KIEDY DO LOGOPEDY?
Zastanów się, czy twojemu dziecku potrzebna jest pomoc logopedy. Jeśli na któreś z pytań odpowiedziałeś TAK – idź do logopedy.
DZIECKO ma:
6-7 miesiące
-nie gaworzy o
-nie odwraca się w kierunku głosu o
12 miesięcy
-nie kojarzy pierwszych słów o
z osobą lub rzeczą (gdzie jest mama? piłka?) o
-nie wykonuje prostych poleceń, np. zrób kosi-kosi, pa-pa! o
-nie mówi pierwszych słów ze zrozumieniem, np. mama, baba, tata. o
2 lata
- nie nazywa przedmiotów, gdy jest pytane: „Co to jest?” o
-nie używa zdań prostych o
-nie wykonuje prostych poleceń, np. „Daj mamie piłkę?” o
3 lata
- podczas mówienia wysuwa język między zęby o
-zacina się, powtarza sylaby lub wyrazy, np. Idę do do do sklepu. o
(Może to być niepłynność, która minie z wiekiem, ale też może
być to objaw jąkania.) o
-nie mówi lub mówi bardzo mało. o
4 lata
- nawykowo mówi przez nos o
- zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. zamiast woda
mówi fota, zamiast buda mówi puta. o
- zamiast s, z, c, dz mówi ś, ź, ć, dź o
- zamiast k, g mówi t, d o
5 lat
- nie mówi zdaniami rozwiniętymi o
- nie mówi sz, ż, cz, dż o
- trudno je zrozumieć o
- nie zadaje pytań o
6 lat
- nie mówi głoski r(zamienia ją na l , j, lub wymawia gardłowo) o
- nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące wakacji
lub wysłuchanej bajki o
- popełnia dużo błędów gramatycznych o
Uwagi praktyczne:
{Nie wolno bagatelizować ewentualnych trudności u chłopców i mylnie sądzić, że mogą oni nieco później osiągać umiejętności językowe niż dziewczynki.
Systematycznie śledź to jak rozwija się twoje dziecko.
W „Książeczce zdrowia dziecka” masz odpowiednią do tego tabelkę.
{Karm piersią.
{Twoje dziecko powinno jak najkrócej być karmione butelką.
{Staraj się jak najwcześniej odzwyczaić dziecko od smoczka – gryzaczka.
{Rozmawiaj z malcem jak najczęściej. Opowiadaj o codziennych czynnościach, używanych przedmiotach, o tym, co się dzieje na spacerze...
{Mów do dziecka tak, jakbyś z nim rozmawiała, zadawaj pytania, nawet, jeśli na początku nie otrzymasz odpowiedzi
{Unikaj dziecinnego języka, kiedy mówisz do dziecka.
{Baw się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów, min, ruchów.
{Odpowiadaj, gdy maluch cię „zagaduje”.
{Kiedy mówisz do dziecka wiele razy powtarzaj określone słowo, np. „to mydło, to mydło do mycia”.
{Zachęcaj, aby dziecko patrzyło na ciebie, kiedy mówisz. Dziecko wówczas zobaczy, jak układasz usta, gdy wymawiasz poszczególne głoski.
{Recytuj wierszyki, śpiewaj piosenki.
„ KIEDY DO LOGOPEDY? ”
{Kiedy dziecko powie jakiś wyraz nieprawidłowo, powiedz ten wyraz poprawnie, ale nie zmuszaj jego do powtarzania.
{Jeżeli coś Cię niepokoi w rozwoju mowy Twojego dziecka zgłoś się do logopedy.
{Jeżeli zamierzasz korzystać z usług logopedy, który ma podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, weź skierowanie od lekarza pediatry.
{U starszego dziecka poproś stomatologa o ocenę zgryzu dziecka. Być może będzie konieczna konsultacja ortodontyczna.
dominika.tecna