Procedura diagnozowania umiejętności dzieci
w Miejskim Przedszkolu nr 2
Oddział IV rok szkolny: 2010/2011
1. Badanie i ocena poziomu umiejętności dzieci jest działaniem ciągłym, mającym na celu ewaluację procesu edukacyjnego.
2. Ewaluacja procesu edukacyjnego dokumentowana jest w raporcie ewaluacji.
3. Diagnozowanie poziomu umiejętności dzieci jest punktem wyjścia do planowania pracy edukacyjnej, zarówno dla całej grupy, jak i pracy indywidualnej.
4. Poza diagnozowaniem ciągłym (ewaluacją organizowanych sytuacji edukacyjnych) nauczyciel przeprowadza:
Ø diagnozowanie kompleksowe wszystkich dzieci, wg opracowanych arkuszy obserwacji dla dzieci 5-letnich i 6-letnich (3 razy w roku);
Ø diagnozowanie gotowości szkolnej dzieci 5-letnich (2 razy w roku):
· diagnoza wstępna skalą GE – 5;
· diagnoza końcowa skalą SGS.
5. Terminy badań umiejętności:
Ø diagnoza kompleksowa:
I. diagnoza wstępna – przeprowadzona we wrześniu/październiku;
II. diagnoza półroczna – przeprowadzona w styczniu;
III. diagnoza końcowa – przeprowadzona w maju/czerwcu.
Ø diagnoza gotowości szkolnej:
I. diagnoza wstępna – przeprowadzona w styczniu/lutym;
II. diagnoza końcowa – przeprowadzona w maju/czerwcu.
6. Wyniki badań, określających stopień opanowania przez dzieci poszczególnych umiejętności, dokumentowane są w arkuszach obserwacji i zaznaczane:
Ø w przypadku diagnozy kompleksowej, kolorem:
I. żółtym – na początku roku szkolnego;
II. pomarańczowym – na koniec I półrocza;
III. zielonym – na koniec II półrocza.
Ø w przypadku diagnozowania gotowości szkolnej – wg instrukcji dołączonej do skali.
7. Rodzice informowani są o wynikach badań i potwierdzają fakt zapoznania się z nimi podpisem w karcie kontaktów.
8. Nauczyciel opracowuje zestawienie zbiorcze ustalonych wyników poziomu umiejętności dzieci z całej grupy i ustala kierunki dalszej pracy indywidualnej z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych oraz pracy grupowej.
9. Na zestawieniach zbiorczych diagnozy kompleksowej zaznacza się punktacją poziom opanowania poszczególnych umiejętności:
Ø Dzieci 5 – letnie:
· Obszar A:
- do 31 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 32 – 52 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 53 - 63 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar B:
- do 56 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 57 – 85 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 86 - 114 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar C:
- do 26 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 27 – 41 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 42 - 54 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar D:
- do 37 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 38 – 60 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 61 - 75 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar E:
- do 40 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 41 – 60 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 61 - 81 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar F:
- do 33 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 34 – 50 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 51 - 66 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar G:
- do 48 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 49 – 74 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 75 - 99 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar H:
- do 11 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 12 – 18 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 19 - 24 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
Ø Dzieci 6 – letnie:
· Obszar I:
- do 25 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 26 – 38 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 39 - 51 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar II:
- 32 – 47 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 48 - 63 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar III:
- do 9 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 10 – 14 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 15 - 18 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar IV:
- 27 – 40 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 41 - 54 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar V:
- do 17 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 18 – 27 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 28 - 36 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar VI:
- do 34 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu niskim;
- 35 – 51 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 52 - 69 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar VII:
- 32 – 46 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu średnim;
- 47 - 63 pkt. – umiejętność opanowana w stopniu wysokim.
· Obszar VIII:
10. Na koniec roku szkolnego arkusze obserwacji dzieci i zestawienie wyników badań zostają zdane dyrektorowi.
mamaemilki