Ćwiczenia fonacyjne
Ćwiczenia fonacyjne -………………………..?
ZADANIEM ĆWICZEN FONACYJNYCH JEST…
zmniejszenie napięcia mięśni krtani, ustawienie prawidłowej emisji głosu, nauczenie dziecka właściwego posługiwania się głosem, nauka mówienia na wydechu oraz stosowanie w trakcie mówienia przerw na nabranie powietrza w odpowiednich miejscach.
Prowadzenie ćwiczeń fonacyjnych pozwala na zlikwidowanie u dzieci głosów zbyt piskliwych, krzykliwych, takich, które utrudniają odbiór mowy.
Wśród tych ćwiczeń wyróżniono kilka rodzajów ze względu na ich cele,są to zatem:- ćwiczenia wstępne – stosowane w celu zniesienia napięcia mięśni krtani i gardła; - ćwiczenia z jednoczesnym wymawianiem pojedynczych głosek, - ćwiczenia artykulacyjne, czyli ćwiczenia w wymawianiu samogłosek i spółgłosek.
Powodzenie tych ćwiczeń zależy w znacznej mierze od regularnego oddechu i umiejętności wydłużania fazy wydechowej, dlatego należy je wykonywać po przeprowadzeniu podstawowych ćwiczeń oddechowych, a potem łącznie z tymi ćwiczeniami oddechowymi, które wydłużają fazę wydechową.
Ćwiczenia fonacyjne powinny być krótkotrwałe, aby nie przeciążać krtani.
ĆWICZENIA FONACYJNE(EMISJA GŁOSU):
· Kilkukrotne powtarzanie tej samej samogłoski; wielokrotne wymawianie samogłoski płynnie, rytmicznie, powoli i szybko oraz wydłużanie i skracanie przerw między wymówieniami.
· ĆWICZENIA USTAWIENIA GŁOSU TZN. „MÓWIENIA NA MASKĘ”:
Ø mruczenie poprzez przedłużanie głoski m (potem n) – podczas ćwiczenia należy zwrócić uwagę na drżenie skrzydełek nosa;
Ø wybrzmiewanie przedłużanego m (n) w otoczeniu samogłosek – sylaby i
logotomy należy przedłużać swobodnie bez wysiłku np.:
- ma, mo, me, my, mi,
- am, om, em, um, ym, im,
- mam, mom, mem, mum, mim,
- mama, mamo, mame, mumu, mymy, mimi;
Ø tzw. swobodne paplanie: ba, ba, pa, pa, itd.
· MÓWIENIE RYTMICZNE (W TAKT) – wybijanie rytmu wymawianych słów z szeroko otwartymi ustami (mówienie sylabami) – utrwala się prawidłowa emisja głosu (kontrola wzrokowa przed lustrem), ćwiczenie to służy również zwolnieniu tempa mówienia.
· METODA ŻUCIA – żucie z udziałem głosu, mówienie zautomatyzowanych ciągów słownych – dni tygodnia, miesięcy, potem fraz, dłuższych wypowiedzi w wolnym tempie przeżuwając jakby sylaby i słowa (ważne myślenie o żuciu) – ćwiczenie to służy zwolnieniu tempa mówienia.
· DYKCJA - ĆWICZENIE ODPOWIEDNIEGO TEMPA MOWY (ZWOLNIENIE) ORAZ WYRAZISTEJ WYMOWY GŁOSEK:
Ø mówienie lub czytanie głośnym, energicznym szeptem oraz schodzenie od
mówienia głośnego do szeptu i całkowitego wyłączenia głosu–ruch wykonują tylko narządy artykulacyjne.
Ø mówienie z przesadną artykulacją samogłosek i ich przedłużanie (powtarzanie wyrazów rozpoczynających się na daną samogłoskę – nagłos, także śródgłos potem wygłos oraz zdań, w których wyrazy zaczynają się na identyczną samogłoskę np. Inteligentny Irek interesował innych inżynierów. itd.);
Ø metoda cienia – powtarzanie przez pacjenta tekstu czytanego przez logopedę z nieznacznym opóźnieniem, jednego, dwóch wyrazów (od tempa wolnego do szybszego przy zmiennej intonacji - mówienie śpiewne, niemonotonne – stymulacja prawopółkulowa).
Podstawowe ćwiczenia fonacyjne
Po opanowaniu prawidłowego toru oddechowego i właściwego gospodarowania powietrzem przy wydechu można rozpocząć ćwiczenia fonacyjne (głosowe) i artykulacyjne. Ważną składową tych ćwiczeń jest uruchomienie i prawidłowe wykorzystanie rezonatorów nad- i podkrtaniowych, w których dźwięk generowany w krtani ulega wzmocnieniu.
Ćwiczenie I
· stań przed lustrem,
· wykonaj pełny wdech,
· zatrzymaj na moment wciągnięte powietrze,
· długi wolny wydech rozpocznij z równoczesnym wymawianiem głoski aaa...,
· utrzymaj fonację głoski a jak najdłużej,
· powtórz ćwiczenie wymawiając na wydechu inne samogłoski.
Ćwiczenie II
· stojąc przed lustrem wykonaj pełny wdech,
· na wydechu wybrzmiewaj połączone samogłoski aaoouuaaoouu...,
· pamiętaj żeby podczas wykonywania tego ćwiczenia wyraźnie otwierać usta, powtórz ćwiczenie łącząc w trakcie fonacji inne samogłoski.
Ćwiczenie III
· stań swobodnie w lekkim rozkroku, ręce ułóż wzdłuż tułowia,
· wykonaj szybki wdech z wyrzuceniem rąk do boku,
· rozpocznij fonację głoski a z równoczesnym opuszczaniem ramion do pozycji wyjściowej,
· powtórz ćwiczenie wymawiając inne samogłoski.
Ćwiczenie IV
· wciągnij powietrze z równoczesnym wyrzuceniem ramion do boku,
· podczas wydechu wybrzmiewaj samogłoski: przechodząc kolejno od a przez o do u, równocześnie opuszczając ramiona.
Ćwiczenie V
· na wydechu fonuj głoskę m, kontroluj mruczenie słuchem tak, aby odbywało się na jednym poziomie głośnościowym.
Ćwiczenie VI
· na wydechu wybrzmiewaj głoskę m na zmianę z samogłoskami np. mmmaaaammmaaa...
Ćwiczenie VII
· wymawiaj na jednym wydechu ciągi słowne np. dni tygodnia, liczenie.
Ćwiczenie VIII
· wymawiaj na jednym wydechu zdania, starając się stopniowo je wydłużać.
· Wykonaj wdech, zatrzymaj na sekundę wciągnięte powietrze, po czym rozpocznij wydech z jednoczesnym wymawianiem (lekko i długo) samogłoski aaaa .... nie zmieniając natężenia i wysokości głosu.Wykonaj wdech, zatrzymaj na sekundę wciągnięte powietrze, po czym rozpocznij wydech z jednoczesnym wymawianiem (lekko i długo) samogłoski eeeee... nie zmieniając natężenia i wysokości głosu.Wykonaj wdech, zatrzymaj na sekundę wciągnięte powietrze, po czym rozpocznij wydech z jednoczesnym wymawianiem (lekko i długo) samogłoski iiiiii... nie zmieniając natężenia i wysokości głosu.Wykonaj wdech, zatrzymaj na sekundę wciągnięte powietrze, po czym rozpocznij wydech z jednoczesnym wymawianiem (lekko i długo) samogłoski ooooo... nie zmieniając natężenia i wysokości głosu.Wykonaj wdech, zatrzymaj na sekundę wciągnięte powietrze, po czym rozpocznij wydech z jednoczesnym wymawianiem (lekko i długo) samogłoski uuuuu.... nie zmieniając natężenia i wysokości głosu.Wykonaj wdech, zatrzymaj na sekundę wciągnięte powietrze, po czym rozpocznij wydech z jednoczesnym wymawianiem (lekko i długo) samogłoski yyyyyyyy.. nie zmieniając natężenia i wysokości głosu.
Ćwiczenie IX (fot. 7)
· stań swobodnie,
· otwartą dłoń oprzyj na twarzy w okolicy bocznej powierzchni nosa, policzka oraz warg, tak, aby nie uciskać nosa,
· płynnie wymawiaj mmmm, następnie przerywając m...m...m...m,
· podczas wymawiania staraj się odczuwać wibracje pod dłonią,
· powtórz ćwiczenie z głoską n.
Ćwiczenie X (fot. 8)
· połóż dłoń wewnętrzną stroną na czubku głowy,
· podczas wymawiania głosek staraj się skierować dźwięk w taki sposób, aby pod dłonią odczuwać wibracje,
Fot. 8. Za pomocą dłoni przyłożonej na czubku głowy wyczuwane są drgania podczas wymawiania mmm...
Ćwiczenie XI
· wymawiaj głoski mmmm, następnie przerywając m...m...m...m; staraj się utrzymywać dźwięk na jednym poziomie,
· stopniowo dodawaj samogłoski np. a,
· ćwiczenie wykonuj w pozycji leżącej i stojącej.
Ćwiczenie XII
· wymawiaj głoskę a starając się prowadzić dźwięk od tonów o częstotliwościach od niskich do wysokich,
· tony niskie opieraj na rezonatorach piersiowych, wysokie głowowych.
Ćwiczenie XIII
· wymawiaj wyraźnie poniższy tekst, starając się wymówić jak najwięcej słów na jednym wydechu; Ludwik I, Ludwik II, ........ Ludwik VIII,
· pamiętaj, aby nie wydychać podczas mówienia całego zapasu powietrza.
v...
dominika.tecna