo co historia regionalna ponieważ historycy regionalni opisująrgiony w mikrohistoria bada co na tych regionach za chodzi.

4.       Huizinga, Fogel, Le Roy Ladurie, Hunt, Słowiański, Princ i inni

Ø      Zaczęto odchodzić od klasycznej narracji historycznej ( zaczęto szukać czegoś innego, innych narracji )

Ø      Huizinga chce niwelować dystans między czytelnikiem a przeszłości, u Huizinga nie ma uporządkowanego chronologiczni czy strukturalnie obrazu przeszłości,

Ø      Robert W. Fogel „Koleje a amerykański wzrost gospodarczy”

Ø      Reprezentuje tendencje do unaukowienia historii przez wprowadzenie do niej wyrafinowanej statystyki i matematyki,

Ø      Wnioskowanie kontrfaktyczne ( metoda zastosowana przez Fogla ) zakłada się jakąś nie poświadczoną alternatywę w stosunku do faktu uznanego za rzeczywiste, tak jakby owa alternatywa miała rzeczywiste miejsce,

Ø      Fogel za tą próbę otrzymał Nagrodę Nobla

Ø      Emmanuel Le Roy Ladurie „Montaillou, wioska heretyków 1293-1324 ( monografia wsi według autora – mikrohistoria, ponieważ autor opisuje to co było we wsi )

Ø      Powstała książka mówi bardzo dużo o wiejskim życiu ludzi w średniowieczu,

Ø      Historia feministyczna ( historia biorąca pod uwagę zróżnicowanie płci XX wiek ) – uwagi dotyczące tego że rola kobiety jest pomniejszana bo pisana jest „męska” historia

Ø      Lynn Hunt „Saga rodzinna Rewolucji Francuskiej 1992 rok” – najwybitniejsza książka w nurcie studiów kobiecych,

Ø      Mirosław Słowiński „Błazen, dzieje postawa i motyw” – jest przykładem zarazem historii literackiej i historii, narracja diachroniczna i synchroniczna, refleksyjna i informacyjna,

Ø      Richard Price „Świat Alabiego” dotyczy historii Gujany Holenderskiej

Ø      Historia pokazuje jak trudna jest rzeczywista postawa unikania centry zmów i pisania historii wielokulturowych, te postulaty są ważne w historiografii,

 

- 1 -

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin