EDYTA GRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA EWA ZIELIŃSKA 5\ 1993.
KRYSTYNA DOBOSZ ( edukacja matematyczna sześciolatków)
Temat: Rytmy i ich kontynuacja- układanie rozmaitych ornamentów.
Cele: Obserwowanie regularności w układach rytmicznych. Kontynuowanie rytmu z przestrzeganiem charakterystycznego układu elementów. Przyzwyczajenie dzieci do współudziału w sytuacjach zadaniowych.
Pomoce dla pani: dwanaście krążków czerwonych, dwanaście krążków niebieskich i dwanaście pałek,; instrument perkusyjny do wybijania rytmu; tablica magnetyczna lub flanelowa i zestaw figur geometrycznych.
Pomoce dla dzieci: po jednym pasku kartonu o długości około 50 cm i szerokości około 15 cm; pudełka otwarte, a w nich po dziesięć kółek, trójkątów, patyczków i kwadratów.
Przebieg zajęć
1. Dzieci ustawiają się rzędem: dziewczynka, chłopiec, dziewczynka, chłopiec itd. Pani wybija rytm i wprowadza dzieci do sali. Zwraca się do nich: -..Spróbujcie iść tak: trzy kroki do przodu, jeden do tyłu. I znowu trzy kroki do przodu i jeden do tylu. Idziemy..." Sporo dzieci myli rytm. Wpadają na siebie, jest dużo śmiechu.
Pani- wyjaśnia: -..Nie uważaliście. Trzeba liczyć kroki. Te do przodu i te do tylu. Zapamiętać ile ich jest. Jeszcze raz pokażę: jeden-dwa-trzy do przodu. a teraz jeden do tylu. I jeszcze raz: jeden-dwa-trzy do przodu i jeden do tylu... Maszerujemy”. Dzieci głośno liczą i bez kłopotu maszerują w taki dziwny sposób.
2. Pani na dywanie układa rytm. Układam rytm w taki sposób. Kto potrafi go ułożyć dalej?" Trzeba ułożyć kółko-patyk... Bo za kółkiem jest zawsze patyk, Potem układa dalsze sekwencje rytmu.
3. Pani układa taki rytm( 2 koła, 1 patyk…..) Zwraca się do dzieci: - Kto opowie, jak ułożyłam klocki i spróbuje układać je dalej?"
4. Pani układa na tablicy rytm a każde dziecko na swoim pasku odtwarza ten rytm tylko dłuższy ( rozsypanka figur geometrycznych). Dzieci odtwarzają rytm i kontynuują go. Wskazane dziecko "odczytuje" daszek-daszek-kółko i znowu daszek-daszek-kółko itd.
5. Pani układa na tablicy bardziej złożony rytm. Dzieci obserwują go, a potem odtwarzają i kontynuują ornament. Pani ogląda pracę dzieci: chwali, podziwia i pomaga, jeżeli trzeba.
6. Układanie rytmów w parach. Jedno dziecko układa a drugie odtwarza rytm.
7. Marsz w rytmie 4 kroki do przodu, 2 do tyłu…..( tamburyno).
Uwagi o realizacji zajęć
A. Wyrażenie rytmu w inny sposób niż został on pokazany jest dla dzieci bardzo trudne. Przekładanie z jednej reprezentacji na inną jest niezwykle kształcące. Dlatego warto prowadzić więcej ćwiczeń podobnych do tych, które przedstawiliśmy w scenariuszu.
B. Dzieci sugerują się ułożonymi rytmami, dlatego należy konsekwentnie zadbać o to, aby każde ćwiczenie zakończyć usunięciem ułożonego wzoru. Rozpoczynając następne ćwiczenie dzieci mają przed sobą puste paski papieru, i w pudelku wszystkie klocki. Na środku musi być pusto.
C. Nie trzeba się dziwić, gdy któreś z dzieci przetworzy układ rytmiczny w niespotykany sposób. Nie należy poprawiać, ale poprosić o wyjaśnienie. Okaże się wówczas, że dzieci przetwarzając rytmy próbują uwzględnić przedziały czasowe, różny ton powtarzających się dźwięków itd,
TEMAT: Przedstaw rytm inaczej.
CELE: Obserwowanie i odtwarzanie rytmów. Wdrażanie do przekształcania rytmów z jednej reprezentacji na drugą.
Pomoce dla dzieci: 12 dużych krążków czerwonych i niebieskich i patyczków, bębenek, trójkąt, słuchawka lekarska.
Pomoce dla dzieci: po jednym pasku kartonu, o wymiarach około 50 cm dł. I 15cm. szer. ,po 10 kół, trójkątów i kwadratów i patyczków w jednym kolorze.
Organizacja zajęć: pani rozkłada paski na obwodzie koła, a obok każdego kładzie pudełko z klockami (tak, jak na poprzednich zajęciach). W miejscu, w którym usiądzie pani - leżą krążki i patyki, instrumenty i słuchawka.
Przebieg zajęć: Dzieci ustawiają się tworzą rząd: jeden chłopiec, jedna dziewczynka, jeden chłopiec itd. Pani wybija rytm marsza.
1, Marsz w rytmie: trzy kroki do przodu - stop – trzy klaśnięcia w dłonie, trzy kroki do przodu - trzy klaśnięcia w dłonie. Liczymy i maszerujemy: jeden, dwa, trzy - stop –jeden, dwa, trzy... itd,"
2.Dzieci siadają. Pani układa na podłodze z krążków i lasek rytm. Prosi, aby dzieci ułożyły samo...
Kto potrafi wystukać o podłogę rytm, który ułożył?" Dzieci w różny sposób wystukują rytm. Przykłady:
- jedno mocne uderzenie, dwa słabe uderzania,
- jedno uderzenie dłonią o podłogę, dwa uderzenia palcami drugiej ręki o podłogę.
Pani akceptuje wszystkie interpretacje. Chwali dzieci. Potem poleca: "Klocki chowamy do pudełka" (sama zbiera krążki i laski).
3. Pani wybija rytm na bębenku i trójkącie: jedno krótkie uderzenie w bębenek i jeden długi dźwięk na trójkącie, jeden raz w bębenek, jeden raz w trójkąt, jeden raz w bębenek, jeden raz w trójkąt.. itd. Proponuje: "Ułóżcie to z klocków na pasku kartonowym,"
Dzieci rozmaicie przekładają usłyszany rytm. Dla jednych jest ważny kolor. Inne akceptują regularność kształtem układanych klocków, Bywa także, że skupiają się na długości słyszanych dźwięków i zaznaczają regularność rytmu odsuwając klocki od siebie. Pani podchodzi do dzieci: podziwia, chwali, wypytuje, dlaczego tak właśnie układają.
Następnie proponuje: "Pomyślcie, jak pokazać ruchem ciała ułożony rytm... Kto ma pomysł? Dziecko podskakuje do góry, a potem wykonuje przysiad.
4. Pani zwraca się do dzieci: "Popatrzcie uważnie na to, co robię. Potem to ułóżcie z klocków. "Licząc wyskakuje w górę trzy razy i przysiada jeden raz. Jeden, dwa trzy (w górę) i jeden (przysiad w dół). Ułóżcie to z klocków na swoich paskach.
5."Kto chciałby ułożyć inną zagadkę ruchową dla kolegów. Dziecko pokazuje układ rytmiczny. Jeżeli myli się lub jest niekonsekwentne w powtarzaniu sekwencji - należy pomóc i poprawić. Dzieci układają podany rytm na swoich paskach; a następnie prezentują go ruchem.
6. Pani mówi: Połóżcie dłonie tam, gdzie bije serce. Cisza. Słuchamy rytmu serca. Kto zapamiętał układa z klocków na pasku rytm bicia serca.
Pani podchodzi do dzieci, które mają kłopot z usłyszeniem bicia serca. Zakłada im słuchawki tak, aby usłyszały rytm. Po ułożeniu rytmu proponuje:, „Kto potrafi zaśpiewać rytm bicia swojego serca? Wybrane dzieci "śpiewają" rytm serca.
Uwagi, które nasunęły nam się po zakończeniu zajęć
A. Można układać inne układy rytmiczne i może ich być znacznie więcej. Jeżeli dzieci mają kłopoty z odtwarzaniem, trzeba układać prościutkie rytmy. Zawsze muszą być trzy sekwencje rytmu. Dopiero potem można pytać dziecko o to, czy spostrzegło prawidłowość. a także polecić mu, aby układało dalej. Dla jasności zaznaczyłyśmy klamerkami te trzy powtarzające się układy elementów w każdym ornamencie.
B. Układanie i odtwarzanie rytmów tylko z pozoru jest łatwe. Stopień trudności wzrasta, gdy trzeba odtworzyć układ rytmiczny w innej reprezentacji. Na przykład ułożony z klocków rytm należy przedstawić 'za pomocą ruchu ciała albo go zaśpiewać. Te trudniejsze zadania będą dzieci realizować w czasie następnych zajęć.
Aga7675